Vizuální studia IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Téma 6. přednášky Postmodernismus: Přehled teorií postmoderny Otázky: Proč se vlastně ve Vizuálních studiích zabývat postmoderní situací ? Co je postmodernismus? Rozlišení mezi postmodernismem a postmodernitou. Jak moc je postmoderní teorie od 60 do 90 let 20 století relevantní pro dnešní uvažování? Kde nacházet kulturní významy v postmoderní situaci? Co je dobrým příkladem postmoderního v populární a vysoké kultuře dnes? Témata postmoderní filosofie Kritika moderny Merkantilizace a konzumerství. Serialita, stírání rozdílu mezi originálem a kopií z vědění. Uvědomění si mezí poznání a vědění a toho, že zároveň s konceptualizací tohoto vědění tyto meze vytváříme. (J. F. Lyotard). Hledání způsobů, jak se s touto pluralitou vypořádat, jak na ni reagovat za situace, kdy je všudypřítomná a proniká "dovnitř" dosud integrovaných oblastí, včetně našeho nitra. Hledání nové argumentace a nové formulace vztahů "nových" a "starých" jevů, zejména vztahu k dosavadnímu klasickému paradigmatu novověké vědy, a hledání nových postojů. Nová formulace problémů klasické genealogie filosofického myšlení v oblasti Ztotožňující či odmítavá praktická reakce (Slouková, D., Sešity k dějinám filosofie XII. Filosofie v postmoderní situaci) Postmodernismus vs. VS Jak tedy pracovat ve VS s konceptem postmodernity? Jean-François Lyotard považuje za postmoderní historický a kulturní "stav", založený na zrušení velkého vyprávění nebo meta vyprávění (jako byly příběhy o pokroku nebo národní historie), a stav vyvolaný krizí v dominantní ideologii Frederic Jameson považuje za postmodernismus hnutí v umění a kultuře, které odpovídá nové konfigurace politiky a ekonomiky, "pozdního kapitalismu": nadnárodní spotřebitelské ekonomiky založené na globální rozměru kapitalismu Historické, kulturní a ekonomické podmínky vyvolávají tento stav, kde jsou vizuální významy roztříštěny a diverzifikovány do mnoha podvýznamů (= charakter brikoláže) Post-moderní umělci opouštějí moderní předpoklady, předsudky, a omezení moderny ve snaze obejmout rozpory, ironii a hojnost pop a masové kultury. Srovnání modernita - postmoderita Modernismus / Modernost Postmoderní / Postmodernity Velké vyprávění a meta vyprávění o historii, kultury a národní identity, jak byla přijímáno před druhou světovou válkou (americkoevropské mýty o pokroku). Mýty o kulturním a etnickém původu. Podezření a odmítnutí Velkého vyprávění o historii a kultuře, nahrazení místními příběhy, ironická dekonstrukce Velkého vyprávění, protichůdné mýty o původu Víra v "Grand Theory" (jedno vysvětlení pro vše v historii, vědě a kultuře), který by reprezentovalo všechny znalosti a všechno se by se tím mohlo vysvětlit. Zamítnutí ,,Grand Theory", příklon k lokálním a kontingenčním teoriím Víra a mýtizace společenské a kulturní jednoty, hierarchie, sociální třídy a etnických / národních hodnot, zdánlivě jasný základ pro jednotu. Sociální a kulturní pluralismus, nejednotnost, nejasné základ pro sociální a národní / etnické jednoty. Velké vyprávění o pokroku vědy a techniky. Skepticismus k idei pokroku, antitechnologie reakce, neo-Luddism, New Age náboženství. Smysl pro jednotu, soustředění na já, "individualismus", jednotná identita. Roztříštěnost a decententralizace já; protichůdné identity. Idea "rodiny" jako centrální jednotky sociálního řádu: model střední třídy, nukleární rodina. Heterosexuální normy. Náhradní rodinné jednotky, alternativy k měšťáckému modelu manželství, Polysexualita, expozice potlačované homosexuální a homosocialní reality v kulturách. Hierarchie, řád, centralizované řízení. Subverze, ztráta centralizovaného řízení, fragmentace. Víra a osobní ovlivnění velké politiky (národ-stát-politické strany). Důvěra v mikropolitiku na místní úrovni Kořeny / Hloubka: Víra ve hloubku významu (hodnoty, obsah, znamenal) namísto povrchnosti (označující označovaný). Rozšiřování / Povrchnost Klouzání obsahů po povrchu, obrazy bez vnitřní hloubky, Krize v reprezentaci a stavu obrazu po nástupu fotografie a