IV. 4. Cyril (samolibě): „Ták. Navrhuju: „Ale, ale, ale…“ - tak si totiž lépe vychutná své vítězství než při pouhém „Ták.“ Otočí se čelem k divákům blízko u schůdků. Mluví klidně, na první poslech mile. Pouliční dialektický souboj! Já věděl, že se do něčeho namočíš – a najednou drsně, prudce se otočí k Adamovi: však už tě od rána sleduji! Adam: Zmateně se rozhlíží, ustupuje – ale kam má vlastně ustoupit, že?„Co? Vždyť já pořádně nevím, co se vlastně stalo!“ Cyril: Opět jako by trpělivě a spravedlivě.„Zeptáme se svědků.“ Obhlíží si svědky, hledá někoho, kdo nemá dost odvahy. Jako první skloní hlavu Š2, Cyril jde k němu, chytne jej za rameno, druhou ruku položí významně na opasek, přitáhne si Š2 k sobě a úsečným a přísným tónem se zeptá: [DEL: štěkne :DEL] „Kdo vyvolal tu výtržnost?“ Šotci, štamgasti i hegelián se po sobě nejprve podívají – a pak svorně ukáží na Adama. Adam: Zdrceně, nevěřícně, zoufale…„Co-cože?“ Cyril: Pustí Š2, otře si ruku o kostým. Výhružně. „Ztraťte se, jste ostuda naší Obce!“ Štamgasti i s Hegeliánem se ztratí. Cyril si připravuje zbraň. Cyril: Opět sladce, ironicky, s pocitem definitivního vítězství.„A ty, můj drahý primitive… jsi nadobro skončil!“ Cyril odvádí Adama pryč, čtvrté dějství končí. Šotci rychle uklízejí „hospodu“ a přestavují ji na blázinec. Protože intermezzo je krátké, budou „pracovat“ i během něj. Dramatický posun – Adam je obviněn z výtržnictví, což jej přivede vzápětí do blázince. A také dramaticky vděčná scéna.