ž ž ž22.3.2010 ž žVedení psychoterapeutického rozhovoru 1.První setkání 2.Sběr informací, anamnéza 3.Stanovení terapeutického cíle + terapeutická smlouva/kontrakt 4.Navození změny 5.Zpětné ověřování výsledků terapie 6.Ukončení terapeutického procesu oPrvotní rozpuštění napětí üvětší aktivita na straně terapeuta — oÚvodní stanovení pravidel üdélka trvání terapeutické hodiny ücena, četnost setkávání üpravidla terapie (dotýkání, pravidlo „NE“, podmínky ukončení terapie, omluva ze sezení, kontakt na terapeuta …) ü oVyslechnutí klienta üklient svými slovy popisuje potíže oobvykle 2 – 3 sezení üv této fázi bych měl být schopen rozpoznat, jestli „na to mám“ – případně odeslat klienta ke kolegům odirektivní vs. nedirektivní üstrukturovaný dotazník – uzavřené otázky, direktivnost ütematické okruhy – otevřené otázky, méně direktivní üvolná nestrukturovaná výpověď – přesvědčení, že se téma objeví ozískávání informací üNejdůležitější je ZÁJEM o klienta üotázky üzáměrné parafrázování ü o o MINULOST PŘÍTOMNOST BUDOUCNOST VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ ü ü x SOCIÁLNÍ SÍŤ A VZTAHY x ü ü CHOVÁNÍA KOMUNIKACE x ü x MYSL x ü x TĚLO x x x EMOCE ü ü x ohlavní zaměření na budoucnost üotázka na zázrak üjak to bude vypadat v budoucnu – co nejpodrobnější popis ücíle, plány a sny ona rozdíl od předchozích etap pozitivní zaměření ühledání toho, co funguje üZaměření na schopnosti, dovednosti … oNa konci této hodiny se formuluje terapeutický kontrakt üpísemná vs. ústní dohoda o oTerapeutický kontrakt o ülepší formulovat pozitivně – k čemu má klient dospět spíše než čeho se má zbavit üjasné cíle umožňují lépe sledovat, zda dochází ke změně üčasové údaje – co v případě, že nedojde k žádné změně v následujících pěti (deseti, patnácti) hodinách? üpravidla spolupráce (opakování z 1. hodiny) ü ü ozážitkové postupy o üzvyšování citlivosti – emoce, tělesno ünácvik chování (komunikace, prožívání) v různých situacích üdomácí úkoly – přesunutí terapie mimo rámec terapeutické pracovny, posilování sebedůvěry, přesunutí odpovědnosti zpět na klienta üumělecké aktivity üprohození rolí (klient vs. terapeut, klient a problematická osoba) ü… ü ühypnotické odstranění příznaků? ü opostupy zaměřené na změnu v (sociálním) prostředí o üúprava životních podmínek klienta üzapojení klienta do širšího systému – sociální sítě ükoníčky, záliby, sport üdalší osoby v terapii (partner, rodina) üzačlenění klienta zároveň do skupinové terapie ü ü oběhem celého průběhu terapie: a)dotazování üsubjektivní pocity klienta üzprostředkované zprávy z klientova okolí üsubjektivní pocit terapeuta ü(všechny uvedené se mohou velmi lišit, nejdůležitější je pohled klienta) b)Škálování üškála 1-10 (0 – 5, 0 – 10 apod.), klient během kontraktu stanoví výchozí bod (1), požadovaný stav (10) a aktuální stav (např. 2) üstejně může postupovat terapeut při posuzování klienta ü ojestliže se problém vůbec nemění během (přibližně) pěti po sobě následujících sezení – SUPERVIZE! (platí i pro stagnujícího klienta, který se předtím zlepšoval) o otrvá-li problém i nadále, odeslat ke kolegovi o oje-li dosaženo stanoveného cíle a klient chce i nadále pokračovat v terapii, je nutné uzavřít nový terapeutický kontrakt o o ojsou-li potíže vyřešeny, terapie se končí opozvolné zvyšování intervalů mezi jednotlivými sezeními vs. náhlé ukončení – závisí na délce terapie orituály? oúplné přerušení styků vs. informování od klienta (setkání po roce …) o!terapie se nemusí nutně končit teprve až po úplném vyřešení potíží, víme-li, že klient sám dokáže postupovat správným směrem! ž