Organizační struktura Organizační struktura... ... je mechanismus, který slouží ke koordinaci a řízení aktivit členů organizace. l Smyslem je rozdělení práce mezi členy organizace a koordinace jejich aktivit tak, aby byly zaměřeny k dosahování organizačních cílů. l Organizační struktura umožňuje: efektivní činnost organizace a využití zdrojů sledování aktivit organizace přidělení odpovědnosti za jednotlivé oblasti činnosti organizace členům a skupinám členů koordinaci činnosti různých složek organizace a různých oblastí činnosti přizpůsobení změnám okolí sociální uspokojení členů, kteří pracují v organizaci Z organizační struktury vyplývá náplň práce jednotlivých útvarů, odtud je odvozen obsah činnosti jednotlivých pracovních míst. l Graficky je organizační struktura znázorňována organizačními schématy - znázorňují rozložení rolí (např. v nemocnici, v politické straně…) l Činnost organizačních útvarů ve struktuře je popsána organizačním řádem - psaný dokument, uvádí obsah formální struktury, jasné vymezení rolí, kompetencí (např. na fakultě je to studijní a zkušební řád) l Konkrétní pracovní náplně jednotlivých míst jsou uvedeny v popisech práce Typy organizačních struktur Podle tvaru struktury l štíhlá organizační struktura l široká organizační struktura Typy organizačních struktur Podle obsahu l Funkcionální struktura l Divizionální struktura l Maticová struktura Funkcionální struktura l dovednosti a zkušenosti – specificky orientované l jednoznačná kariéra pracovníků l strategické rozhodování se uskutečňuje jen ve vrcholovém vedení l spolupráce pracovníků probíhá v rámci odborné oblasti – nikoli však mezi oblastmi l špatné podmínky pro inovaci l nejasná odpovědnost za pracovní výsledky Divizionální struktura l dovednosti a zkušenosti – obecné l snadné přizpůsobení nestálému prostředí l strategické rozhodování je částečně přeneseno na divizi l koordinace práce probíhá hlavně mezi útvary v rámci divize jasné odpovědnost za výsledky Maticová struktura l je posílen rozvoj schopností a dovedností l pracovníci průběžně reagují na požadavky zákazníků l zvyšuje se motivace a zájem pracovníků l zdvojení autority je zdrojem zmatků l vzniká prostor pro mocenský boj l časové ztráty l nezbytnost výcviku v týmové práci