Římské náboženství III. Bohové: římský panteon a jeho struktura Polyteistické náboženství. Bohové se specifickými funkcemi Panteon je proměnlivý. r Co jsou to bohové: římský pohled • Antropomorfní bytosti. • Racionální bytosti: Vyžadují úctu a kult, ale ne ponížení člověka (odráží sociální vztahy uvnitřřímské společnosti). ||* Religio versus Superstitio. • Závazky jsou ale oboustranné. Jak se bůh/bohyně stane římským bohem/bohyní? V oblasti sacra publica: Římským bohem se stává to božstvo, které je za takové uznáno; závazky pak plní všichni římští občané. V oblasti sacra privata: Rozhodnutí jedince; nese veškeré závazky. Otázka ontologického božství není příliš důležitá. Náboženské uctívání člověka člověkem (problém pro chápání moderního člověka). nýřímskýpanteon: numina, nebo antropomorfhí bytosti? • Absence obrazového antropomorfismu • numina (sg. numen). Tvrdí totiž [tj. Marcus Terrentius Varro], že staří Římané po 170 let od založení Říma [tj. přibližně do roku 575 př.n.l.] uctívali bohy bez jejich obrazů. Kdyby tomu tak prý zůstalo, byli by bohové ctěni mnohem zbožněji. Augustinus, De civitate dei IV.31 = Varro, frg. 18 (Cardauns) Český překlad: já 1 i Keramický střep s obrazem Héfaista vracejícího se na Olymp; nalezeno ve Vulcanalu (chrámu boha Vulcana) na Foru Romanu (datace cca. 580-570 př. n. l.). • Terakotové sochy Minervy a Hercula z arcahického chrámu na místě dnešního římského kostela Sant Ombono (datace cca. 530 př. n. 1.) _ truktura římského panteonu: typologie božstev Velcí bohové: 12 olympských božstev; ostatní významná božstva: Juppiter: Zeus Neptunus: Poseidón Pluto: Hádés nebo Plútón Ceres: Démétér Vesta: Hestia Juno: Héra • Mars: Arés • Apollo: Apollón • Mercurius: Hermés • Diana: Artemis • Minerva: Athéna • Vulcanus: Héfaistos • Venus: Afrodíté • Hercules: Héraklés • Bacchus: Bakchos • Sol: Hélios 2. Římská božstva, která nemají řecké paralely: Janus: velmi starobylý bůh, jeho význam však časem klesal. Quirinus: zbožnělý Romulus; Pater Indiges: zbožnělý Aeneas. Carmenta; Flora; Pomona; Portumnus atd. Případně zvláštní lokální varianty velkých bohů • Diana Nemorensis (na minci z roku 43 př.n.l.) • Posvátný háj (nemus) v Aricii. • Archaická povaha kněžství: Rex Nemorensis. Specializovaná římská božstva. Dohlížela na jednotlivé činnostmi nebo životními cykly. Úzká (až absurdní) specializace. Otázka jejich kultu a významu v každodenním živote. i i Když jsou muž a žena spojeni ve svazku manželském, je přizván bůh Jugatinus (Zasnubovač). To by šlo pochopit. Nevěsta ale musí být uvedena do domu. Je ted povolán bůh Domiducus (Domůvodič); a aby vdomě i zůstala, bůh Domitius (Domácník); a aby zůstala smanželem, bohyně Manturna (Zůstavka). Je jich potřeba ještě víc? Nač ta skromnost! (...) Proč je ložnice narvaná až k prasknutí zástupem božstev, když už se dokonce vzdálily i pomocnice nevěsty? Jistě ne proto, aby jejich tušená přítomnost pobízela květší cudnosti, ale aby nevěsta i přes vrozenou slabost ženského pohlaví a strach zneznámého sjejich pomocí bez potíží přišla o pannenství. Jsou tu tedy přítomni bohyně Virginensis (Panenská) a bůh otec Subigus (Podmaňovač), bohyně matka Prema (Přidržnice) a bohyně Pertunda (Pronikačka), Venuše a Priapus. Co je to za způsoby? Když někdo vté záležitosti potřebuje dodat sil, copak mu nestačíjeden bůh nebo bohyně? (... ) A pak, když je tu bohyně Virginensis proto, aby rozvázala panenský pás, bůh Subigus, aby se podvolila manželovi, bohyně Prema, aby ji přemoženou přitiskla a držela nepohnutou, k čemu je tu bohyně Pertunda? Možná by se měla začervenat a vycouvat. Ať také zbude nějaká práce manželovi! Je přece nedůstojné, aby to, od čeho má své jméno, provedl někdo jiný než on. Augustinus, De civitate dei VI.9 HjSs* Český překlad: já. 1 i 3. Domácí božstva. Lares (sg. Lar): Larové Lar familiaris: ochránce rodiny. Lares Compitales: ochránci rozcestí v jednotlivých římských čtvrtích. i • Penates: Penáti • Genius paterfamilias • Manes: Mánové • Dis Manes; Divi parentes • Lemures • Božstva jednotlivých rod (gentes): B* Gens Iulia (Venus, Veiovis) HI* Potitii, Pinarii (Hercules u Ara Maxima) 4. Původem cizí importovaná božstva: a) Díky rituálu Evocatio (např. Iuno z Veii nebo Venuše z hory Eryx (Venus Erycina) na Sicílii. Usmíření prodigií; vyplnění proroctví v sibylských knihách (Aesculapius, Apollo, Mater Magna Kybelé atd.) c) Tzv. „orientální" božstva cizího původu Isis; Atargatis; Sabazios,Juppiter Heliopolitanus, Juppiter Dolichenus Mithras atd. . Zbožštěné ctnosti a ostatní abstrakta: Pro Řím příznačná božstva. Vesměs šlo o pozitivní ctnosti, které měly reprezentovat vlastnosti římských elit: Virtus, Honos, Fides, Mens, Concordia atd. Zobrazovány v podobě mužských nebo ženských postav. r 6. Zbožnělí římští císařové/císařovny. Římští císařové nebo císařovny se po své smrti (počínaje Juliem Caesaraem) stávají divi (divae): bohy. Proces jejich zbožštení je nejasný: H Consecratio H Apotheosa Symbol genia císaře(orel) Symbol Juno (genia) císařovny (pávice): ctívání římských císařů: náboženská politika, nebo politické náboženství? Patřík nejproblematičtějším oblastem studia antického náboženství. Anachronický pohled na otázku, co je a co není náboženství. !• Dva zdroje obtíží: sfpfff* Moderní teze ooddělenosti náboženství a politiky. Křesťanstvím ovlivněná vize náboženství. • Definice božství v antice: ^^^1 Velmi nesystematická. ^^^1 Relativní nedůležitost ontologických definic. Římští císařové měli svůj kult (oltáře, oběti, chrámy, kněží). Mnohé rudimentární předpoklady fungování římského náboženství nebyly nikdy zodpovězeny. Římský císařský kult v sobě obsahuje obě dimenze, náboženskou i politickou: jde o náboženský fenomén.