Kresba a grafika Martin Schongauer Čtvrtá moudrá panna mědirytina před 1483 Cristofano Allori Podobizna Alessandra Alloriho zv. Bronzino kresba černou křídou a rudkou cca 1610 Disegno jako základ všech umění Giorgio Vasari, Federico Zuccari • Pojem disegno, tj. kresba, návrh, získává v pozdní renesanci a manýrismu širší význam imaginativního konceptu uměleckého díla, ať už ve vztahu k mimezi přírodního, nebo v uplatnění fantazie. V tomto smyslu můžeme disegno přeložit jako „tvůrčí schopnost“, čímž se blíží k dalším dobovým pojmům idea a invence (invenzione). • Arti del disegno – Giorgio Vasari, Le vite... Umění disegna: architektura, sochařství a malířství jsou chápány jako „tři sestry“, jejichž otcem je disegno a matkou invenzione (tj. obsah a téma, jimž se podřizuje forma). Toto pojetí vedlo k nižšímu ocenění užitého umění. Florenťané kladou důraz na kresbu (disegno), zatímco Benátčané na barvu (colore). • Federico Zuccari, římský malíř a teoretik, zakladatel umělecké akademie, předjímá protobarokní principy v umění. Ve spisu Idea sochařů, malířů a architektů (1607) rozlišuje: disegno interno: vnitřní umělecká představa, idea, vnitřní kresba v duchu umělce disegno esterno: vnější umělecká představa, idea formalizovaná skrze kresbu „Gesto kreslení“ „Malířská kresba“ Federico Barocci, Hlava starého muže (studie Anchisa pro obraz Požár Tróji, mezi 1583-1588), kresba křídami, rudkou aj. na tónovaném papíře Prostředky kreslící širokou stopou • uhel • rudka • sépiová bistrkřída • křída • pastel Bartolomeo Veneto (činný 1502-1530), Portrét mladíka v čepici, kresba uhlem a bílou křídou Prostředky kreslící širokou stopou – kresba uhlem Jan Preisler, Studie dívčí hlavy a rukou, cca 1905 Prostředky kreslící úzkou stopou • olůvko • pisátko • tuhy a tužky • flomaster (fix) Carl Philipp Fohr, Podobizna Friedricha Overbecka, 1818, kresba tužkou Vlastní podobizna, 1816, dtto Tekuté kreslící prostředky • tuš • bistr • sépie • tinta Lavírované kresby Adam Elsheimer, Tobiáš provázený andělem, lavírovaná kresba brkem, bistrem, cca 1600 Josef Redelmayer, Dva draci, lavírovaná kresba perem, bistrem, cca 1760 Akvarel František Kupka, Zusza a Villeta, cca 1905 Kvaš Felix Jenewein, Smír, z cyklu Mor, 1900 Kombinovaná technika Albrecht Dürer, Pohled do údolí Arca, 1495, kresba perem, černým inkoustem, akvarel a kvaš Kombinovaná technika Jacopo Palma, zv. Palma il Giovanne, Kladení do hrobu, cca 1600, kresba štětcem, akvarel, bistr Luděk Marold, Studie sedící ženy, cca 1895, kresba tužkou, tuší, akvarelem a bělobou Kombinovaná technika Josef Navrátil, Pasačka s kozou, cca 1850, kresba tužkou, perem, sépií, akvarel Techniky grafiky Dřevořez a dřevoryt Počátky evropské grafiky Martin Schongauer (cca 1530 – 1491) činný v Comaru v Alsasku v 70. a 80. letech 15. stol. Narození Páně, cca 1570 Pošetilá panna, 80. léta 15. stol. Albrecht Dürer jako grafik Titulní list jeho Apokalypsy, 1497-1498, 2. vyd. 1511, dřevořez Dudák, 1514, mědirytina Rembrandt van Rijn jako grafik Nechte maličkých přijíti ke mně, „stoguldenová grafika“, 1647-1649, mědiryt a suchá jehla Starý muž, 1631, lept