Poruchy psychického vývoje (seminář z Vývojové psychologie I) Alena Uhrová Brno, duben 2006 Vymezení nPsychický vývoj-proces vzniku zákonitých změn psychických procesů v rámci diferenciace a integrace celé osobnosti nčlověk jako bytost bio-psycho-sociální-spirituální nPorucha psychického vývoje n -poruchy vývoje psychických funkcí n-primární x sekundární na) širší vymezení nb) užší -dle MKN-10 n Typy poruch psychického vývoje nA) Kvantitativní nretardace nomezení vývoje nstagnace nregrese npředčasná progrese nB) Kvalitativní n-osobnost vybočuje z klasické vývojové linie Některé související pojmy nSymptom (z řec.: znak, příznak)-projev, který svědčí o poruchách o poruchách funkcí orgánů nebo o narušených psychických procesech nSyndrom (z řec. dromos: běh)-klastr symptomů, které jsou ukazatelem určité patologické kategorie nsenzitivita x specificita symptomu nDiagnóza (z řec. rozlišování, rozpoznávání)-výpověď o výsledku o vyšetřování abnormního chování, poruchy nebo nemoci (stav uvnitř vztah.systému, podmínky a příčiny vzniku příznaků, prognóza a opatření) n Přehled poruch psychického vývoje -širší vymezení n- Porucha psychického vývoje jako výskyt patologie psychických funkcí v dětském věku ndle MKN-10: nF 70 mentální retardace nF80 poruchy psychického vývoje n F90 Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání ndalší psychické poruchy (obvyklé u dospělých s výskytem v dětství) npsychosomatické poruchy nsekundární poruchy psychického vývoje následkem primárního somatického onemocnění n Přehled poruch psychického vývoje -užší vymezení nF80 Poruchy psychického vývoje npodle MKN-10 n F80-F89 Poruchy psychického vývoje nF80 specifické vývojové poruchy řeči a jazyka nF80.0 Specifická porucha artikulace řeči n .1 Expresivní porucha řeči n . 2 receptivní porucha řeči n . 3 Získaná afazie s epilepsií-Landau-Klefnerův syndrom n . 8 jiné vývojové poruchy řeči nebo jazyka n . 9 Vývojová porucha řeči nebo jazyka nespecifikovaná nF81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností nF81.0 Specifická porucha čtení n .1 Specifická porucha psaní a výslovnosti n . 2 Specifická porucha počítání n . 3 Smíšení porucha školních dovedností n . 8 Jiná vývojová porucha školních dovedností n . 9 vývojová porucha školních dovedností nespecifikovaná F80-F89 Poruchy psychického vývoje nF82 Specifická vývojová porucha motorických funkcí nF83 Smíšené specifické vývojové poruchy nF84 Pervazivní vývojové poruchy nF84.0 Dětský autismus n .1 Atypický autismus n . 2 Rettův syndrom n . 3 Jiná dětská desintegrační porucha n . 4 Hyperaktivní porucha sdružená s mentál. retardací a stereotyp. pohyby n . 5 Aspergerův syndrom n . 8 Jiné pervazivní vývojové poruchy n . 9 Pervazivní vývojová porucha nF88 Jiné poruchy psychického vývoje nF89 Neurčená porucha psychického vývoje n n F90-F98 Poruchy chování a emocí nF90 Hyperkinetické poruchy nF90.0 Porucha aktivity a pozornosti n .1 Hyperkinetická porucha chování n .8 Jiné hyperkinetické poruchy n .9 Hyperkinetická porucha nespecifikovaná nF91 Porucha chování nF90.0 Porucha chování vázaná na vztahy v rodině n .1 Nesocializovaná porucha chování n .2 Socializovaná porucha chování n .3 Opoziční vzdorovité chování n .8 Jiné poruchy chování n .9 Porucha chování nespecifikovaná n F90-F98 Poruchy chování a emocí nF92 Smíšené poruchy chování a emocí nF92.0 depresivní porucha chování n .8 Jiné smíšené poruchy chování a emocí n .9 Smíšená porucha chování a emocí, NS nF93 Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství n .0 Separační úzkostná porucha v dětství n .1 Fobická anxiózní porucha v dětství n . 2 Sociální anxiózní porucha v dětství n . 3 porucha sourozenecké rivality n . 