ŘÍMSKÉ NÁBOŽENSTVÍ VII. Římské náboženství: změny a kontinuity I. DOBA KRÁLOVSKÁ o Otázka spolehlivosti tradiční chronologie a přesnosti římské historiografické narace. • Tradiční datace - byl Řím založen roku 753 př. n .l? • Byl založen Romulem? • Bylo sedm římských králů? • Byl poslední z nich vyhnán roku 510/509 př.n.l.? o Zdá se, že s ohledem na tyto otázky je na místě značná skepse; Římané měli pouze omezené informace o dějinách doby královské. o Valná část narativních dějin raného Říma je literární fikce. MOŽNÉ (A PRAVDĚPODOBNÉ) ODPOVĚDI o Řím nebyl založen roku 753 př.n.l. o Romulus je fiktivní postava. o Římských „králů"bylo mnohem více; „kanonická" tradice jich však ve „vulgátní" verzi římských dějin ponechala pouze sedm. o Doba vzniku republiky je přibližně správná. ZALOŽENÍ ŘÍMA: DATACE o Z vyhodnocení archeologických nálezů lze „založení" Říma klást přibližně do roku 625 př.n.l. (+/- 10let). o První vydláždění Sacra Via (poblíž Forum Romanům). o Synoikismos. o Zkrácení doby královské na cca. 125 let umožňuje zasadit poslední tři krále do věrohodného chronologického rámce. o Římských králů bylo také patrně mnohem více; někteří byli z tradice vytěsněni. o Samotný výraz „král" (rex) navozuje anachronické asociace. Šlo spíše o válečné náčelníky (Arnaldo Momigliano razí termín „condottieď). • Caeles a Aulus Vivenna (Vibenna); Mastarna (= Servius Tullius?) • Lars Porsenna o Náčelníci stojící v čele soukromých armád složených z jejich klientů. • Appius Claudius (Attus Clausus) • Gnaeus Marcius Coriolanus • Klan Fabiů (r. 479 - „soukromá" válka proti Veiím) POVAHA ŘÍMSKÉHO KRÁLOVSTVÍ o Nebylo dědičné o Evidentně šlo o elektivní systém • Král nesměl pocházet z řad římské patricijské aristokracie • Cizinci a „plebejové" • Lidová aklamace a potvrzení patriciji o Mezi králi přesto existovaly příbuzenské vztahy (skrze manželství) • Důležitá role žen v nástupnictví • Královna Tanaquil - „King-maker"? KRÁLOVÉ A JEJICH ROLE V NÁBOŽENSKÉ OBLASTI o Podobají se řeckým tyranům o Usilují o zisk náboženského potvrzení (vyvolenost nebo úzký kontakt s bohy) • Numa („hierogamos" s bohyní Egerií). • Servius Tullius: o věštný úkaz v době jeho dětství. o božský původ (falos, který vyskočil z domácího krbu). • Zázračné početí (Romulus; Servius; král Caeculus, zakladatel Praeneste; cf. Alexandr Makedonský, Scipio Africanus atd.) o Tradice je zmatená a překrytá pozdější racionalizací, nicméně náboženská dimenze království je v ní patrná. REX SACRORUM o Náboženská role krále mohla představovat určitý problém po jejich vyhnání. o Podle obecného názoru byl problém vyřešen ustavením nového kněžského úřadu, který byl podřízen pontifikovi maximovi (Livius II.2.1): • Rex sacrorum (nebo rex sacrificolus) PONTIFIKALNI REVOLUCE? o Konvenčním vysvětlením této situace je, že úřad rex sacrorum byl sice vytvořen na počátku republiky, ale podřízenost pontifikovi je produktem historického vývoje. o V blíže neurčené době došlo ke změně relativní důležitosti kněžských funkcí (vzrůstá vliv pontifika maxima). o Alternativní řešení (T. J. Cornell): kněžský úřad rex sacrorum vznikl již v období královském: duální království (rex sacrorum a magister populi). o Zajímavou informaci však poskytuje Festus: Pořadí kněžských úřadu...nejvýznamnější zdá se být Král (obětník -tj. Rex sacrorum), potom Dialis (flamen), po