Kolonialismus a náboženstvíKolonialismus a náboženství Společenské důsledky "náboženství"Společenské důsledky "náboženství" v koloniálním kontextuv koloniálním kontextu Milan FujdaMilan Fujda "[Vedas were] the most ancient"[Vedas were] the most ancient scripturesscriptures of theof the HindusHindus, [...] [contained their], [...] [contained their] theology andtheology and mythologymythology. [Bhagavadgt was esteemed by. [Bhagavadgt was esteemed by brhmans, who arebrhmans, who are the prieststhe priests of Hinduism,] toof Hinduism,] to contain all grand mysteries of their religion, [whichcontain all grand mysteries of their religion, [which they, however concealed] from the knowledge ofthey, however concealed] from the knowledge of those of differentthose of different persuasionpersuasion, and even the vulgar of, and even the vulgar of their own. [Dialogues of Ktheir own. [Dialogues of Krshnrshna anda and AArjuna set uprjuna set up the doctrinethe doctrine of the] unity of Godhead inof the] unity of Godhead in opposition toopposition to idolatrous sacrificesidolatrous sacrifices, [...] Brhmăns of the [...] time, [...] Brhmăns of the [...] time [...] [were] Unitarians according to the doctrines of[...] [were] Unitarians according to the doctrines of Krshnă; but [...] they so far complain[ed] with theKrshnă; but [...] they so far complain[ed] with the prejudices of the vulgar, asprejudices of the vulgar, as outwardly to performoutwardly to perform allall the ceremonies inculcated by Vds; [...] [and theythe ceremonies inculcated by Vds; [...] [and they did] this, probably, more for the support of their owndid] this, probably, more for the support of their own consequence, [...] as the superstition of the vulgar isconsequence, [...] as the superstition of the vulgar is the support of the priesthood in many otherthe support of the priesthood in many other countries".countries". Charles WILKINS: Preface to the Bh gv t-Gt Charles WILKINS: Preface to the Bh gv t-Gt scripturesscriptures the doctrinethe doctrine theology and mythologytheology and mythology priestspriests persuasionpersuasion HindusHindus opposition to idolatrous opposition to idolatrous sacrificessacrifices outwardly to performoutwardly to perform posvátné knihy/kánonposvátné knihy/kánon naukanauka kněžíkněží církev, jednotná církev, jednotná organizaceorganizace rituál vyžaduje víru ­ rituál vyžaduje víru ­ upřímnost následováníupřímnost následování Wilkinsův hinduismus Náboženství Náboženství a modernizace v IndiiNáboženství a modernizace v Indii Od dob Rámmóhana Ráje hinduismus začal býtOd dob Rámmóhana Ráje hinduismus začal být politiky a intelektuály vnímán a prezentovánpolitiky a intelektuály vnímán a prezentován jako:jako: religion of community of "religion of community of "HinduHindu" people or even a" people or even a nationnation, religion, religion which "seeks historicity for the incarnations of its deities,which "seeks historicity for the incarnations of its deities, encourages the idea of a centrallyencourages the idea of a centrally sacred booksacred book, claims, claims monotheismmonotheism as significant to the worship of deity, acknowledgesas significant to the worship of deity, acknowledges the authority of thethe authority of the ecclesiastical organizationecclesiastical organization of certain sectsof certain sects as prevailing over all and has supported large-scale missionaryas prevailing over all and has supported large-scale missionary work andwork and conversionconversion".". Romila THAPAR: Imagined Religious Communities?Romila THAPAR: Imagined Religious Communities? Konkrétní příklady: BráhmasamádžKonkrétní příklady: Bráhmasamádž Církevní společenstvíCírkevní společenství stanovy, formulované cíle,stanovy, formulované cíle, sekretariáty, seznamysekretariáty, seznamy členů (byrokratický tlakčlenů (byrokratický