8 jiné dětské emoční poruchy n . 9 dětská emoční porucha nespecifikovaná F90-F98 Poruchy chování a emocí nF94 Poruchy sociálních funkcí se začátkem v dětství a v dospívání nF94.0 Elektivní mutismus n .1 Reaktivní porucha příchylnosti n .2 Porucha desinhibovaných vztahů u dětí n .8 Jiné dětské poruchy sociálních funkcí n .9 Porucha dětských sociálních funkcí nespecifikovaná nF95 Tiky nF95.0 Přechodná tiková porucha n .1 Chronické motorické nebo vokální tiky n . 2 Kombinovaná tiková porucha vokální a mnohočetná motorická (de la Tourette) F90-F98 Poruchy chování a emocí nF98 Jiné poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání nF98.0 Neorganická enuréza n .1 neorganická enkopréza n .2 poruchy jedení v kojeneckém a dětském věku n .3 Pika kojenců a dětí n .4 Stereotypní pohybové poruchy n .5 Koktavost n .6 Brebtavost n .8 Jiné určené poruchy chování a emocí n .9 Neurčené poruchy chování a emocí n Poruchy psychického vývoje F80-F89 nzačínají vždy v útlém dětství, nsouvisejí se zráním CNS njejich průběh je stálý bez remisí a relapsů nrole genetických faktorů nčastější u chlapců npostižení se s věkem vytrácí, ale v dospělosti mohou přetrvávat rezidua nebo sekundární poruchy vzniklé sociálními a výukovými komplikacemi (jako důsledek reakce okolí a školy na vývojovou poruchu dítěte. n Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka nNarušení normálního způsobu osvojování řeči již od raného věku nnejsou přítomny: faktory poruchy senzorických funkcí, podnětová deprivace, MR, získané neurologické poruchy Vývoj řeči-norma I n0-6 m.-lze rozpoznat křik n4. m. –broukání n6.-8.m.-žvatlání n7-11.m. -naslouchání řeči a melodii, rozumějí jednoduchým slovům n8 m.-první slůvko n1 r.-6 slůvek n12-18m.-používá jednotlivá slova n18 m. – užívá asi 20-30 slov, 150 slovům rozumí, n18-24m. začínají tvořit dvou a tříslovné kombinace, začíná používat zájmena, reaguje na jednoduché větné celky n2 r.-nad 50 slov, tří až čtyřslovné věty Vývoj řeči-norma-II n24-36m. –chápe názvy jednotlivých částí těla, jména členů rodiny, velikostní rozdíly, slovník se rozšiřuje n3 r.-delší souvětí n36-54 m.-chápe pojmy vzadu vpředu, začíná chápat analogie, užívá minulý čas, plurál, ještě se objevují gramatické chyby, řeč je srozumitelná z 90 % n55 m.-chápe koncept času, čísel, používá řeči k vyprávění příběhů, řeč je 100% srozumitelná n7 let-18 tisíc slov n11 let- 26 tisíc slov n15 leté-30 tisíc slov n n Specif. vývoj. poruchy řeči nPoruchy artikulace (specifická porucha artikulace řeči) n(Dyslalie (patlavost)) nVývojová dysfázie nexpresivní, receptivní, smíšené nspecifické poruchy řeči spojené s SVPU nartikulační neobratnost, specifické asimilace nZískaná afázie s epilepsií n n Další narušení řečového projevu nJiná etiologie (emoční a vztahové faktory) nkoktavost (balbuties) nbrebtavost (tumultus sermonis) n nelektivní mutismus F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností n-zahrnují poruchy osvojování školních dovedností, které nejsou způsobené výukovým zanedbáváním, MR, postižením zraku, sluchu nebo motoriky n n-vznikají jako důsledek dílčích dysfunkcí, potřebných pro osvojení výukových dovedností nebo špatné koordinace a integrace těchto funkcí Specifická porucha čtení n-se vyznačuje potížemi při dekódování jednotlivých slov odrážejícím obvykle nedostatečnou schopnost fonologického zpracování n-3% českých dětí n-etiologie různorodá. Organický základ (drobná postižení různých oblastí mozku. Poruchy koordinace a integrace těchto fcí . Důsl.-omezení rozvoje dílčích kompetencí, vede k narušení jejich komplexního využití. Obvykle: změny na rozhraní T a P laloku). n-dg.