"ROZDÍLY MEZI FORMÁLNÍM, NEFORMÁLNÍM A INFORMÁLNÍM UČENÍM" "Jedná se o tři vzájemně se doplňující složky celoživotního vzdělávání. Všechny tři formy učení jsou důležité pro dlouhodobý vzdělávácí proces každého člověka, neměly by si nikdy konkrurovat, ale naopak se vzájemně doplňovat. Hranice mezi jednotlivými kolonkami nejsou ve skutečnosti jasně ohraničené, vzájemně se prolínají a ovlivňují." FORMÁLNÍ (intencionální - záměrné) NEFORMÁLNÍ (intencionální - záměrné) INFORMÁLNÍ (funkcionální - nezáměrné CÍL Jasně definovaný "Jasně definovaný, přizpůsobovaný potřebám účastníků" ne PLÁN "Jasné, postupné kroky" "Postupné kroky, techniky a metody je možné měnit" ne PROCES fixní Ano -flexibliní ne PROSTOR fixní "daný, ale variabilní" všude UČENÍ vědomé (ne)vědomé nevědomé TYP UČENÍ "informace, vědomosti" kompetence cokoli CHYBY trestané - klasifikace "povollené, jsou hodnoceny kladně a dá se z nich hodně vytěžit" "učíme se prostřednictvím chyb - nejen u dětí ""čím víc tím líp""" ZAMĚŘENO NA jedince jedince i skupinu jedince VÝSLEDKY stejné podobné různé ODPOVĚDNOST za VÝSLEDKY vzdělavatel "účastník, skupina i vzdělavatel" jedinec SKUPINA - ROLE "má vliv, ale není tak důležitá" velmi důležitá "když je, hraje roli" SKUPINA - VĚK vrstevnické mezigenerační mezigenerační SKUPINA - INTERAKCE soutěživost spolupráce Podle kontextu ÚČAST povinná dobrovolná automatická VEDOUCÍ AKTIVITY "direktivní, daný" "nedirekivní podpora, partnerství" není "OHODNOCENÍ, UZNÁNÍ, KREDIT" "diplom, vysvědčení" "potvrzení o účasti, certifikát" není ČAS "stanovený - dlouhodobý proces, možné přerušit" "krátkodobé/dlouhodobé, často flexibilita v rámci aktivity" celý život