tlak koloniální administrativy)koloniální administrativy) veřejná shromáždění aveřejná shromáždění a vlastní budovyvlastní budovy rituál přijímání členů arituál přijímání členů a exkomunikaceexkomunikace Kánon (védy - upanišady)Kánon (védy - upanišady) Formulované doktríny ­Formulované doktríny Pravda véd (skutečnéPravda véd (skutečné učení)učení) Kurzy sanskrtu ­ jazyka védKurzy sanskrtu ­ jazyka véd Redukce rituálu na to, co je vRedukce rituálu na to, co je v souladu s učením véd/souladu s učením véd/ sociální kritika praktiksociální kritika praktik odporujících předpisůmodporujících předpisům védvéd Konflikt s tradičním bráhmanskýmKonflikt s tradičním bráhmanským establišmentemestablišmentem Vývoj zakladatele ­ od unitářského kritikaVývoj zakladatele ­ od unitářského kritika bráhmanů ke studentovi Šankary abráhmanů ke studentovi Šankary a autorovi komentářů k upanišadámautorovi komentářů k upanišadám založených na Šankarově filosofii (včetnězaložených na Šankarově filosofii (včetně přijetí ,,zjevení" véd (přijetí ,,zjevení" véd (šabdašabda) jako hlavního) jako hlavního zdroje poznánízdroje poznání brahmabrahma > přijetí ortodoxní> přijetí ortodoxní věroučné pozicevěroučné pozice Přesto se jeho konflikt s místnímPřesto se jeho konflikt s místním bráhmanským establišmentem nevyřešilbráhmanským establišmentem nevyřešil Proč?Proč? Pandits were actually careless for doctrinalPandits were actually careless for doctrinal issues and on the topic of worship andissues and on the topic of worship and entitlement of holy knowledge they did notentitlement of holy knowledge they did not argue with Rmmohan because of his earlyargue with Rmmohan because of his early exegetical independence onexegetical independence on ShanShankara, butkara, but because his argumentation changed "centre ofbecause his argumentation changed "centre of gravity in religion from hieratic authority togravity in religion from hieratic authority to personal experience, from public ceremony topersonal experience, from public ceremony to private worship not dictated by one's status inprivate worship not dictated by one's status in society".society". Bruce Carlisle ROBERTSON:Bruce Carlisle ROBERTSON: Raja RammohanRaja Rammohan V čem spočíval problém?V čem spočíval problém? Definování ortodoxie v tradičním indickém kontextuDefinování ortodoxie v tradičním indickém kontextu dominantní kasta + dominantní sampradája ­dominantní kasta + dominantní sampradája převládající kult, lokálně zakotvená pravidlapřevládající kult, lokálně zakotvená pravidla sociálního styku a postupy řešení nekonformitysociálního styku a postupy řešení nekonformity Rozdělené role mezi kastou a sampradájí ­ rituályRozdělené role mezi kastou a sampradájí ­ rituály životního cyklu vs. kulty bohůživotního cyklu vs. kulty bohů Paralelní členství > z radikální kritiky kast a jejichParalelní členství > z radikální kritiky kast a jejich zneplatnění v sampradáje nevyplývá jejichzneplatnění v sampradáje nevyplývá jejich opuštění v rámci běžného sociálního stykuopuštění v rámci běžného sociálního styku (Mahimadharma a zákaz stolovat s bráhmany)(Mahimadharma a zákaz stolovat s bráhmany) V čem spočíval problém?V čem spočíval problém? Specifická role textů ­ védy jako referenceSpecifická role textů ­ védy jako reference k legitimizaci sociální skutečnostik legitimizaci sociální skutečnosti (kasty)/písně k zpívání jako součást(kasty)/písně k zpívání jako součást kultické praxe ­ obvykle nevédské textykultické praxe ­ obvykle nevédské texty (sampradája)(sampradája) Často ani vzdělanci nerozumí obsahu textůČasto ani vzdělanci nerozumí obsahu textů ­ ale znají je zpaměti­ ale znají je zpaměti Koho zajímá učení?Koho zajímá učení? posvátné knihy/kánonposvátné knihy/kánon naukanauka kněžíkněží církev, jednotná církev, jednotná organizaceorganizace rituál vyžaduje víru ­ rituál vyžaduje