něm Martialis (flamen), na čtvrtém místě Quirinalis (flamen), na pátém pontifex maximus; proto na jídelních lehátcích leží Král výše než všichni ostatní, Dialis výš jak Martialis, Martialis výš jak Quirinalis; všichni tito pak výš jak pontifex. Protože Král je z nich nejmocnější: Dialis, protože je kněžím všeho okrsku zemského; Martialis, protože je otce zakladatele města...pontifex maximus, protože je soudce a rozhodčívěcí božských a lidských. Festus, De verborum significatu, s. 198 (ed. Lindsay). Český překlad: já KNĚŽSKÉ FUNKCE V OBDOBÍ KRÁLOVSKÉM o Rovněž flaminové hráli za vlády králů důležitější roli než v období vrcholné republiky. o Jiný typ kněžství? • Museli být „inaugurování" za přítomnosti augura. • Museli být oddání sňatkem „confarreatio". o Residua „charismatického" kněžství: • Augur Attus Navius a jeho spor s králem Tarquiniem. o Residua dědičného držení kněžských úřadů: • V r. 312 př.n.l. přechází kontrola nad Ara Maxima do rukou státu (předtím: Pinarii a Potitii). o Politické a náboženské instituce, které pokládáme za typicky republikánské, svou definitivní podobu získávají až poměrně pozdě, koncem 4. století př.n.l. r. 367 př.n.l. Leges Liciniae - konzulát je otevřen členům plebejské nobility; členství v kolegiu decemvirů. r. 339 př.n.l. Lex Ovinia - senát se stává permanentním tělesem; členy se stávají ti, co zastávali nějaký státní úřad. r. 300 př.n.l. Lex Ogulnia - plebejcům se otevírají kolegia pontifiků a augurů. r. 287 př.n.l. Lex Hortensia - plebiscites mají váhu zákona. o Dlouholeté kontroverze mezi plebeji a patriciji vyústily v tzv. plebejsko-patricijské vyrovnání. o Tyto spory měly i náboženskou dimenzi. PATRICIJOVÉ o Hájili výsadní právo v náboženské oblasti. o Argument, proč plebejci nemohou vykonávat některé politické funkce. o Zdá se, že právo sledovat auspicia, náleželo patricijům jako sociální skupině a bylo pouze delegováno na zvoleného úředníka/úředníky. o V případě jejich smrti nastalo tzv. interregnum a auspicia se za této situace „vrátila k otcům" (auspicia ad patres redierunt). PLEBEJCI o I plebejové ve svém boji hráli na náboženskou strunu. o Usilovali o alternativní přístup k náboženské moci. o Tribun lidu (tribunus plebis). o Nárok na tuto funkci měli pouze plebejci. o Plebejci se rovněž shromaždovali kolem chrámu bohyně Cerery (kde se nacházel plebejský archiv). o Konali rovněž vlastní hry: ludi plebei. Zpočátku příležitostná slavnost se stala každoroční (od r. 220 př.n.l.) NÁBOŽENSKÉ INOVACE: ROZDÍLNÁ RESENI o Začlenění do systému: • r. 228 př.n.l. - Pohřbení dvou párů, Gala a Řeka, na Forum Boarium. • r. 213 př.n.l. - Carmina Marciana se stávají součástí sibylských knih (římské inspirované proroctví?). • r. 205/204 př.n.l. - V Římě je jako státní božstvo přijata Mater Magna, maloasijská bohyně s některými velmi problematickými rysy (kastrace jejích kněží; jiný typ rituálu atd.). o Pokusy o potlačení nebezpečných náboženských aktivit: • Cizí superstitiones. • Opakované vyhánění filosofů a později i astrologů z Říma. • r. 186 př.n.l. - Senát rozhodně vystupuje proti kultu boha Baccha v celé Itálii. • r. 181 př.n.l. - Nález údajné hrobky krále Numy s knihami; byly spáleny jako pythagorejské. POTLAČENÍ BAKCHANÁLIÍ - 186 PŘ.N.L. o Titus Livius (kniha XXXIX.8-19). o Problém: jeho líčení je zčásti literární fikcí. • • • Kult