Výukový projekt Mgr. Kateřina Korcová UZB003 – jaro 2010 Výukový projekt o Činnost směřující k praktickému využití a je zaměřený na problém, který žáci chtějí vyřešit. o Např. naplánovat a uskutečnit výlet, jarmark, divadelní představení, vyřešit třídění odpadků ve škole, zjišťovat kyselost srážek v rámci celostátního výzkumu, vytvořit informační brožuru o místě bydliště nebo dokonce ve spolupráci s místním úřadem vybudovat naučnou stezku. Co je důležité z hlediska žáků: o Schopnost spolupracovat o Aktivně se zapojit do činností o Zodpovědnost za vlastní práci o Vnitřní motivace – význam pro dítě samotné o Schopnost plánovat a organizovat si vlastní práci o Spolurozhodování, možnost volby o Samostatnost o Formulovat a vyjadřovat myšlenky o Pojmenování toho, co se naučili o Schopnost sebehodnocení Co je důležité z hlediska učitelů: o Vytváření bezpečného prostředí o Změna role učitele (průvodce, podporovatel) o Stanovení cílů o Návaznost ve vyučovacím procesu o Propojení předmětů, globální přístup o Plánování společně se žáky, rodiči a dalšími učiteli o Promyšlení postupu o Časové rozvržení, fázování projektu o Nápomoc při organizování o Vyhodnocení projektu a sebereflexe Co je třeba promýšlet při plánování: 1/2 o Jak nastolit problém a zapojit žáky do plánování o Jaké kompetence budu sledovat a cíleně rozvíjet o Jaké učivo si budou žáci osvojovat o Co bude výstupem o Jak využít předchozí zkušenosti žáků o Čas, který bude pravděpodobně potřeba o Jak lze využít příležitostí mimo školu (exkurze, návštěvy muzea,…) o Rozdělení žáků do skupin, počet žáků ve skupinách Co je třeba promýšlet při plánování: 2/2 o Nakolik budou žáci schopni pracovat samostatně o Co dělalo minule problémy, co je třeba zlepšit a jak o Brát v úvahu různé typy inteligence o Jak umožnit žákům volbu o Jak informovat a zapojit rodiče, případně další osoby o Kde nalézt potřebné informace o Materiální vybavení a potřeby o Jak budeme prezentovat o Forma hodnocení Struktura projektu o Název projektu: o Autor: o Základní údaje n Typ projektu: n Věková skupina: n Vyučovací předměty: n Úkol: n Informační zdroje a pomůcky: n Výchovné vzdělávací cíle: o (dovednosti, volní vlastnosti, rozvoj osobnosti, klíčové kompetence) o oborové cíle o Průběh projektu • Motivační a organizační část: • Realizační část: o Závěrečná reflexe projektu Literatura o KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4142-0. o http://www.projektovevyucovani.cz/ o http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVM/334/PROJEKTY-VE-VYUCOVANI.html/ Úkol do skupin o Vytvořte skupiny po 4 – 5 lidech, není nutné, aby je tvořili pouze studenti z jednoho oboru. o Domluvte si téma projektu a pokuste se takový projekt připravit. o Přemýšlejte o jeho náležitostech (věk studentů, délka, cíle, výstupy, pomůcky, mezipředmětové vztahy, úkoly, hodnocení…) o Stručně představte svou vizi kolegům.