víru ­ upřímnost následováníupřímnost následování Náboženství a jeho Náboženství a jeho moderní projevy v moderní projevy v IndiiIndii Tradiční organizace Tradiční organizace společenského a kultovního společenského a kultovního životaživota Rozličné texty s rozličnýmiRozličné texty s rozličnými funkcemi, žádný kánonfunkcemi, žádný kánon Není běžně předmětem diskusí,Není běžně předmětem diskusí, není závazně formulovánanení závazně formulována Obětníci, právníci, lékaři,Obětníci, právníci, lékaři, astrologové, úředníci, učenci...astrologové, úředníci, učenci... Paralelní struktury bezParalelní struktury bez centrálních autorit, obvykle bezcentrálních autorit, obvykle bez vstupních rituálů nebo svstupních rituálů nebo s členstvím nabytým narozenímčlenstvím nabytým narozením Rituál nesouvisí s žádnýmRituál nesouvisí s žádným učenímučením Jak došlo k této změně?Jak došlo k této změně? Příklad: Rámmóhan Ráj (zakladatelPříklad: Rámmóhan Ráj (zakladatel Bráhmosamádže)Bráhmosamádže) z bráhmanské rodiny pracující v mughalskéz bráhmanské rodiny pracující v mughalské administrativěadministrativě od konce 18. století práce pro Východoindickouod konce 18. století práce pro Východoindickou společnostspolečnost Studium angličtiny a britské filosofie (deismu)Studium angličtiny a britské filosofie (deismu) Založení unitářské církve v Kolkatě (práce naZaložení unitářské církve v Kolkatě (práce na překladu Bible)překladu Bible) Jak došlo k této změně?Jak došlo k této změně? Po sporech s misionáři počátky studia upanišadPo sporech s misionáři počátky studia upanišad Monoteistická/panteistická interpretace upanišadMonoteistická/panteistická interpretace upanišad a kritika ,,neduhů" indické společnosti jakoa kritika ,,neduhů" indické společnosti jako důsledku bráhmanké nenasytnosti (replikacedůsledku bráhmanké nenasytnosti (replikace protestantské ­ unitářské kritiky katolicismu)protestantské ­ unitářské kritiky katolicismu) Založení společenství stoupenců aZaložení společenství stoupenců a spolupracovníků podle vzoru unitářskýchspolupracovníků podle vzoru unitářských spolkůspolků Vznik hinduismuVznik hinduismu Akceptování filosofického a teologického pojmuAkceptování filosofického a teologického pojmu náboženství jako specifické oblasti lidskénáboženství jako specifické oblasti lidské činnosti.činnosti. Přijetí představy náboženské nauky jakoPřijetí představy náboženské nauky jako základu jednání a rituálních aktivitzákladu jednání a rituálních aktivit Spojení nauky a ,,posvátných" textůSpojení nauky a ,,posvátných" textů Vytvoření organizace po vzoru křesťanskýchVytvoření organizace po vzoru křesťanských misijních společenství a podle požadavkůmisijních společenství a podle požadavků koloniální administrativykoloniální administrativy Extrapolace těchto představ na tradiční instituceExtrapolace těchto představ na tradiční instituce a jejich kritikaa jejich kritika Vznik hinduismuVznik hinduismu Podle formy této kritiky je reakce buďPodle formy této kritiky je reakce buď žádná - kritika vůbec není pochopena jakožádná - kritika vůbec není pochopena jako kritika, protože jde o zcela mimoběžnékritika, protože jde o zcela mimoběžné diskursydiskursy nebo odmítavě obranná ­ v takovém případěnebo odmítavě obranná ­ v takovém případě ,,tradicionalistická" reakce formuje,,tradicionalistická" reakce formuje organizační struktury analogické reformnímorganizační struktury analogické reformním hnutím, případně začíná hledat i způsobyhnutím, případně začíná hledat i způsoby definování ,,pravověří" (Dharmasabhádefinování ,,pravověří" (Dharmasabhá vedená Radhákanto Dévem v Kolkatě,vedená Radhákanto Dévem v Kolkatě, Tadíjasamádž ve Varánásí)Tadíjasamádž ve Varánásí) Takto pojem náboženstvíTakto pojem náboženství produkuje reálnou sociálníprodukuje reálnou sociální změnu v koloniálníchzměnu v koloniálních podmínkách.podmínkách.