IM088 - Seminář kritiky a on-line publicistiky (prezenční, JS 2010) Vyučující: Jan Miessler (miessler@fss.muni.cz) (liché čtvrtky, učebna N21, začátek 15:50) První setkání Struktura kurzu 4.3. - a) Úvod; založení blogu; realita společensko-kulturního časopisu; obecná struktura publicistického článku - b) recenze a kritická recenze 18.3. - seminární skupiny (diskuze nad texty studentů) 1.4. - a) přehledová stať; kriticko-analytická stať; forma a obsah, infotainment - b) konzultace 15.4. - seminární skupiny 29.4. - a) rozhovor; spolupráce autora a editora - b) konzultace, práce ve skupinách 13.5. - seminární skupiny, zpětná vazba, konec kurzu Blog • Každý účastník kurzu si založí vlastní blog. Nemusíte ho zakládat pod svým vlastním jménem (pokud chcete zůstat vůči náhodným internetovým návštěvníkům v anonymitě), nicméně musíte nahlásit jeho webovou adresu (link) v diskuzním fóru předmětu, a to nejpozději do 8. března 2009, 23:59 Blog • Blog se bude zabývat vymezeným tématem. Toto téma by mělo nějak souviset s uměním, problematikou médií, komunikace, kultury atd., a samozřejmě především s tím, co vás nejvíc zajímá. • Vybrané téma blogu by vám mělo umožnit předvést, jak dobře umíte psát a jak kriticky umíte myslet Blog • Každý týden musíte publikovat alespoň jeden příspěvek. Týden začíná v pondělí v 0:01 a končí v neděli ve 23:59. První týden, kdy budete muset příspěvky publikovat, je 8.-14. března 2010. Poslední týden blogování je 26. dubna - 2. května 2010. Blog • Každý příspěvek musí obsahovat odkaz na relevantní a aktuální internetovou stránku jiného autora, a musí se také touto stránkou zabývat. Může to být také komentář k příspěvku na jiném blogu apod., ale nesmí to být odkaz / komentář na váš vlastní text. • Příspěvek nemusí být dlouhý, ale musí čtenáři něco zajímavého sdělit. Hodnocení • Hodnotím obsah, gramatiku, relevanci odkazů a celkový dojem z příspěvku. Škála: 1 = velmi dobré, 2 = dobré, 3 = nic moc, 4 = nedostatečné, 0 = chybějící texty, N = nekontrolováno (2) Z kapacitních důvodů nebudou každý týden hodnoceny všechny blogy, kontrola bude probírat namátkově. (3) Více než dva týdny s hodnocením 0 znamenají neúspěšné ukončení kurzu. (4) Více než pět týdnů s hodnocením 0 nebo 4 znamená neúspěšné ukončení kurzu. (5) Každý odhalený případ plagiátorství znamená neúspěšné ukončení kurzu. (6) Všechny dotazy, sporné záležitosti, připomínky apod. řešte prosím kvůli zvýšení transparentnosti prostřednictvím Diskuzního fóra předmětu v ISu. Struktura článku Struktura článku • Jaké jsou součásti článku? Je to podobné jako ve školní slohové práci: Úvod -> Otvírák Stať -> Tělo Závěr -> Závěr • Samozřejmě je třeba nezapomenout na dobrý titulek. Článek Dohromady to musí fungovat jako jeden celek. Což vyžaduje: • získat informace 2) utřídit informace 3) vymyslet strukturu pro prezentaci těchto informací. Otvírák • shrnutí • příběh - konkrétně ilustruje hlavní myšlenku článku • popis situace, atmosféry, osoby - uvede do kontextu • neuvěřitelné překvapení - zaujme něčím nepravděpodobným • přímé oslovení čtenáře - působí relevantně • otázka - článek by měl vést k odpovědi • klišé - musíme se s ním vtipně vypořádat • citace - musí být silná, aby to utáhla • kombinace výše uvedeného Tělo článku • článek by měl mít ústřední myšlenku; celou dobu by ji neměl pouštět ze zřetele • různé přístupy: - narativní - obvykle postupuje chronologicky a obvykle přijímá určitou perspektivu - tematický – nejčastější, zabývá se primárním tématem na základě sekundárních podtémat / prvků Závěr • odměna čtenáři, že to s námi protrpěl • různé přístupy: - závěrečný citát - popisná scéna (protiváha popisného otvíráku) - hra s titulkem nebo otvírákem - vrátíme se k tomu a posuneme to do jiné roviny - shrnutí Titulek • měl by říci co nejvíce co nejméně slovy Závěrečné rady • nepoužívejte víc