Vizuální studia IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Téma 8. přednášky  Mediologie a Vizuální kultura: Vizuální kultura a mediologie (příjemci, vlivy a dopady) Otázky z minulé hodiny:  Může tento přístup vést k novým zjištěním?  Co se stane, pokud aplikujeme tento přístup na studium médií, mediace a transmise v rámci VS?  Rozšiřuje mediologie nebo naopak potírá některá tvrzené ostatních teoretických tradic, které jsme již zkoumali: komunikační teorie, sémiotiku nebo postmodernismus? Definice mediologie  Mediologie: věda, jejímž objektem zkoumání jsou procesy transmise.  Transmise přísně oddělena od komunikace  Mediologie studuje přenos kulturního dědictví  Mediologie se zaměřuje se především na samotný akt cirkulace symbolů a „kulturních stop“  Rozděluje svět na praxis a techné  Definuje 2 charaktery šiřitelů transmise  Organizovaný materiál neboli MO (matière organisée) pro materiální charakter  Materializované instituce čili OM (organisation materialisme) pro sociální charakter  Pozice VS v rámci dalších oborů Publika: příjemci sdělení  Mediální/komunikační teorie  Jednoduché publikum  Masové publikum  Rozptýlené publikum  Angloamerická VS  Interakce diváka a obrazu (divácký pohled)  Mediologie  Dopad transmise nejen na individua, na sociální skupinu nebo na masu lidí v určitém okamžiku, ale na společnost, z hlediska vývoje jejího uspořádání a kultury Příjemce jako příslušník mediasféry  Mediasféry – rozdílné éry společenského vývoje podle struktury příjemců  Logosféra zahrnuje dlouhé období po vynálezu písma  Grafosféra nastupuje po vynálezu a rozšíření knihtisku  Videosféra zvuk i obraz nahrazen elektronem  Věříme tomu, co vidíme v televizi, obrazu v přímém přenosu.  Místo úcty k minulosti nebo budoucnosti nastává kult přítomnosti.  Čas vnímáme jako bod, okamžik.  Největší hodnotu má pro nás aktualita, událost, která s časem ztrácí svoji hodnotu. Příjemce jako příslušník mediasféry  Symbolická efektivita se neodráží pouze na mluvených a psaných slovech, ale i na umění, například na obrazech, malbách a sochách.  Vývoj společnosti je dělen na tři etapy, přesněji ke každé mediasféře je přiřazen její ekvivalent z hlediska vizuální percepce příjemců.  Logosféra je takzvaná „éra idolů“ – doba uctívání neviditelných modelů,  Grafosféra „éra umění“ - uctívání uměleckých děl a  Videosféra „éra vizuálního“ – uctívání všeho, co je viditelné.  Tři etapy se liší se i v prostoru cirkulace symbolů:  idol je domorodý, zakořeněný na etnickou půdu,  umění je západní, vesnické, ale již pohybující se,  vizuální je světové a vzniklo z výroby pro planetární difůzi.  Každý věk má i svůj jazyk:  idol řecký, umění italský, vizuální americký-anglický.  A každému z nich rovněž odpovídá jeho dominantní vědecká disciplína:  teologie, estetika a ekonomie. Mediologie: Účinky, vlivy a dopady  Krize transmise  Kvůli technologickému pokroku a rozvoji nových médií je pokračování transmise jako zanechávání stop a předávání kulturního dědictví v ohrožení. …„ s rozvojem komunikace omezujeme transmisi“.  Konec historie  ve videosféře vnímáme čas jako bod, okamžik. Na rozdíl od grafosféry, kdy lidé hleděli do budoucnosti a logosféry, kdy se soustředili na minulost, se již zajímáme pouze o přítomnost. Dnešní doba = doba okamžitosti - ztrácíme historii.  Ztráta trvalého  Vedle historického rozměru transmise je v ohrožení rovněž materiální podstata média a s ní jeho trvalost. Ve videosféře se vše stává pomíjivějším.  Technika zabíjí transmisi  Technickými komunikačními prostředky ovládáme a předěláváme čas a prostor, ale odcizujeme se historii, symbolickému přenosu hodnot, „vyprazdňujeme“ kulturu. Technika se zmocňuje našich zvyků a mentality, zbavuje nás symbolických dědictví.  S nástupem nových technologií se vše může konzervovat, už se to tedy nemusí přenášet a proces transmise je ohrožen. Mediologie: Účinky, vlivy a dopady  Návrat smyslového  S videosférou souvisí také návrat orality. Nepřijímáme už většinu informací čtením knih, ale z úst televizních moderátorů a reportérů.  Svět už se nereprezentuje, už není jen znakem, ale stává se znovu smyslovým, okamžitým obrazem. A tento efekt reality je mnohem bližší televiznímu obrazu než kinu.  Podobnost s opozicí vizuálního a akustického prostoru Marshalla McLuhana.  Návrat středověku  O návratu smyslového ve videosféře = jako o návratu ke středověku  Architektura a náboženství v současném světě znovu nabývají sílu, znovu nacházíme středověký jazyk a obrazy, nedává se už přednost důkazu jako v období grafosféry, ale svědectví, neboť v televizi se nic nedokazuje, ale vše se pouze potvrzuje. „V době masové informace emoce vládnou nad přesností“. Mediologie: Účinky, vlivy a dopady  Konec spektáklu  Doba návratu k okamžitému a smyslovému = konec spektáklu.  Společnost spektáklu podstoupila místo společnosti kontaktu.  