ž ž ž8. 3.2010 ž žZákladní dělení směrů, klady, zápory, rozdíly žStanislav Kratochvíl žZáklady psychoterapie http://ikarmel.sk/file/1POR1060.jpg žJames O. Prochaska, John C. Norcross žPsychoterapeutické systémy http://www.elegenda.sk/kthumb/admin/imgs/produkty/img1181805002.jpg žZbyňek Vybíral, Jan Roubal (eds.) žSoučasná psychoterapie Zavřít okno žJeffrey K. Zeig (ed.) žUmění psychoterapie http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_180121_main.jpg žDavid Kuneš žSebepoznání: žPsychoterapeutické principy a postupy http://www.gorila.sk/i/imgs/725/222725.jpg žKdo zná jakou knížku o terapii? žDoporučíte jí spolužákům? ž ž Autoři beletristického zpracování tématu terapie: ž Yalom; Shem; Kottler, Carlson; Luepnitz, … ž žVýcvik v Gestalt terapii žVýcvik v hypnóze žDíky prvnímu překladu kontakt s ericksoniány v Phoenixu žPřeklady ericksonovské literatury žSnaha o integraci – propojení směrů ž ž žOdlište psychoterapii od: ž - rozhovoru o problémech s kamarádem ž - vzdělávacího procesu ž - somatického lékařského přístupů ž ž Léčebné působení, zaměřené především na duševní složku, případně na somatické obtíže bez zjevné fyziologické příčiny. ž ž žOdstranění chorobných příznaků (užší pojetí) ž žVzdělávání, seberozvoj, sebeaktualizace, dosažení celistvosti … (rozšiřující pojetí) ž žOsobní zkušenost: Většina terapií je o tom, dovést člověka k sobě. (Převzít za sebe odpovědnost.) ž žDirektivní x nedirektivní ž žZaměření na symptomy x kauzálnost ž žNácvik x náhled ž žMinulost – přítomnost - budoucnost ž ž žDirektivita – výhody: —Snížení úzkosti (zejména v začátcích terapie) —Jasné instrukce pro klienta a tudíž i zřetelné výsledky změn — žDirektivita – nevýhody —vytváření závislosti na terapeutovi/na jeho názorech a rozhodnutích ¢ ž ž žNedirektivita – výhody: —často se může objevit téma, které by se ve strukturované terapii vůbec neukázalo —klient se může cítit více přijímán terapeutem — žNedirektivita – nevýhody —zmatený klient ž ž žSymptomatická léčba ¡Výhoda: krátké trvání ¡Nevýhoda: možné přehlédnutí dalších podstatných záležitostí; substituce symptomu? ¡ ¡Příklad: bezděčné mrkání oka – postupné ovládání pomocí zrychlení a zpomalení; symtpom postupně zmizí; příznak však souvisí třeba s tím, že daný člověk je ve stresu – tzn. pokud se neustraní příčina (stres), objeví se jiný problém ¡ žKauzální léčba ž ¡Výhoda: odstranění potíží jednou provždy ¡ ¡Nevýhoda: dlouhé trvání; Kde je jistota, co vlastně způsobuje symptom? ¡ ž žNácvik: ¢Osvojování nových způsobů řešení starých potíží ¢Může být zábavný, obzvláště ve skupinách ¢ ž žNáhled: ¢klient porozumí tomu, jak jeho potíže vzniky a jak se udržují – to vede ke snížení úzkosti ¢avšak samotné porozumění nemůže odstranit příznak ¢ ¢ Příklad: pokud si uvědomím, že moje potíže ve vztazích souvisí s mojí chybnou komunikací, pak samotné porozumění ke změně nepovede … ž ž žZaměření na minulost: —Možné odhalení spouštěčů potíží —Porozumění — žZaměření na přítomnost: —Udržení člověka v situaci teď a tady —Pozornost soustředěná dovnitř — žZaměření na budoucnost: —Možnost objevit způsob řešení problémů —Nabídnutí optimistické perspektivy ž ž ž ž žVšechny terapeutické směry se v terapii zaměřují na všechny tři časové dimenze, rozdíl je pouze v důrazu, který na danou složku kladou! 1.Psychoanalýza a psychodynamické přístupy 2.Behaviorální, kognitivní a kognitivně behaviorální směry 3.Humanistické směry 4.Rodinné směry a následovníci 5.Integrativní směry žKauzálně orientované, náhledové, střídání nedirektivnosti a direktivity, zdůrazňování minulosti a přítomnosti ž žDélka výcviku a stejně i terapie dlouhodobější záležitostí ž žVhodné zejména u složitějších osobnostních problémů ž ž žSymptomaticky zaměřené, nácvikové, střídání direktivní, bez zdůrazňování časového zaměření ž žDélka výcviku a stejně i terapie krátkodobější ž žVhodné zejména pro odstraňování různých symptomů všeho druhu ž žKauzálně orientované, náhledové, nedirektivní, zdůrazňování přítomnosti ž žVhodné zejména pro osobnostní růst, hledání vnitřního potenciálů a celkové zkvalitnění života ž ž ž ž ž žSymptomaticky orientované, nácvikové i náhledové, direktivní, zdůrazňování budoucnosti ž žDélka výcviku a stejně i terapie krátkodobější záležitostí ž žVhodné pro řešení vztahových potíží ž ž žIntegrace teorií —Spojení jedné nebo více teorií a vytvoření metateorie — žIntegrace postupů —Eklekticismus – používání toho, co „funguje“, bez ohledu na teoretické zázemí ž žSpolečné faktory —Propojení různých přístupů na základě faktorů, které jsou všem přístupům společné (např. účinné faktory – vztah …) ž ž žSebezkušenost – výcvikové skupiny, individuální terapie ž žTeoretická výuka – paradigmata, východiska, modely, teorie ž žNácvik terapie – nácvik ve skupině, dvojicích; vedení vlastních klientů pod supervizí ž žwww.psychoterapeuti.cz