slov, než je nezbytně nutné (zejména přídavná jména a příslovce) • zkontrolujte po sobě gramatiku a překlepy • používejte aktivní a konkrétní slovesa, vyhýbejte se pasivním slovesům a mlžení • vyhýbejte se frázím a klišé (*) Recenze • existují různé věci, které je možné recenzovat • existují různé způsoby, jak recenzi napsat • mělo by být jasné (autorovi i čtenářům), co, proč a jak recenzovat • často se jenom prozrazuje děj (spoiler) - ale dá se to dělat i jinak Recenze například recenze vědecké publikace obvykle obsahuje shrnutí, diskuzi a hodnocení (viz prof. Petr Mareš, instrukce pro psaní recenzí do časopisu Sociální studia): Shrnuti: ■ Autor/ka: Kdo to je, jaká je jeho/její kvalifikace, kde pracuje (eventuálně čím je znám/a, jakého týmu je členem ... - pokuste se zjistit bližší údaje na domovské www stránce jeho/jejího ústavu, univerzity nebo některého renomovaného nakladatelství...)? ■ Cíl (účel) stati/knihy: informovat, hodnotit, sdělit zkušenosti, přimět k akci, ..., resp. kombinace více cílů? ■ Základ stati/knihy: Existují nějaké zvláštní okolnosti provázející napsání této stati, které by pomohly vysvětlit její význam nebo vliv? Diskuse: ■ Téma: Jaká je centrální myšlenka, kterou stať/kniha prezentuje? Jaké téma a jak rozvíjí? ■ Informační souhrn: Stručný přehled o organizaci a hlavních bodech stati/knihy (něco jako „summary" pro ty, kdo nemají možnost nebo čas přečíst si originální text, organizovaná po bodech či kapitolách nebo tématicky). ■ Diskuse základních konceptů: 0 které základní koncepty ve stati/knize jde, k čemu jsou použity, kam paradigmatický patří, čím se odlišuje jejích výklad od výkladu jiných autorů? Hodnocení: ■ Co Vám na stati/knize vadí: ■ Obsahuje neoprávněná a ničím nepodložená tvrzení, nezachází svévolně s fakty ...? ■ Které důležité aspekty tématu byly opomenuty? ■ Není prezentace jednostranná? ■ Jsou záměry autora/ky a způsob jejich prezentace jasné? ■ V čem je přínos státi/knihy: ■ Je prezentace zajímavá, co je v ní pozoruhodného? ■ Je myšlení autora jasné a logické? ■ Je stať/kniha originální, obsahuje provokativní či nový pohled? ■ Komu je určena a pro jaký typ čtenářů bude přínosem? (Zdroj: Petr Mareš: Kterak psát recenzi?) Recenze • pokud bychom se podobným způsobem pokusili recenzovat provedení divadelní hry, těžko říct, jak by to dopadlo - něco by asi bylo stejné a něco by se lišilo • v každém případě: vědecká recenze se od publicistické recenze obvykle liší tím, že je formální a často i dost nudná, a většinou se nedrží tzv. "obrácené pyramidy" • to znamená, že publicistická recenze by měla být (narozdíl od vědecké) mimo jiné aspoň trochu neformální a zábavná Kritická recenze - jak na to? • je třeba se na téma dívat z určité perspektivy • ...a klást si otázky, například: - co nám dílo říká o současné společnosti? - co nám dílo říká o osobnosti autora? - řeší to nějaký závažný (společenský, filozofický, politický atd.) problém? - ...a nabízí uspokojivou odpověď? - čím mě to (ne)oslovuje? - není to jen pouhý produkt kulturního průmyslu? - jak je to udělané? - z čeho to čerpá? - atd. Takže: • myslete na čtenáře, proč to čte • pište zábavně (ale s mírou) • neprozrazujte děj • vystihněte hlavní věci • myslete na jazyk - pište přehledně a srozumitelně - využívejte možnosti českého jazyka - ALE: v publicistice je jazyk prostředek, ne cíl • poproste někoho, aby to po vás přečetl a dal vám konstruktivně-kritickou zpětnou vazbu, řekl vám CO a PROČ se mu libí/nelíbí • brainstorming před psaním taky neuškodí D.Ú.: Rozbor recenzí • Kamil Fila (Aktuálně.cz): Ať žijí rytíři, co proměňují středověk v lunapark http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/recenze/clanek.phtml?id=649669 • Antonín Tesař (Cinepur): Louise - Michel / Čertík v krabičce http://www.cinepur.cz/article.php?article=1709 Děkuji za pozornost!