Vizuální studia IM081 (JS 2010) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Anotace Kurz představuje mediálně, semioticky vizuální vhled do soudobé teorie Vizuálních studií. Jednotlivé aspekty problematiky diskurzu Vizuálních studií jsou v přednáškách teoreticky ukotveny a diskutovány Cílem kurzu je představit, vysvětlit a zmapovat: základní pojmy a východiska vizuálních studií vysvětlit teorie mediace a kulturního transkodování Shrnout poznatky z oblasti mediální teorie a vizuálního umění Osnova 23.02. 2010 Úvod, pojem Vizuální studia 02.03.2010 Vizuální studia a Komunikační teorie 09.03.2010 Výuka zrušena 16.03.2010 Strukturalismus a Sémiotika: úvod 23.03.2010 Intertextualita, Semióza, kulturní encyklopedie 30.03.2010 Kulturní Teorie: Medium / Umění / Obraz / Spektákl / Simulacrum ­ Benjamin, Debord, Baudrillard 06.04.2010 Velikonoce - výuka zrušena děkanem 13.04.2010 Postmodernismus: Přehled teorií postmoderny 20.04.2010 Úvod do mediologie: Media a mediace 27.04.2010 Vizuální kultura a mediologie 04.05.2010 Mediologie v praxi: Populární a Vizuální kultura, Umění 11.05.2010 Ukončení kurzu ­ Závěrečný test Typ výuky, ukončení Kurz probíhá pravidelně každý týden, vždy po 2 teorietických přenáškách (cca 70min) Kurz je ukončen Závěrečným testem na poslední hodině ( další termíny ve ZO) Účast na přednáškách není povinná PDF z jednotlivých přednášek + povinná literatura bude dostupná v IS - Studijní materiály Typ výuky, ukončení, literatura Povinná a doporučená literatura: Manovich, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2000. xxxix, 354. ISBN 0-262-63255-1. Lister, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London : Routledge, 2003. vi, 404 s. ISBN 0-415-22377-6. Hazard Adams, ed., Critical Theory Since 1965. Tallahassee: University Presses of Florida, 1989. ISBN: 0813008441. (=CT) William Gibson, Pattern Recognition. New York: Putnam, 2003; Berkeley Publishing Group; Reprint edition (February 1, 2004) ISBN: 0425192938 Nicholas Mirzoeff, The Visual Culture Reader, 2nd. edition. London and NY: Routledge, 2002. Jessica Evans, Visual Culture: The Reader. Sage Publications/Open University. 1999; repr. 2003Uta Grosenick, ed. Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000. Jiné doplňkové online texty ­ informace v průběhu hodin 1. Úvod: Vizuální studia VS velmi aktuální v kontextu současné nebývalé populární fascinace čtení obrazů Souvisí se zvyšující potřebou analyzovat vzrůstající význam umění jako "atrakce" Změna v nakládání s obrazem Namísto pohroužení a zaujetí obrazem nastává Jen letné skenování obrazů Obrazy jsou manipulovány, přesto chybí zkušenost se čtením, analýzou a nedůvěrou k obrazům 1. Úvod: Vizuální studia a kultura Obrazy kromě své vizuální kvality spojují různé obsahy (politické, sociální, kulturní či ideologické) s technickým rozměrem svého provedení a užívání. Významné postavení obrazů v dnešní době je závislé na historickém vývoji zobrazovací tradice. Významy obrazů jsou spjaty s jejich vizuálními kódy ; jsou motivované a srozumitelnost závisí na mnoha faktorech (interpretace) 1. Úvod: Vizuální studia a kultura Pragmatický rozpor pozorovatele, který vlastně neví, co mu obraz nabízí, ani čím mu hrozí tento "indiferentní spotřebitel", který podlehl vizuálnu, je primárním polem zkoumání vizuálních studií. VS mohou poskytnout teoretický rámec pro pochopení soudobého fungování obrazů v rámci současné kultury a společnosti, jak z pohledu technologického, mediálního, sociologického a také uměleckého 1. Úvod: Vizuální studia Studium vizuální kultury zahrnuje: 1. Systém označujících znaků - ,,jazyk", dovednosti a techniky (schopnost číst, dekódovat, dát smysl) 2. Zvyky a hodnoty v dané kultuře, které jsou spojeny s interpretací vizuálních obrazů 3. Schopnost ,,se dívat" (historická a kulturní specifičnost) 4. Způsob, jakým jsou používány technologie, média, ideje nebo ideologie k dalšímu rozšíření, zesílení či výběrovému omezení vizuálna 1. Úvod: Vizuální studia Vizuální studia a vizuální kultura ovšem nepostihují zcela nový stav kultury kultura obrazu byla historicky buď tolerována jako "symbolická ekonomie slasti,, nebo nebyla tolerována = což bývalo spojováno s nedůvěrou a vyzýváním k obezřetnosti před viděným uznání smyslového vnímání jako formy "produkce poznání,, je poměrně nové (= poznání jiného, než jaké získáváme intelektuálními a kognitivními procesy) 1. Úvod: Vizuální studia Pojmy jako visual studies, image theory, Bildwissenschaft, teorie de l´image a visual culture označují různé pohledy na uvedenou oblast dějiny umění neposkytují dostatečné paradigma pro pochopení vizuálních reprezentací Obrazy získali obrazy kulturní a sociální význam, který vyžaduje, aby se jim dostalo nové, kriticky přehodnocené pozornosti (,,obrazový obrat"). 1. Úvod: Vizuální studia o obrazech dlouho uvažovalo téměř výlučně v rámci tradičně definovaných formátů a médií Dnes dochází k propojování a hledání styčných ploch a vzájemných inspirací ­ a právě inspirativní interdisciplinarita spojená tématem "vizuality" či konkrétněji "obrazu" dovoluje nahlédnout soudobou kulturu obrazu mnohem komplexněji VS nejsou ahistorickým zkoumáním a pouhou konstrukcí obecně a plošně aplikovatelných modelů 1. Úvod: Vizuální studia Akademické a profesionální disciplíny obklopující Vizuální studia 1. Úvod: Vizuální studia VS integrují metodologické a teoretické vhledy z několika konstituujících disciplín, převážně pak z mediálních a filmových studií a dějin umění, dále historie, sociologie, estetiky, literární teorie, kulturní kritické teorie, psychoanalýzy a dalších VS zkoumají způsoby, jak je možné s vizuálními reprezentacemi pracovat, jak transformují otázky "významu", "pravdy", "vědění" a "moci", tedy vztah mezi reprezentací/obrazem, ideologií a mocí. 1. Úvod: Vizuální studia V modernitě zahájený kolektivní obrat k vizuálnu ("symbolické ekonomii produkce smyslu") konstruuje vizuální prostor již ne jako místo hledání "objektivní pravdy a jejího rozumového důkazu", ale jako prostor subjektivní zkušenosti, vědění a moci. o VS nelze mluvit jako o jednotném oboru a to zejména s ohledem na srovnání mezi angloamerickým a evropským (německým, francouzským) pojetím a přístupem k VS. 4. Závěr ­ Vizuální kultura V dalších hodinách rozebere jednotlivé přístupy a teorie konstitující VS Příští téma: Angloamerické a evropské pojetí VS a komunikační teorie Literatura: Matthew Rampley: Pojem vizuální studia in: Možnosti vizuálních studií (2007), Bariston. Doporučená: http://www9.georgetown.edu/faculty/irvinem/theory/Mitchell-Interdisc_and_Visual_Culture- ArtBulletin-77-4-1995.pdf Děkuji za pozornost.