hromadných sdělovacích prostředků. Kultura se přizpůsobuje simulaci, vizuální média se stávají nerozlišitelnými na úrovni formy, simulace a ,,okamžitost" media nahrazuje skutečnost. Víra v "realitu a reálnost" médií, jazyk, symboly a reprezentace, pravost "originálů". Hyper-realita, obrazová saturace, simulakra jsou silnější než "skutečné", obrazy a texty jsou prosty vazby na originál "Viděl jsem to v televizi" a "viděl jsem to na MTV", jsou tvrzení silnější než nemediované zkušenosti. Dichotomie vysoké a nízké kultury (oficiální ­ vysoká vs populární kultura). Dohodnutá shoda, že vysoká nebo oficiální kultura je normativní a autoritativní z důvodu hodnoty Narušení dominance vysoké kultury a populární kultury. Míchání populární a vysoké kultury, nové hodnocení pop kultury, hybridní kulturní formy zrušit rozlišen na "vysoké" / "nízké" kategorie umění. Masová kultura, masová spotřeba, masový marketing. Individuální kultura, úzce specializované produkty a marketing, menší skupinová konzumace. Umění jako jedinečný objekt a jedinečné dílo ověřeného umělce a potvrzující dohodnuté standardy. Umění jako proces, performance, intertextualita. Umění jako recyklace kultury s ověřením až na publiku, subkultury sdílející identitu s umělcem. Encyklopedické znalosti pokoušející se vše totálně obejmout. Orientace v informačním převisu, informační management, fragmentarizace, částečná znalost, just-in-time znalostí. Web. Masová media, centralizované one-to-Many komunikace. Paradigmata: vysílací sítě a TV. Digitální, interaktivní, klient-server, distribuované, uživatelsky-motivované, individualizované, many-to-many média.Paradigmata: peer2peer sítě a web. Centralizace, centralizované znalosti. Rozptýlení, šíření, sítě, distribuované znalosti Rozhodnost, závislost, hierarchie. Neurčitost, události, polycentrické zdroje energie. Závažnost záměru a účelu, měšťáctví. Hraní, ironie, podvracení úřední závážnost. Pojetí celistvosti a ohraničenosti pro umění, hudbu a literaturu. Hybridita, promiskuitní žánry, rekombinace kultury, intertextualita, pastiše. Design a architektura z New Yorku. Design a architektura LA a Las Vegas Jasný rozpor mezi organickou a anorganickou, člověka a stroje. Kyborg, míchání organických a anorganických, člověka a stroje a elektronické. Falické pojetí sexuality, jednotná sexualita, vyloučení pornografie. Androgynní, queer sexuální identity, polymorfní sexuality, masový marketing pornografie, porno styl mixování s tradičními obrazy. Kniha jako dostatečný nositele slova. Knihovna jako komplexní systém tištěných znalostí. Hypermédia jako překonání fyzických limitů tištěných médií. Web jako nekonečně rozšiřitelný, informační systém. Postmoderní popkultura Film a literatura reflektují zmíněné chápání umění jako pole vhodné k experimentování. Proto jsou často využívány fantastické dějové prvky, metafikční odkazy, absurdní jazykové hry a zlomy v rámci žánrů. V popředí stojí zájem o spolupráci recipienta o hravý rozklad zavedených konceptů a konvencí. Filmové příklady (popkultura) Blade Runner Japonská manga and anime: Ghost in the Shell Trilogie Matrix trilogy Otázky k diskuzi Co je postmodernismus? Proč postmodernismus neexistuje a proč je významný? Jak se na současném stavu podílela nová média a nové techniky práce/manipulace s obrazem (např. postprodukce aj.)?. V příští hodině: Úvod do mediologie: Media a mediace Literatura Jean-François Lyotard, The Postmodern Condition: A Report on Knowledge (1979) (ch. 1-5) (anglicky) Fredric Jameson, Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism (excerpts from Chap.1) (1991) (anglicky) Douglas Kellner, Selections from Postmodern Theory: Critical Interrogations(v PDF v IS - anglicky) Doporučená: http://cs.wikipedia.org/wiki/Postmodernismus Baudrillard: A New McLuhan? By Douglas Kellner (http://www.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/Illumina%20Folder/kell26.htm) Slouková, D., Sešity k dějinám filosofie XII. Filosofie v postmoderní situaci, 1. část. VŠE Paha 1998 (http://www.gsgpraha.cz/~sloukova/soucasfil/pm1.doc)