Tam kde končí kino, začíná vizuální sféra - videosféra se svým kultem televize. Dnes již netoužíme po podívané, toužíme po dotyku okamžitosti, hlasu, věříme tomu, co je v přímém přenosu, nové, okamžité, viditelné, tedy tomu, co vidíme v televizi.  Největší paradox naší videosféry neboli vizuální éry je v tom, že dává převahu sluchu, upřednostňuje televizi nad knihou, neboť chceme informace slyšet, ne si je přečíst, a vrací se kult orální informace  Ve vizuální éře mizí neviditelné, když vidíme vše, nic nemá opravdovou hodnotu. (?) Jak mohou tedy v dnešní době přežít ideály, mýty, obecné pravdy či symboly, které předávají důležité pravdy o světě a nebudou mít nikdy možnou vizuální podobu? Přístup mediologie k VS  V rámci VS je proto třeba pracovat s různými metodami a ty s vědomím, že aplikováním jednoho přístupu se omezujeme v interpretaci, různě kombinovat a zasazovat do aktuálních kontextů. Což se jeví nejen pro VS ale obecně i pro mediální či kulturální studia jako jediné schůdné východisko ze současné situace.  Ve VS je proto nejlépe uchopitelnou částí téma Vizuální kultury, která ke studium všech forem vizuality přistupuje obdobně jako jsme přistupovali ke studiu médií (aplikovaný model Mediální teorie)  Využívá naše znalosti při hledání kulturních významů vizuálních děl, které jsou složeny z dřívějších vizuálních forem a kódů a mění se z jednoho objektu do druhého Přístup mediologie k VS  Aplikovaný model Mediální teorie = přístup k interpretaci vizuálních objektů v rámci VS z pohledu VK Vizuální kultura = Metodologie pro VS (aplikace přístupu)  VK - využívá naše znalosti při hledání kulturních významů vizuálních děl, které jsou složeny z dřívějších vizuálních forem a kódů a mění se z jednoho objektu do druhého:  Tisk, fotografie a grafický design  Terestrické TV a kabelové TV  film a video ve všech rozhraních a typech zobrazovacích technologií  počítačového rozhraní a softwarový design  Internet / Web jako vizuální platformy  digitální multimedia  reklama ve všech médiích (cross-media instituce)  výtvarné umění a fotografie  móda  architektura, design, a urbanismus Vizuální kultura = Metodologie pro VS (aplikace přístupu)  Učíme se kódy pro každou formu a také přepínat mezi jednotlivými kódy tak jako jsme rozlišovali mezi "vysokými" a "nízkými" kulturními žánry doby moderní  Zkušenosti z každodenního života může být popsána jako stav "přepínání mezi kódy", nebo hacking vizuální kódů, které kolem nás plují a ovlivňují význam (viz William Gibson, Pattern Recognition).  Je však důležité, že většina dekonstrukcí významů vzniká jako hybrid mezi původními zkušenostmi s texty, obrazy a zvuky, nejde proto o čistě nový typ zkušenosti  Vizuální kulturu (kulturu vizualizace) můžeme použít jako strategii pro vizuální analýzu: jako taktiku pro studium fungování společnosti prostřednictvím fotografií, obrázků a vizualizace, spíše než prostřednictvím textů a slov Vizuální kultura = Metodologie pro VS (aplikace přístupu)  Aplikací metodologických přístupů v rámci aplikované Mediální teorie (strom) můžeme v rámci VK/VS zkoumat, analyzovat a interpretovat význam vizuální objektů  Aplikované metodologie VS/VK zahrnuje přístup:  Lingvistický, Sémiotický a Post-strukturalistický  Mediální a komunikační (mediocentrický a sociocentrický)  Kulturní teorie a kulturní encyklopedie  Mediologie  Je tak možné souběžně analyzovat ve vizuálním objektu:  konstrukci, formu, médium, výrazové a mediační prostředky, kompozici, naraci, znaky, symboly, kódy, struktury, mýty, intertextualitu, kulturní předpoklady, kontext, historii atd.  Příklad použití VK jako metodologie pro VS (aplikace přístupu)  Trilogie Matrix – základní otázky:  Co se skrývá za silným intertextuálním pocitem spojeným s Matrixem? Nejde o vliv nebo přímé odkazy na jiné filmy, ale o celé žánry a kódy, které jsou součástí celého filmu a tvoří jeho jádro.  Jaké typy kulturních znalostí (a filmů) Matrix předpokládá? Co je předpokládáno v kulturní encyklopedii proto, aby Vám film dával význam?  Jaké další formáty populární kultury (např. komiks, cartoon aj.) jsou předpokladem pro pochopení filmu?  Odkud pochází styl oblečení (černá kůže, fetišistický způsob oblékání)? Jak se to stane, že se styl oblékání oddělí od svého původu (erotického)? Prezentace, diskuze: možná témata  Vyberte libovolné dílo (film, hudba, malba, grafit aj.) – a nastavte si základní otázky z pohledu VS a tyto zkuste v kontextu diskutované teorie zodpovědět – diskutovat.  Např. Seriál Simpsonovi, Star Trek, IronMan aj.  Andy Warhol, Damien Hirst aj.  Sisley, Chanel, Rolex website aj.  Amon Tobin (electronic music), DJ Spooky aj. Literatura  Regis Debray, "What is Mediology?" Le Monde Diplomatique, Aug., 1999. (anglicky)  Nicholas Mirzoeff, "What is Visual Culture," from The Visual Culture Reader, ed. Nicholas Mirzoeff. (PDF v IS)  Doporučená:  Visual Culture Studies: Inventory of Recent Definitions (PDF v IS)  Advertising Age: Timeline of Advertising (anglicky online)  Kevin Bamhurst, et. al., "Mapping Visual Studies," Journal of Communication, Dec. 2004. (PDF v IS)