Vizuální studia IM015 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Z minulé hodiny Přístup VS ke studiu obrazů: Zvyky a hodnoty v dané kultuře -) spojeny se správnou interpretací obrazů a teoreticky s dějinami umění nebo obecně dějinami kultury Určitý způsob ­ schopnost ,,dívání se" -) historická a kulturní specifičnost Způsob, jakým jsou použity technologie/média k dalšímu šíření obrazů/vizuálna Jazyk, kterým je obraz konstruován, resp. jaký systém znaků obrazy používají, co nám umožní nebo naopak zkomplikuje jej číst, dekódovat -) dát smysl. Názorové tradice VS V mezinárodním měřítku jsou stále dominantnější angloamerická vizuální studia, avšak důležité je vzít do úvahy i ostatní vznikající názorové tradice. Angloamerická VS Problematizace interpretace vizuální děl, divácký pohled Německá VS: Bildwissenschaft tíhnou k obecným teoretickým a filozofickým otázkám spojeným s obrazovým znázorněním a významem. Francouzská VS: théorie de l'image Společnost spektáklu - masivního nahromadění obrazů ; obraz = nástroj pro vyjádření národní identity. Komunikační modely Komunikační poskytla několik hlavních konceptů, které jsou přijímány/kritizovány v současné mediální a komunikační teorii. Komunikační modely způsobů přenosu významů v rámci komunikace poskytují platformu pro uvažování o vizuální komunikaci jako o jazyku uskutečňující se v rámci komunikačních médií. Přenosové modely: Shannon&Weaver model Lasswellův model Jakobsonův model Model Gatekeeper Interaktiní model pro elektronická média Ekologická model Zvážíme-li jejich hlavní teze, otázkou pak je, co v těchto modelech bylo vynecháno ­ co v nich pro současný popis stavu chybí. Například přenos v čase, limity lineární ­ jednocestných modelů, otázky týkající se produkčního a příjemcova kontextu, které jsou více sítěmi než spojením bod ­ bod. Komunikační modely a VS Pohled na komunikaci jako na kulturní proces Přenosový model Myšlenkou je komunikace jako přenos signálů nebo zpráv na nějakou vzdálenost a to z důvodu kontroly Rituální pohled cílem komunikace není šíření zpráv, ale k prezentace sdílených představ = Komunikace jako symbolická kultura Zprávy ­ vizuální obrazy tak můžeme interpretovat z obou pohledů, např. nové zprávy mohou být přijímány nikoliv jako informace ale jako ,,drama" z rituálního pohledu. Není tak popisován svět a kontext, ale je pouze vykreslena aréna dramatu a akce, která existuje osamoceně v rámci vlastního času. Komunikační modely a VS Interpretace Vizuálních médií s komunikačními modely ­ otázky k diskuzi: Co je použitelné a co bylo vynecháno v lineárních, přenosových modelech a komunikačních efektech pro viziuální komunikaci? Jak uvedené modely ovlivňuje fenomén crossmediace, kdy konzumujeme obsahy napříč všemi médii a mediálními technologiemi ? iPhone: médium nebo platforma? Nebo semiotický branding? Literatura James Carey, "Communication and Culture" [pdf] Přehled komunikačně-přenosových modelů (David Foulger, Brooklyn College/CUNY) http://davis.foulger.info/research/unifiedModelOfCommunication.htm Doporučená: McLuhan and Technological Determinism: The Technology is not the Cultural Form?: Raymond Williams's Sociological Critique of Marshall McLuhan http://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/1058/964 Harold Innis - the "Bias of Communication," Empire and Communications. Marshall McLuhan, "The Medium is the Message," (Understanding Media, The Extensions of Man, 1964).