Příprava na výuku Mgr. Kateřina Korcová UZB003 – jaro 2010 Činnosti učitele při výuce o Vytváří podmínky pro učení žáků o Seznamuje žáky s novým učivem o reguluje učební činnosti žáků o zajišťuje zpětnou vazbu (diagnostikuje) pro žáky a pro sebe Typy hodiny podle převládající činnosti učitele o Hodiny přípravy žáků na osvojování nových vědomostí a dovedností. o Hodiny osvojování nových vědomostí. o Hodiny opakování a upevňování vědomostí. o Hodiny vytváření a upevňování nových dovedností. o Hodiny použití vědomostí a dovedností v praktických činnostech. o Hodiny ověřování a hodnocení – diagnostické. o Hodiny kombinované (smíšené). Hodiny kombinované (smíšené) o Úvodní část. o Opakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce žáků. o Výklad nového učiva. o Opakování a procvičování probraného učiva, aplikace. o Shrnutí a utřídění nových poznatků. o Zadání a vysvětlení domácího úkolu. Hodiny kombinované (smíšené) o Úvodní část. o Opakování dříve probraného učiva, kontrola domácí práce žáků. o Výklad nového učiva. o Opakování a procvičování probraného učiva, aplikace. o Shrnutí a utřídění nových poznatků. o Zadání a vysvětlení domácího úkolu. o Evokace o Uvědomění si významu o Reflexe Hlavní typy přípravy na vyučování o „Blesková“ příprava o Přiměřeně dlouhá o Podrobná příprava „Blesková“ příprava o odpovídá na otázky: Co? Jak? o Většinou kopíruje učebnici Přiměřeně dlouhá o odpovídá na otázky: Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnout? Jaké bude mít tato hodina pokračování? o Nejčastější typ Podrobná příprava o Cíle – co chci, čeho zamýšlím dosáhnou? n formulace cílového chování žáka. n Jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? n Obsah učiva – stručný nástin. n Volba vyučovacích metod, didaktických pomůcek a technik, metodický postup. o Zvláštní didaktická hlediska: n Jaké mají žáci o tématu předběžné znalosti, možná nesprávná pojetí? n Co z učiva bude pro žáky nejobtížnější? n Jak budu žáky aktivizovat? n Jak zajistím časovou a obsahovou kontinuitu obsahu učiva? n Jak zajistím diferencovaný a individuální přístup k žákům? n Jaké učební úlohy je potřeba připravit k procvičování a k upevňování učiva? n Jaká jiná hlediska (např. hygienická) je třeba respektovat? o Výchovné možnosti: n Jak mohu učiva i v průběhu vyučování výchovně využít? o Organizace vyučovací jednotky: n Které pracovní podmínky si musím zabezpečit? n Jaký organizační typ vyučovací jednotky bude mé metodické koncepci nejlépe odpovídat? o Časový projekt vyučovací jednotky: n Kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací jednotky? n Kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další vyučovací jednotku? o K realizaci přípravy: n Jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků? n Jak budu zajišťovat pracovní výsledky žáků? Literatura o FIALOVÁ, Hana a kol. Vybrané kapitoly z Obecné didaktiky. Brno: MU Brno, 1996. s. 32-34. ISBN 80-210-1308-7. o KALHOUS, Zdeněk - OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 357-359. ISBN 80-7178-253-X.