Psychoterapie 2010 David Kuneš 8. 3.2010 Základní dělení směrů, klady, zápory, rozdíly Literatura Stanislav Kratochvíl Základy psychoterapie Literatura James O. Prochaska, John C. Norcross Psychoterapeutické systémy Literatura Zbyňek Vybíral, Jan Roubal (eds.) Současná psychoterapie Literatura Jeffrey K. Zeig (ed.) Umění psychoterapie Literatura David Kuneš Sebepoznání: Psychoterapeutické principy a postupy Literatura ž Kdo zná jakou knížku o terapii? ž Doporučíte jí spolužákům? Autoři beletristického zpracování tématu terapie: Yalom; Shem; Kottler, Carlson; Luepnitz, … Osobní přístup ž Výcvik v Gestalt terapii ž Výcvik v hypnóze ž Díky prvnímu překladu kontakt s ericksoniány v Phoenixu ž Překlady ericksonovské literatury ž Snaha o integraci – propojení směrů Co Je pSychoterapie? Odlište psychoterapii od: - rozhovoru o problémech s kamarádem - vzdělávacího procesu - somatického lékařského přístupů Léčebné působení, zaměřené především na duševní složku, případně na somatické obtíže bez zjevné fyziologické příčiny. Cíle Psychoterapie ž Odstranění chorobných příznaků (užší pojetí) ž Vzdělávání, seberozvoj, sebeaktualizace, dosažení celistvosti … (rozšiřující pojetí) ž Osobní zkušenost: Většina terapií je o tom, dovést člověka k sobě. (Převzít za sebe odpovědnost.) PSYCHOTERAPEUTICKé DIMENZE ž Direktivní x nedirektivní ž Zaměření na symptomy x kauzálnost ž Nácvik x náhled ž Minulost – přítomnost - budoucnost DIREKTIVITA vs. NEDIREKTIVITA ž Direktivita – výhody: — Snížení úzkosti (zejména v začátcích terapie) — Jasné instrukce pro klienta a tudíž i zřetelné výsledky změn ž Direktivita – nevýhody — vytváření závislosti na terapeutovi/na jeho názorech a rozhodnutích DIREKTIVITA vs. NEDIREKTIVITA ž Nedirektivita – výhody: — často se může objevit téma, které by se ve strukturované terapii vůbec neukázalo — klient se může cítit více přijímán terapeutem ž Nedirektivita – nevýhody — zmatený klient ZAMĚŘENÍ NA SYMPTOM vs. Kauzální PŘÍSTUP ž Symptomatická léčba ¡ Výhoda: krátké trvání ¡ Nevýhoda: možné přehlédnutí dalších podstatných záležitostí; substituce symptomu? ¡ Příklad: bezděčné mrkání oka – postupné ovládání pomocí zrychlení a zpomalení; symtpom postupně zmizí; příznak však souvisí třeba s tím, že daný člověk je ve stresu – tzn. pokud se neustraní příčina (stres), objeví se jiný problém ZAMĚŘENÍ NA SYMPTOM vs. Kauzální PŘÍSTUP ž Kauzální léčba ¡ Výhoda: odstranění potíží jednou provždy ¡ Nevýhoda: dlouhé trvání; Kde je jistota, co vlastně způsobuje symptom? Nácvik vs. NáHLED ž Nácvik: ¢ Osvojování nových způsobů řešení starých potíží ¢ Může být zábavný, obzvláště ve skupinách ž Náhled: ¢ klient porozumí tomu, jak jeho potíže vzniky a jak se udržují – to vede ke snížení úzkosti ¢ avšak samotné porozumění nemůže odstranit příznak Příklad: pokud si uvědomím, že moje potíže ve vztazích souvisí s mojí chybnou komunikací, pak samotné porozumění ke změně nepovede … Časové dimenze ž Zaměření na minulost: — Možné odhalení spouštěčů potíží — Porozumění ž Zaměření na přítomnost: — Udržení člověka v situaci teď a tady — Pozornost soustředěná dovnitř ž Zaměření na budoucnost: — Možnost objevit způsob řešení problémů — Nabídnutí optimistické perspektivy Časové dimenze ž Všechny terapeutické směry se v terapii zaměřují na všechny tři časové dimenze, rozdíl je pouze v důrazu, který na danou složku kladou! Základní dělení směrů • Psychoanalýza a psychodynamické přístupy • Behaviorální, kognitivní a kognitivně behaviorální směry • Humanistické směry • Rodinné směry a následovníci • Integrativní směry Psychoanalýza a psychodynamické přístupy ž Kauzálně orientované, náhledové, střídání nedirektivnosti a direktivity, zdůrazňování minulosti a přítomnosti ž Délka výcviku a stejně i terapie dlouhodobější záležitostí ž Vhodné zejména u složitějších osobnostních problémů Behaviorální, Kognitivní a KBT směry ž Symptomaticky zaměřené, nácvikové, střídání direktivní, bez zdůrazňování časového zaměření ž Délka výcviku a stejně i terapie krátkodobější ž Vhodné zejména pro odstraňování různých symptomů všeho druhu Humanistické směry ž Kauzálně orientované, náhledové, nedirektivní, zdůrazňování přítomnosti ž Vhodné zejména pro osobnostní růst, hledání vnitřního potenciálů a celkové zkvalitnění života Rodinné směry a následovníci ž Symptomaticky orientované, nácvikové i náhledové, direktivní, zdůrazňování budoucnosti ž Délka výcviku a stejně i terapie krátkodobější záležitostí ž Vhodné pro řešení vztahových potíží Integrativní směry ž Integrace teorií — Spojení jedné nebo více teorií a vytvoření metateorie ž Integrace postupů — Eklekticismus – používání toho, co „funguje“, bez ohledu na teoretické zázemí ž Společné faktory — Propojení různých přístupů na základě faktorů, které jsou všem přístupům společné (např. účinné faktory – vztah …) VÝcviky ž Sebezkušenost – výcvikové skupiny, individuální terapie ž Teoretická výuka – paradigmata, východiska, modely, teorie ž Nácvik terapie – nácvik ve skupině, dvojicích; vedení vlastních klientů pod supervizí www.psychoterapeuti.cz