Římské náboženství Co je to římské náboženství? • Široce formulováno: náboženství města Říma a jeho obyvatel. • Jde o dynamický a v case se promenující systém, který prodělal Četné historické proměny. Měli bychom proto spíše než o „římském náboženství" hovořit o „římských náboženstvích" nebo o „náboženstvích v Římě". ! "*ŠÍ$ W- • Nejde o etnické náboženství - příslušnost k římskému náboženství je definována spíše politicky (římské občanství). Jako takové nem rovnostářské - náboženské povinnosti se liší v závislosti na sociálním postavení, věku nebo pohlaví. • Neexistuje žádný iniciační obřad, který byl jednotlivce do římského náboženství uvedl. •Je převážně komunitního typu - valná část náboženské činnosti má kolektivní charakter. •Náboženská aktivita je tudíž rozptýlena mezi ostatními segmenty lidské aktivity (politika, zemědělství, obchod, vojenství atd.). • Žádný jasně vymezitelný segment, který bychom označili jako „náboženství", nelze v římské společnosti identifikovat. • Římské náboženství proto nemá žádného oficiálního K vůdce; náboženská autorita je vždy sdílená. m • Pro označení tohoto systému se někdy užívá termínu „náboženství polis." • Samotní Římané členili náboženskou aktivitu následujícím způsobem (Festus, De verborum significatu, s. 284 Lindsey): Publica sacra, quae publico sumptu pro populo fiunt, quae pro montibus, pagis, curis, sacellis at privata, quae pro singulis hominibus, familiis, gentibus fiunt. ica sa< -Veřejné obřady (publica sacra), které se provádí pro všechen lid na státní útratu; obřady, které se provádí pro pahorky, obce, kůrie a Svatyně, a obřady [v soukromé (privata sacra), které se konají pro jednotlivé lidi, rodiny a rody. (český překlad: já) „Římské náboženství" a „náboženství" jako moderní evropský koncept Římské pojetí náboženství se s jeho moderním evropským protipólem kryje jen částečně. religio * náboženství (v běžném evropském chápání) ■ T\ /\/^- X^V Římské náboženství se nachází ve velmi nešťastném postavení a ^ dějiny jeho studia jsou velmi problematické: v -„Nechtěné dítě" evropské náboženské tradice se dvěma \ y sourozenci, se kterými je srovnáváno, s „tragickými" důsledky: •./ - Řecké náboženství (mýtus, racionalita, cit pro krásu) /y* J - Křesťanství (emoční vřelost a opravdovost, morálka, spása) Římské náboženství nevyznamenávalo se ani krásou ani poesií; bylo proniknuto touž praktičností a střízlivostí jako vše, co Řím konal (...) Božstva ryze římská byly pouhé abstrakce bez osobní představy, bez jakéhokoli tvaru, v nichž byly osamostatněny jednotlivé funkce přírodního dění, lidského života a zaměstnání. Mythologie, která byla Řekům nevysychajícím zdrojem umělecké inspirace, Římané téměř neměli. Uctívání bohů velmi dbali, ale bylo vnějškové, plné úzkostlivého formalismu (...) V orientálních kultech, většinou orgiastických a mystických, nalézal člověk uspokojení svého nitra, posily v životní bídě i naději na individuální posmrtný život (...) Ze všech těchto zápasů vyšlo vítězně křesťanství, poslední duchovní přínos řecké antiky do světa římského impéria. Ferdinand Stiebitz, Stručné děěiny římské literatury, Praha 1977 [1938], s. 65-66. \ i • Římské náboženství se tak v tomto srovnání jeví jako: Primitivní Odvozené Formalistické a emočně chladné Manipulativní a vypočítavé^\;5I/ Bez rozvinuté teologie Nezaobírá se „skutečně" náboženskými otázkami jako jsou: • Morálka • Útěcha a spása • Proč jsou tato srovnání problematická? • Existují dva proudy náboženských tradic (široce definované): 1. Organizovaná (plně doktrinální) náboženství 2. Tradiční náboženství - -. - i ^ ' 'N. L v*1 • Je velmi nešťastné pokládat organizovaná w náboženství za normu „náboženskosti". • Jde o relativně pozdní a specifické systémy, které si vyvinuly některé mechanismy, které většina náboženství neměla / nemá. • Římské náboženství je tedy jiné, protože vychází z odlišných východisek -Je polyteistické. - Není zjevené (sacra publica jsou pokládána za lidský ^Jjkonstrukt). - Nezná institut posvátných knih a jejich vykladačů. - Nemá propracovanou dogmatiku, pouze široce sdílené zásady (mos maiorum). V ^ V - Jako takové je ritualistické: rituál je stěžejní složkou náboženské aktivity (ortopraktické náboženství).Jm± -Je tradicionalistické (ale velmi pružné, co se týče exegeze). - Nepodporuje emoční chování (ve veřejném prostoru). jfw - Je úzce propojené s politickým životem. ^4 I 1 fP%Jy - Je orientováno převážně na zajištění pozemské existence (bezpečnost státu, dobrá úroda, dobrý zdravotní stav populace). 1. Axiom (Poslední posvátný předpoklad) Pax Deorum 2. Motivy pietas - impietas; fas - nefas; pius - impius; rite - inrite atd. 3. Domény sacra publica; sacra topographica; sacra privata; sacra domestica 4. Struktury lidé (kněžská kolegia, náboženské komunity), prostor (sakrální topografie), čas (kalendář), panteon (bohové a bohyně) 5. Způsoby rituální činnost; mýtus; morální pravidla (pravidla jednání exempla); divinace (věštebný systém) / Obi. 2. Štrukturálni pops řumieho náboiecEhi TSÜLZLD FTTTTI'li 1 Lthztfy publica. Clt, \:HKKHDEL iäbecijpbiaiL acekaviiiilBpü-Lo posairnsho vyisi. mir?, vcdfi- z fÜBsa-icJks s&o-Ly .......... Rrosperiia a öcfcana na tanto svebe, „zädicana" piLx:_-:n judfliSDJJS, fcEBäfODStVl aus-. iniBlektui]iL niazie. ok'.üd£L'.i= all : jusd aäarore Öbr. 4. CDe jsduice r rämri rÜBiketiD nafroiBiiLni