Etika v psychoterapii 18.4.2010 n European federation of Psychologists‘ assocations http://www.efpa.be/ n Českomoravská psychologická společnost – používá evropský metakodex etiky http://cmps.ecn.cz/dl/ekefpa95.pdf n Návrh etických zásad České psychoterapeutické spol. ČLS JEP http://www.psychoterapeuti.cz/eap/navrh-etickych-zasad-eap (odkaz nefunkční!) Evropský metakodex etiky 4 základní etické principy: 1) Respektování osobních práv a důstojnosti jedince 2) Způsobilost 3) Odpovědnost 4) Celistvost Ad. 1) Respektování osobních práv a důstojnosti jedince n Všeobecný respekt n Zachovávání soukromí a přísné důvěrnosti informací n Kvalifikovaný souhlas n Sebeurčení Ad. 2) Způsobilost n Etické povědomí (znalost etických principů) n Hranice způsobilosti (znalost vlastních limitů) n Hranice postupů (jejich omezení) n Nepřetržitý (osobní) rozvoj Ad. 3) Odpovědnost n Všeobecná odpovědnost – za kvalitu a následky psych. působení n Podporování vysoké (vědecké) úrovně n Kontinuita péče – i spolupráce s dalšími profesionály n Rozšířená odpovědnost (např. učitel) Ad. 4) Celistvost (integrita) n Rozpoznání profesních omezení n Čestnost a přesnost n Přímočarost a otevřenost n Střet zájmů a využívání – např. dvojí vztahy n Jednání kolegů psychologů Návrh zásad ČPS ČSL JEP 1) Odpovědnost 2) Kompetence 3) Morální a právní normy 4) Důvěrnost 5) Zájmy klienta 6) Profesní vztahy 7) Veřejná prohlášení 8) Diagnostické techniky 9) Výzkum • Odpovědnost n Uvědomování si svého vlivu (moci) a možnost jeho zneužití protiargument – klienti nejsou „bezmocné ovce“) n Psychoterapeuti předem klientům objasňují pravidla hry (např. omezení rozsahu služeb placených pojišťovnou) 1) Odpovědnost n Povinnost zabránit zneužití informací společností, u které jsou zaměstnány („Potřebujeme ho/ji vyhodit/očernit …“) n Dodržují nejvyšší standardy svojí profese 1) Odpovědnost n Jako učitelé pomáhají primárně osvojovat nové dovednosti apod. (možné porušení: záměrné zkreslení informace vedené snahou o nějaký zisk) n Výzkumnická odpovědnost 2) Kompetence n Dokládají získanou kvalifikaci n Učitelé vykonávají svou činnost na základě pečlivé přípravy n Jsou si vědomi potřeby neustálého vzdělávání a rozvoje 2) Kompetence n Akceptují rozdíly mezi lidmi a tomu přizpůsobují svou činnost n Pokud rozhodují o terapii na základě výsledků diagnostických metod, rozumí principům diagnostiky, validizace a omezením testování 2) Kompetence n Vědí, že osobní problémy a konflikty ovlivňují pracovní výkon – zdržují se aktivit, které by osobní problémy mohly způsobit a zapříčinit špatný výkon nebo přivodit poškození klienta (krátkodobě např. alkohol, drogy), pokud se taková témata objeví již během započaté terapie, konzultují další postup s odborníkem 3) Morální a právní normy n Dodržují normy, zákony, vládní principy a vyhlášky n Neprovozují ani nepřehlížejí postupy které jsou nehumánní nebo které by mohly vést k trestným činům 3) Morální a právní normy n Vyhýbají se jakékoliv činnosti porušující nebo omezující lidská či občanská práva n Jsou si vědomi toho, že jejich osobní normy mohou ovlivnit jejich komunikaci, prezentování názorů apod.; respektují odlišné názory 4) Důvěrnost n Informace získané v profesních vztazích jsou diskutovány pouze z profesních důvodů a pouze s osobami, kterých se případ týká; vynakládáme veškeré úsilí, abychom zabránili nadměrnému zásahu do soukromí (supervize, balintovské skupiny, odborné sem.) 4) Důvěrnost n Při prezentování údajů veřejnosti buď písemný souhlas, nebo zamlčení všech údajů, které