Metody neformálního vzdělávání Metoda Charakteristika Bližší popis Přednáška Ústní podání informací účastníkům na základě připraveného materiálu Školitel hovoří před publikem. Diskuze Společný rozhovor mezi školiteli a účastníky o společném tématu. Školitel používá předem připravené, často provokativní otázky či teze tak, aby stimuloval skupinu k výměně názorů a usměrnění diskuze. Brainstorming Brainstorming je kvantitativní metoda, při níž vyprodukované nápady nikdy nehodnotíme. Až po uzavření následuje jejich analýza. Vyprovokovat maximální počet myšlenek. Ice braker/Lamač ledů Krátká aktivita s cílem navodit neformální atmosféru. Školitel vede krátkou, často fyzickou aktivitu, při které jsou účastníci v přímém verbálním nebo fyzickém kontaktu. Lamače ledů se nemusejí, ale i mohou týkat tématu školení. Skupinová práce Skupiny diskutují o daném tématu a po určeném čase prezentují výsledky své skupinové práce. Rozdělení do skupin se doporučuje činit náhodně. Výjimečně se rozdělí podle zkušeností. Vždy, pokud školitel rozdělí záměrně jednotlivé účastníky do skupin, měl by vědět, podle jakých kritérií. Skupina účastníků je rozdělena na menší pracovní skupiny, které diskutují o jenom či více tématech. Role Play/ Hra na role Řešení problému či diskuze mezi účastníky s omezeným časovým intervalem, kde má každý člověk přidělen určitý model jednání. Účastníci budou informováni dopředu o připravované situaci (většinou popsané na kartičkách) – koho reprezentují, jaké má postoje a jak se mají během aktivity chovat. Během celého příběhu hrají „svoji“ roli. Je vždy nutné odlišení kdy je účastník v roli a kdy vystupuje sám za sebe. Případová studie Práce individuálně, nebo ve skupinkách, během které se hledají odpovědi na otázky související s prezentovaným příkladem. Účastníci analyzují předem připravenou a odprezentovanou situaci (nejčastěji v podobě dokumentu) Simulace Účastníci jsou zapojeni do modelové situace, ve které každý přidělenou úlohu. Jedná se o rozšíření hry na role Účastníci budou informováni o předem připravené situaci, reagují na ní, rozhodují se podle ní a dostávají zpětnou vazbu. Exkurze Plánovaná návštěva a poločas školení, jehož cílem je prezentovat probírané téma v praxi. Místa exkurzí plánuje školitel s ohledem na dané téma školení. Většinou jde o praktickou instruktáž, prezentaci a následnou diskuzi, během které školitel upozorňuje na souvislosti s probíranou teorií. Open Space Účastníci navrhnou ostatním, jaká témata by chtěli mít v programu školení a podle zájmu se poté vytvoří harmonogram všech bloků. Bloky jsou vedeny účastníky, diskuze je volná, účastníci mohou měnit skupiny, například přejít do jiných nebo vytvářet nové. Na závěr jsou přede všemi prezentovány výsledky všech skupin. Účastníci sami navrhují témata k diskuzi i témata workshopů, které se konají na základě zájmu ostatních. Jde o metodu, která vyžaduje vysokou míru zodpovědnosti z pohledu účastníků. Sebereflexe Vlastní analýza stavu účastníka. Vícero technik, jejichž podstatou je analýza uskutečněných kroků a jejich konfrontace ve vztahu k současnosti a budoucnosti reflektujícího účastníka. Buzz groups Menší skupinky, které spolu diskutují o volných nebo předem určených tématech v nepřítomnosti školitele. Metoda umožňuje otevřenou diskuzi, ve které účastníci sami diskutují a facilitují skupinu. Zásadou diskuze je, že se žádná informace nedostane ven mimo skupinu.