-komplexní posouzení struktury všech schopností a dovedností dítěte n-posouzení úrovně schopností, které se podílejí na čtení: n Specifická porucha psaní n-dysgrafie-porucha grafomotorického projevu. nEtiologie-porucha senzomotorické koordinace a manuální neobratnost, někdy spojená s poruchami zrakové percepce. ndysortografie-specifická porucha pravopisu. Neschopnost se naučit gramaticky správně písemně vyjadřovat, přestože má dítě přiměřené rozumové schopnosti, přiměřenou výukovou stimulaci omezená citlivost pro jazyk. n-typické chyby (tendence zaměňovat tvarově nebo zvukově podobná písmena, resp. zaměňovat slabiky a celá slova, problémy v užívání gramatických pravidel-skloňování, časování, nesprávné tvary, nepřesný slovosled ve větě, těžkopádné a velmi zjednodušené formulace, při těžkých: nedovede odlišit hranice jednotlivých slov) n-často ve spojení s dyslexií a s dysgrafií Specifická porucha počítání nDysklakulie-neschopnost naučit se počítat, přestože celková int. je alespoň v pásmu široké normy a je vyuč. obvyklým způsobem. Taková porucha narušuje rozvoj základních početních dovedností. nMatematické schopnost -4 zákl. kategorie( zpracování čísel, paměť pro čísla, matematické dovednosti a matematické uvažování) n-etiologie-deficit dílčích funkcí a nebo jejich koordinace n nSmíšená porucha školních dovedností n-společný výskyt dysgrafie, dyslexie nebo dyskalkulie n n F 84 Pervazivní vývojové poruchy nvšepronikající ntěžké vývojové poruchy, které mají svůj počátek v raném dětství (projevy od narození nebo v batolecím nebo předškolním věku) netiologie-v souč. se předpokl. orgnaic./biol. faktory nNarušeno především utváření sociálních vztahů a schopnost komunikace. nObtíže jsou tak závažné, že se promítají do celého života dětí n n Dětský autismus nobjevuje se již před 3.rokem věku dítěte ncharakteristická triáda: n1. kvalitativní porucha reciprokých sociálních interakcí n2. Porucha řeči a komunikace-globální selhávání ve všech komunikačních modalitách n3. Odpor ke změně, rigidita a nepružnost myšlenkových procesů-(dříve-pouze Kannerův infantilní autismus, nyní i ostatní formy autistického syndromu v dětství) n-další zvláštnosti či přidružené poruchy: -nerovnoměrnost vývoje, porucha pozornosti, hyperaktivita, emoční poruchy, úzkostné reakce až katastrofického charakteru, afektivní záchvaty Další pervazivní vývojové poruchy I nAtypický autismus n-liší se dobou vzniku (zjevné až po 3.roce) nebo chybění jednoho nebo dvou základních kritérií a nesplňuje kritéria pro ostatní do této skupiny zařazené diagnostické kategorie nAspergerův syndrom n-převážně u chlapců. n-podobné příznaky jako autismus nliší se nepřítomností těžké poruchy řeči -etiol.-větší roli hrají faktory hereditární n-inteligence bývá v normě, myšlení málo flexibilní, obtíže porozumění a rozvoje abstrakce n-neobvykle intenzivní a úzké zájmy. n Další pervazivní vývojové poruchy II nRettův syndrom-neurovývojová porucha neznámé etiologie. Syndrom postihuje převážně dívky. Prognóza nepříznivá a je spojena s omezením délky života nVývoj do 6 m. normální, poté dochází k zpomalení a k regresu (dítě ztrácí zájem o sociální kontakt, po té se však soc. zájem obnovuje. Dominuje porucha řeči -ztráta schopnosti funkčního užití rukou (zaměstnány stereotypními mycími pohyby) n-zpomalený růst hlavičky, progresivní zhoršování jemné motoriky, kostní abnormity. n Další pervazivní vývojové poruchy III nJiná dětská desintegrační porucha npředchází stadium normálního vývoje nnásleduje ztráta získaných dovedností ntriáda příznaků: n1. není přítomno organické onemocnění n2. porucha komunikace a sociální interakce je autistického typu n3. po ztrátě dovedností může dojít k jejich částečné obnově n-dřívější názvy: infantilní demence, Hellerův syndrom, Mahlerové