Úvod do studia IM II IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Téma hodiny: Imerze a zkušenost bytí v prostoru: technologie umělé - virtuální a rozšířené reality Klíčový princip NM (Lister) Pojem Virtuální Typy VR Historie VR a historický odkaz Rozšířená realita Pojem Virtuální Pojetí konceptu virtuality není snadné abstrahovat co jednotného rámce Virtuální se tak vztahuje k tématu: Internetu, imerzi, 3D prostoru, spektakulárním obrazovým technologiím, virtuálnímu rozhraní jako jsou okna nebo desktop K transformaci a konvergenci původních médií jako je digitální film, video nebo počítačová animace A mimo to je virtuální často vztahováno k vlastnosti postmoderní kultury, ve které je mnoho aspektů každodenní zkušenosti technologicky simulováno Pojem Virtuální Abychom však mohli jakkoliv virtuality podrobit zkoumání, je třeba alespoň základně rozlišit mezi několika pojetími virtuality. V rámci existující teoretické základy můžeme rozlišit mezi: Imerzivní virtualitou ­ kde se jedná o interaktivní zkušenosti zprostředkované novými možnostmi obrazové a simulativní technologií Metaforickou ­ kde prostor je vytvářen v rámci a skrze komunikační digitální sítě Virtuální realita VR - označení dvou typů zkušeností zprostředkových technologií a množstvím novomediálních formátů První tak popisuje zkušenosti z vnoření do prostředí, které je vytvořeno pomocí počítačové grafiky a animace, v němž má uživatel určité možnosti interakce Druhý popis virtuální reality se pak vztahu k prostoru, ve kterém dochází k participaci mezi uživateli v rámci online komunikace nebo jiné činnosti Příklady VR: Klasické fimové pojetí Virtuální reality v prvním způsobu chápání - Disclosure: http://www.youtube.com/watch?v=VFkyV7d5t8o Virtuální realita První boom VR v pionýrských dobách let 1997­ 98, kdy se zdálo, že veškerý vývoj směřuje k využití virtuálních přileb 2000 ­ současnost: období druhého boomu virtuální reality, kdy jednoznačně zvítězila technika projekcí typu CAVE apod. CAVE ­ Computer Aided Virtual Environment http://www.youtube.com/watch?v=bmDLHj5g5DM&fe ature=related http://www.youtube.com/watch?v=Jydfe3w- GAI&feature=related Virtuální realita - rozdělení Desktopová VR (metaforická) ­ Avatar cyberspace Imerzivní virtuální realita Rozdíly mezi desktop VR a imerzivní virtuální realitou 1. AC nevyžaduje žádné speciální hardwarové vybavení 2. Je primárně určena pro komunikaci. 3. Systémy VR se nezaměřují na ztělesnění uživatelů pomocí avatarů 4.Imerzivnost jiného 5. Desktop VR je přístupná prostřednictvím veřejných služeb Příklady: Second Life: http://www.metacafe.com/watch/1980492/second_world_by_eddy_shah/ Gamer: http://www.youtube.com/watch?v=P2g94xQmtHw&feature=fvst VR - historie VR se postupně vyvíjí od 50 let nejprve jako výzkum pro armádu ( Morton Heilig psal v 50-tých letech 20. století o tzv. ,,Experience Theater" (Divadlo zážitků) 1962 prototyp nazvaný Sensorama 1968 sestrojil Ivan Sutherland spolu se svým žákem Bobem Sproullem zobrazovací zařízení nositelné na hlavě (HMD) - http://augmentedrealitywiki.com/images/c/ce/Ivan-Sutherland-HMD.jpg 1977 Aspen Movie Map 1985 Jaron Leiner založil společnost VPL Research vyvinula nejvýznamnější systémy ,,goggles n` gloves" VR - historie iVR se datuje od konference SIGGRAPH 1989 Posun od imitace k simulaci http://www.amplifying-intuition.com/images/Link_simulator.jpg Historická VR ­ perspektiva v renesanční malbě http://www.webexhibits.org/arrowintheeye/i/elements2_large.jpg http://www.istitutomaserati.it/prospettiva/Immagini/masaccio.jpg Virtuální realita - současnost Virtuální VR ­ filmová a spekulativní formy VR Trávníkář, Strange Day, Johny Mnemonic Augumented reality ­ rozšířená realita Technologie umožňuje mixovat reálně natáčený obraz s doplněním o digitální informace ­ doplnění další vrstvy Příklady: http://www.youtube.com/watch?v=LGwHQwgBzSI (EsQuire) http://www.youtube.com/watch?v=7JWk_JIE3Ow&NR=1 (Avatar) http://tmo-dsl.symbio.cz/ (T-mobile) Otázky k diskuzi Jaká virtuální realita ­ imerzivní, metaforická, virtuální je pro TIM nejzajímavější z pohledu výzkumu NM a souvisejících studií oboru? Jaký typ VR je Rozšířená ­ Augmented reality? Která z virtuálních realit je kyberprostorem? Literatura Lister, Martin... [et al.]. (2003): New media: A Critical Introduction. Routledge, London. kapitola 2.6 - Immersive virtual reality - str. 107 ­ 135 Augument reality Wiki - http://augmentedrealitywiki.com/Main_Page Doporučená: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaron_Lanier http://cs.wikipedia.org/wiki/Virtuální_realita