Úvod do studia IM II IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Téma hodiny: Binární kód a interaktivita ­ koncept rozhraní a vztah člověk-stroj Shrnutí Binární kód Interaktivita Rozhraní Vztah člověk ­ stroj Interaktivita Základními typy interaktivity v elektronických médiích jsou dle Lunenfelda aktivity spojené s výsledným efektem této činnosti. Definuje tedy interaktivitu získávací (extractive), jejímž výsledkem je individuální text vytvořený ze segmentů, které uživatel aktualizoval díky navigačnímu procesu. Příkladem tohoto typu interaktivity je klasická navigace hypertextem. Jako druhý typ Lunenfeld uvádí imerzní interaktivitu (immersive), jejím výsledkem je smyslové potěšení z prostorového objevování Úrovně interaktivity Úroveň 0: Pozorování Úroveň 1: Lineární příběh Úroveň 2: Virtuální realita Úroveň 3: Gaming Uživatelské rozhraní - user interface - UI 3 historické mezníky: Dávkové rozhraní, 1945-1968 Řádkové uživatelské rozhraní, 1969 Grafické uživatelské rozhraní, 1981 Pohybová rozhraní (simulátory apod.) Dotyková rozhraní - (TUI) ­ např. iPhone GUI - vývoj GUI - vývoj GUI - vývoj Literatura Lunenfeld, Peter (1993): Digital dialectics: a hybrid theory of computer media. Afterimage 21.4. (Google Books Anglicky online) Manovich, Lev (1999): Digital Cinema, s. 184-204. In Lunenfeld, Peter... [et al.](1999): The Digital Dialectic: New Essays on New Media. The MIT Press, Cambridge, Mass. LICKLIDER, J. C. R. Man-Computer Symbiosis. In TAYLOR , Robert W. In Memoriam: J. C. R. Licklider : 1915-1990. Palo Alto, California : Systems Research Center, 1990. s. 1-20. Dostupný z WWW: (anglicky PDF online). Doporučená: Kyborg (Cyborg) - http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/kyborg.htm Stelarc - http://www.stelarc.va.com.au/arcx.html Kevin Warwick - http://www.darkart.cz/?page_id=416