se do Říma dostal z Campanie. Muži a ženy slavili svátky společně. Údajně docházelo k „nemravnému" a kriminálnímu chování. o Oběma konzulům^ bylo svěřeno vyšetřování tajných spikleneckých rejdů. Kterýsi obyčejný Řek přišel nejprve do Etrurie...pouhý obětník a věštec (sacrificulus et vates), ale ne takový, že by zjevnými náboženskými úkony veřejně přiznával, co na tom vydělá a čemu to vlastně učí, aby tak obestřel náboženské názory lidí bludy. Nejdříve to byly zasvěcující tajemné obřady známé jen málo jednotlivcům; potom se však začaly rozšiřovat mezi muže i ženy obecně. K náboženskému úkonu pak bylo pak ještě přidáno rozmařilé pití vína...když je pak rozjařil požitek vína a noční tma a směsice žen s muži i mladistvých se staršími nechala stranou všechen rozdíl i stud, tu se začaly dít svody všeho druhu. Každému se naskýtala příležitost oddávat se takové rozkoši, k níž svou přirozeností cítil sklon. Tu se už nepáchal jen jeden druh zločinu, totiž smilstva mužů váženého rodu s ženštinami, ale vylézali odtud i falešní svědkové, vzešly odtud i padělané pečeti a závěti a udavačství. Z tohoto doupěte se také strojila travičství a vraždy příbuzných...to | znásilňování zůstávalo skryto, protože nebylo možno zaslechnout ani hlas naříkajících při páchání hanebností a vražd; býval přehlušen výskavým vytím a tlučením do bubínků a hřmotem cimbálů. Titus Livius, Ab urbe condita XXXIX, 8 český překlad: Pavel Kucharský SENATUS CONSULTUM DE BACCHANALIBUS o Bronzová deska (cca. 30 x 30 cm) s nápisem, určena pro ager Teuranus v dnešní Kalábrii. BAKCHANALIE - JINÝ POHLED o Žádná invektiva proti nemravnosti. o Hlavním motiv zásahu: existence nezávislé náboženské komunity Společnost čítá již značné množství lidí; je to už skoro druhý národ (alterum iam prope populum esse) ; jsou mezi nimi i někteří vznešení muži i ženy. Titus Livius, Ab urbe condita XXXIX, 14 český překlad: Pavel Kucharský o Senátní opatření: • Žádná společná pokladna. • Obřadů se může účastnit pouze omezený počet lidí (ne více jak pět, mužů i žen). • Nesmí se mezi sebou zavázat přísahou. • Nesmí slavit svátky v tajnosti, ale se svolením senátu. o Obvinění z nemorálnosti: „povinný" kolorit. o Potlačení mělo i politickou konotaci: ÚPADEK ŘÍMSKÉHO NÁBOŽENSTVÍ V OBDOBÍ POZDNÍ REPUBLIKY o Jakým způsobem interpretovat náboženskou změnu? o Ovlivnění křesťanským (protestantským) kontextem o Otázka: existuje nějaká náboženská tradice, která se nemění? KRIZE NÁBOŽENSTVÍ - PRAMENY o Problémy: o Prameny, které nás informují o dění v období pozdní republiky, pocházejí od současníků. • Vyšší míra naléhavosti a barvitosti. o Teze o krizi římského náboženství, je produktem samotné antiky. • Jako taková má ideologické konotace. • Snaha vysvětlit příčiny politické krize. • Poskytuje ospravedlnění některých bezprecedentních politických kroků. ÚPADEK NÁBOŽENSTVÍ? o Představa o náboženském úpadku v období pozdní republiky má několik příčin. o Dochází k filosofické reflexi vlastní náboženské tradice; vede ke „znesamozřejmění" náboženství. • literární fixace náboženské tradice. • Interkulturní kontakty: růst náboženské nabídky. • Pohromy v politickém životě jsou vysvětlovány jako trest bohů za „bezbožnost". „ÚPADEK TRADIC" - TŘI PŘÍKLADY o Zánik kolegia fetialů. o Zánik vojenských auspicií. o Zánik systému hlášení a usmiřování státních prodigií