Vizuální studia IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Téma 7. přednášky Úvod do mediologie: Transmise, média a mediace Otázky z minulé hodiny: Co je postmodernismus? Rozlišení mezi postmodernismem a postmodernitou. Jak moc je postmoderní teorie od 60 do 90 let 20 století relevantní pro dnešní uvažování? Kde nacházet kulturní významy v postmoderní situaci? Co je dobrým příkladem postmoderního v populární a vysoké kultuře dnes? Co je mediologie? Mediologii lze především považovat za syntézu předchozích a současných teorií popisující systémy a modely médií a komunikace. Mediologie nemá s médii nic společného, protože nestuduje přenos okamžitých komunikačních sdělení ale kulturního dědictví Mediologie se nezabývá strukturou publika, chováním společnosti, přímými nebo nepřímými účinky médií na příjemce, ale zaměřuje se především na samotný akt cirkulace symbolů a ,,kulturních stop". hlavním představitelem Mediologie je spisovatel a filozof Régis Debray, jenž si pro studium přenosu sdělení a symbolů vytváří vlastní vědeckou disciplínu, kterou nazývá ,,mediologií" jako vědu o transmisi Přístup mediologie k VS Klademe si otázku, kde a jakým způsobem použít Mediologický přístup? Definice mediologie Mediologie: věda, jejímž objektem zkoumání jsou procesy transmise. transmise přísně oddělena od komunikace - vymezení na základě opozic Transmise je víc než komunikace Akty komunikace jsou ukončené, narozdíl od procesů transmise, které nikdy nekončí Transmisí sdělení se lišíme od zvířat. Komunikují všichni, lidé i zvířata Komunikace se liší od transmise také absencí institucionálního rozhraní Mediologie je více ponořena do antropologického vývoje Komunikace a transmise ale nejsou dvě oddělné skutečnosti existující volně vedle sebe. Jsou v souladu, navzájem se koordinují. Definice mediologie Objektem pro mediologa tedy nejsou média, ale mediace (francouzsky ,,médiation") = zprostředkování, proces, pomocí kterého se idea Slovo (ve fr. Verbe) stává materiální silou -Tělem (ve fr. Chair) a které tak dovolují symbolu se zapsat, přenášet a přetrvávat ve společnosti lidí mediologie se nezabývá čistě jen technikou přenosu a difúze symbolů, protože systém transmise není nikdy jen technický, ale techno-kulturní. Mediologie funguje jako spojení kultury a techniky vztahů člověka k člověku neboli praxis a vztahů člověka k věcem neboli techné. Metodologický přístup mediologie Mediologie jako věda mnoha přístupů procesy a účinky transmise srovnává a prezentuje na různých disciplínách a oblastech a tím vysvětluje a popisuje odlišnosti Mediologie versus teologie Transcendence, Inkarnace, Trojice, Dvojí tělo Mediologie versus historie Jako historie symbolů Mediologie versus sémiologie a pragmatika jde o to, jak tyto znaky tvoří svět -) posun k pragmatismu Mediologie a psychologie a sociologie sleduje dlouhý vývoj lidstva a ve svém zkoumání začíná již v prehistorii. Media v mediologii Objektem mediologického zkoumáni nejsou typická masová média, neboť cílem není popsat či analyzovat přenos informací v prostoru k velkému počtu příjemců, ale přenos symbolů v historii k dalším generacím a společenským formám. Zkoumá u média: jeho schopnost uchovat informaci v čase a učinit ji trvalou jeho podstatu, která sama o sobě nese schopnost uchovávat kulturní dědictví. Objektem je především vnitřní povaha média, složky, které obsahuje a formy, které může nabývat. Dvojí povaha média Složky média jsou ,,materiální" (papír, tiskárna, forma...), některá ,,sociální" (jazyk, národ, vydavatel...) Dva charaktery šiřitelů transmise: MO (matire organisée, organizovaný materiál) pro materiální charakter a OM (organisation materialisée, materializovaná instituce) pro sociální charakter. A právě přítomnost OM i MO také odlišuje transmisi od pouhé komunikace. Ke komunikaci stačí materiální zařízení k přenosu, pro transmisi je ale nutná ještě instituce, životný činitel. Hlavní východiska a přístup M Důraz na studium transmise v průběhu času skrze různé sociální a kulturní instituce namísto sledování komunikace stav jednoho sociálního okamžiku Institucionální význam transmise vždy předchází obsahu, který je komunikován Institucionální význam komunikace: kulturní zapojení média, komunikace a transmise v čase - to je podstatné, co v ostatních teoriích chybí Technologie je to, co kultura produkuje: technologie je jako součást kultury, nikoliv její opozice Technologie pouze poskytuje podpůrné nebo transportní mechanismy Média jsou kombinací kulturního materialismu a politických/sociálních institucí Media tvoří systém, dílčí médií nefungující samostatně Nová média nebo technologie nenahrazují ani nedoplňují předchozí technologie, ale vytváří novou konfiguraci celého mediálního systému a to se zahrnutím nových médií. Případová studie M přístupu: Internet ­ rozlišení na MO a OM složku média Otázky k diskuzi Může tento přístup vést k novým zjištěním? Co se stane, pokud aplikujeme tento přístup na studium médií, mediace a transmise v rámci VS? Rozšiřuje mediologie nebo naopak potírá některá tvrzené ostatních teoretických tradic, které jsme již zkoumali: komunikační teorie, sémiotiku nebo postmodernismus? V příští hodině: Vizuální kultura a mediologie (příjemci, vlivy a dopady) Literatura Regis Debray, "What is Mediology?" Le Monde Diplomatique, Aug., 1999. (anglicky) Jean Gagnon, "Introduction to Mediology," The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, Montreal. (anglicky) Debray, Transmitting Culture, trans. Eric Rauth. New York: Columbia University Press, 2000, (excerpts) ( PDF anglicky v IS) Doporučená: Daniel Chandler, "Processes of Mediation." Background to the issues that Debray is attempting to think beyond.(anglicky) Review of Transmitting Culture: Constantina Papolias, "Of Tools and Angels: Regis Debray's Mediology," Theory, Culture & Society, 21/3 (2004): 165-70. (anglicky PDF)