symbiotická psychóza n n Některé další poruchy nTerminologické vymezení: nLMD x ADHD x Hyperkinetická porucha nmentální retardace x oligofrenie nneuróza x psychóza nemoční poruchy nporuchy chování ndalší choroby v dětství(které jsou svým průběhem a významem jsou blízké duševním chorobám dospělých) n Lehká mozková dysfunkce n-starší pojem nŠturma (in Říčan, Krejčířová, 1997, s. 129-130): ,,Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce centrálního nervového systému. Tyto odchylky se mohou projevit různými kombinacemi oslabení (impairment) ve vnímání, tvoření pojmů (konceptualizaci), řeči, paměti, a v kontrole popudů nebo motoriky. Podobné příznaky mohou nebo nemusí komplikovat problematiku dětí s mozkovou obrnou, mentální retardací, slepotou a hluchotou. Tyto odchylky mohou vznikat z genetických variací, biochemických nepravidelností, perinatálních poškození mozku či jiných onemocnění nebo poškození prodělaných v průběhu let, jež jsou kritická pro rozvoj a zrání centrálního nervového systému, anebo z příčin neznámých.” nhyperaktivní x hypoaktivní typ ADHD x hyperkinetická porucha n-překrývající se, ale ne totožné pojmy: noba syndromy-triáda příznaků: nporucha pozornosti nhyperaktivita nimpulzivita n nADHD (dle DSM-IV, 3 subtypy,zahrnut alespoň jeden z příznaků) nHKP (dle MKN-10, všechny 3 příznaky, + podtyp s poruchou chování) nřada komorbidních poruch Mentální retardace n-dříve: oligofrenie, slabomyslnost n-závažné postižení vývoje rozumových schopností prenatální, perinat. nebo časně postnat. etiologie n-vede k významnému omezení adaptivního fungování nF70 - Lehká MR (IQ 50-69) nF71 -Středně těžká MR (IQ 35-49) nF72 -Těžká MR(IQ 20-34) nF73 –Hluboká MR(IQ pod 20) n n n n Emoční poruchy v dětském věku I nzvýraznění běžných emočních výkyvů (jejichž důsledkem nebývá neurotické onemocnění v dospělosti) n-jindy dochází k hlubší poruše emočního prožívání (předzvěst neurotických poruch v dospělosti) n-ovlivňující faktory osobnostní dispozice, stabilita rodinných vztahů a výchovných přístupů Emoční poruchy v dětském věku II nÚzkostné poruchy nSeparační úzkostná porucha v dětství nFobická úzkostná porucha nGeneralizovaná úzkostná porucha nSociální úzkostná porucha ntzv. Školní fobie nKonverzní poruchy nObsedantně kompulzivní porucha nDeprese n n Poruchy chování I n-opakující se a trvalý vzorec disociálního, agresivního a vzdorovitého chování, které porušuje sociální normy a očekávání přiměřená věku dítěte na) socializované-dítě má přiměřené vazby v rodině i mimo ni nb) nesocializované-kdy jakékoliv hlubší vztahy a zejména k vrstevníkům chybí. nAgresivní a neagresivní formy n-vázanost na prostředí n Poruchy chování II •Podmíněnost poruch chování nA) Psychologická: n Náhradní uspokojení n Volání o pomoc n Emoční deprivace n Disharmonický vývoj osobnosti n Psychická porucha nB) Rodinná: n Model rodičů n Dítě jako obětní beránek n Psychózy v dětském věku nSchizofrenie nzačátek v pubertě nebo později, 5% před 15.rokem nnarušení interpersonálních vztahů, silná úzkost bizarnosti v chování, myšlení i fantazii, děti nejsou sami dostatečně schopny odlišit vlastní fantazii od reality nsplnění kritérií pro dospělé nBipolární porucha nebo těžká deprese ndiag. až v období dospívání nzpětně mohou být patrné projevy v ml. školním i před školním věku Ohrožení prostředím nSyndrom týraného dítěte nZneužívání nZanedbávání Literatura –Základní nŘíčan, P., Krejčířová, D. (1997). Dětská klinická psychologie. 3. vyd., Praha: Grada. n nSvoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál n nŠvancara, J. (1982). Poruchy psychického vývoje. Brno: FF UJEP. n nZvolský, P. a kol. (2001). Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum. n