by mohly vést k identifikaci osoby n Učiní všechna opatření pro zabránění tomu, aby se k údajům neoprávněně dostaly další osoby – skartace apod. 4) Důvěrnost n Při práci s nezletilými nebo nesvéprávnými osobami: ochrana jejich osobních údajů a zároveň spolupráce s jejich opatrovníky (Složité – jak nezradit důvěru dítěte a zároveň informovat rodiče) 5) Zájmy klienta n Jsou si vědomi vlastních potřeb a vlivné pozice vůči klientovi; předcházejí zneužití důvěry a závislosti těchto osob; zamezují terapeutickým vztahům s blízkými osobami; léčbě zaměstnanců, studentů, blízkých přátel, příbuzných; sexuálním vztahům – (zneužívající terapeuti x terapeutky) 5) Zájmy klienta n Jestliže poskytuje služby na žádost třetí strany, přebírá odpovědnost za objasnění povahy vzájemných vztahů všem zúčastněným stranám (Někteří psychoterapeuti odmítají zakázky zprostředkované třetí osobou, nejedná-li se o léčbu dětí) 5) Zájmy klienta n chrání finanční zájmy klientů a zajišťuje, aby byly podmínky všem zúčastněným stranám naprosto jasné; nedávají ani nepřijímají odměnu za doporučení klienta jinému odborníkovi n Část svých služeb poskytují zdarma nebo jen za minimální odměnu 5) Zájmy klienta n Ukončí terapeutický vztah okamžitě ve chvíli, kdy začne být zřejmé, že už pro klienta není přínosný nebo jakmile o to klient sám požádá n Klientovi nabídne pomoc při hledání jiných zdrojů pomoci 6) Profesní vztahy n Psychoterapeuti jednají s ohledem na potřeby, odlišné kompetence a povinnosti svých kolegů psychoterapeutů, psychologů, lékařů a pracovníků jiných profesí. Respektují práva a povinnosti těchto svých kolegů vůči institucím či organizacím, s nimiž jsou svázáni. 6) Profesní vztahy n Jestliže je psychoterapeutovi známo porušení etických norem jiným psychoterapeutem, pak, je-li to vhodné, snaží se tento problém neformálně vyřešit tím, že na to dotyčného psychoterapeuta upozorní; pokud to nejde neformální cestou nebo jde o přestupek závažnější, nahlásí to příslušné instituci 7) Veřejná prohlášení n Neobsahují: 1) nesprávná, podvodná, zavádějící nebo nepoctivá prohlášení 2) chybná vysvětlení skutečnosti nebo zkreslení 3) potvrzení kvality psychoterapeutických služeb od pacienta 4) prohlášení vytvářející falešná očekávání příznivých výsledků 5) prohlášení vytvářející dojem, že schopnosti terapeuta jsou neobvyklé, jedinečné nebo je nelze jinde nalézt 6) prohlášení vyvolávající klientovu úzkost týkající se možných špatných následků, plynoucích z nevyužití nabízených služeb 7) prohlášení týkající potřebnosti nabízených služeb 8) prohlášení přímo oslovující jednotlivé klienty 7) Veřejná prohlášení n Pravdivost reklamy, nevyužívají jinou firmu či obchodní značku pro svoji reklamu n Nevyužívají média k profesní publicitě n Své profesní dovednosti a schopnosti popisují přesně n Jsou povinni napomenout ty, kteří se tím neřídí 8) Diagnostické techniky n Obecně: Při vývoji, publikování a využívání psychoterapeutických nebo psychologických diagnostických technik psychoterapeuti usilují o prosazování zájmů a prospěchu klienta. Chrání diagnostické výsledky před zneužitím. Respektují právo klienta znát výsledky, učiněné interpretace a základy, ze kterých vychází jejich závěry a doporučení. 9) Výzkum n Obecně: Po rozhodnutí o provedení výzkumu psychoterapeut zvažuje různé možnosti, jak lze energii a zdroje výzkumu investovat. Na základě této úvahy vede bádání s ohledem na důstojnost a prospěch účastníků, maje na vědomí předpisy a profesní standardy týkající se vedení výzkumu s lidskými účastníky.