MASARYKOVA UNIVERZITA Filozofická fakulta, Ústav Hudební vědy K PROFILU HUDEBNÍHO SKLADATELE A ARANŽÉRA EVŽENA ZÁMEČNÍKA DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ II Karol Frydrych Brno 2010 Cílem mé magisterské diplomové práce bylo podat nejen ucelený životopisný přehled a jeho zachycení v širších souvislostech, ale i výčet dat. K dosažení tohoto předsevzetí jsem primárně volil formu rozhovoru. Četná interview jsem poté per partes přepisoval a použil je jako důležitý pramen své práce. Jsem velice vděčný za ochotu, srdečnost a pohostinnost nejen Evžena Zámečníka, ale i jeho manželky Anny, které pro mne jako návštěvu měla vždy nachystané nějaké pohoštění. V textu je tedy citována celá řada autorských výroků. V případě, že některé z nich byly v rozporu se skutečností, např. omyly v letopočtech, tak jsem je nahradil daty správnými bez uvedení rozporu. Dále jsem použil četnou českou literaturu (převážně periodika Hudební rozhledy) i literaturu zahraniční, ojediněle internetové zdroje. Jejich studiem a v neposlední řadě též kritickým srovnáváním faktů jsem se pokusil podat co nejpřesnější obraz popisovaného tématu. Primárním cílem této práce však bylo přinést globální pohled na významnou osobnost 2. pol. 20. stol. Evžena Zámečníka nejen jako hudební skladatele a aranžéra, ale i jako houslistu, pedagoga, dramaturga, organizátora, zakladatele a dirigenta - uměleckého vedoucího souboru Brno Brass Band. Se zřetelem na moje osobní zaměření, jsem učinil poznámku o kantorech-varhanících, se kterými Evžen Zámečník coby houslista spolupracoval. Nepovšimnut nezůstal ani jeho kamarád z dětství, houslista a muzikolog FF MU Brno Rudolf Pečman, se kterým Evžen Zámečník vyrůstal na stejné ulici ve Frýdku-Místku. Nepodařilo se mi zjistit více informací o Zámečníkově působení na JAMU než je uvedeno v textu. Právě pedagogická činnost Evžena Zámečníka na JAMU není literárně zachycena a je inspirujícím tématem pro bádání další. Naopak pedagogická činnost na Konzervatoři Brno je díky sborníkům, které tato instituce vydává zmapována slušně. Pro získání uceleného obrazu jsem také oslovil dva absolventy této školy k napsání stručných reflexí. Z celého kontextu magisterské diplomové práce je umožněno nahlédnout blíže do života Evžena Zámečníka a jeho celoživotnímu oddání se jediné múze – hudbě. Jeho hudební cítění kypí originalitou a invencí, o čemž vypovídá řada kompozic. Už, když jsme sledovali počátky Zámečníkových studií, bylo zjevné, že paralelně s houslovou hrou Zámečník stále více cítil své poslání být skladatelem, a proto se zaměřil se na tuto oblast dalším studiem. Tak se stalo, že Zámečník kompozici studoval do svých čtyřiceti let. Angažování v orchestru Janáčkova divadla mu dalo rozšiřující pohled hudebníka, který byl také obohacovaný prací na třech kvartetních opusech. Je mimo veškerou pochybnost, že pro kvalitu i rychlost své práce měly rozhodující význam schopnosti analytické i syntetizující, spolu s určující co nejpřesnější a vyhraněnou představou cílového tvaru komponovaného díla. Inspirační zdroje každého umělce jsou jeho nejvlastnějším a nejsubstilnějším hájenstvím. Je známo, že např. Zdeněk Pololáník je inspirovaný barvami, např. rozkvetlou loukou.Ve většině případů se ale skladatelé o těchto věcech nesvěřují ani nejbližšímu okolí a pozorovateli tak zbývá, než se pokusit vydedukovat alespoň vlivy vnější. Zámečník byl od svých dětských let ovlivněn skautingem a osobností Jaroslava Foglara, na jehož počest napsal několik skladeb. Početná tvorba je inspirovaná také rodným krajem. Zámečník byl vzdělán nejprve na Konzervatoři Brno, poté na JAMU v Brně, Státní vysoké hudební škole v Mnichově a na AMU v Praze, kde studoval uměleckou aspiranturu. Osobnost Evžena Zámečníka byla primárně ovlivněna svým otcem, který byl zdatným lidovým hudebníkem ve Frýdku-Místku. Další významnou formující osobností byl jeho o deset let starší bratranec Boris Hajdušek, profesionální hudebník, autor cca tří set opusů, který ho zasvětil do instrumentace dechových orchestrů. Učitelé skladby: Zdeněk Blažek na konzervatoři a Jan Kapr, Günter Bialas, Jiří Dvořáček na hudebních fakultách měli na Zámečníka bezesporu mimořádný vliv. Přátelství s hudebním skladatelem vyústilo v početnou korespondenci. Právě interní vzpomínky na výše citované osobnosti jsou nedílnou součástí práce. Evžen Zámečník na scénu soudobé hudby přinesl řadu impulsů, inovací a invence. Nejpočetnější skupinu z jeho tvorby tvoří komorní hudba. Zámečník skladatel byl pochopitelně silně ovlivněn svojí zkušeností komorního hráče. Jeho obsáhlé hudební dílo obsahuje více než devět desítek opusů komorního typu až po rozsáhlá vokální či orchestrální díla, včetně kantát. V posledních desetiletích však také komponuje pro velké dechové orchestry.Stanovený rozsah práce mi nedovolil pustit se do hlubších analýz Zámečníkova díla. Jakožto znalec koncertní dechové hudby byl Zámečník zván i v době totalitního komunistického režimu do zahraničí. Tyto zahraniční mise měly pro Evžena Zámečníka nesporně velký význam, protože slyšel na světové úrovni nejen nejlepší velké dechové orchestry, ale i repertoár, který byl u nás neznámý. Jeho zahraniční stáže přispěly k obohacení repertoáru na domácí scéně. Právě díky zahraničním exkurzím získal větší rozhled a byl bezesporu inspirován. Podstatná je i literární činnost Evžena Zámečníka, který nejen spontánně komponuje, ale i píše texty, zvláště recenze do Hudebních rozhledů. Cenné jsou ale také jeho texty na programech představení coby dramaturga Janáčkova divadla. Přínos Evžena Zámečníka české hudební kultuře je tedy zřetelný. Součástí mé práce jsou také informace o spolupráci se špičkovými interprety Zámečníkovy hudby. V rámci kompozičního vymezení jsem s Evženem Zámečníkem prokonzultoval jeho názory na fugu, dodekafonii, aleatoriku..., ale i jeho názory pedagogické, kterak skladbu vyučovat. Závěrečný přehled skladeb, datum vzniku, premiér, ocenění a soupis literatury by mohl sloužit jako výchozí pramen studentům při realizaci dalších prací zabývajících se tvorbou E. Zámečníka. Hořké politické zkušenosti s režimem komunismu, které se dotkly primárně Evženových rodičů i díky přirozené empatii skladatele samotného nezanechaly v Zámečníkovi pocit nějaké ukřivděnosti. Naopak se zdá, že odtud plyne filozofický nadhled, ale i pokora vůči životním peripetiím, např. současné nemoci. V období, kdy jsem začal psát tuto magisterskou diplomovou práci, slavil Evžen Zámečník významné životní jubileum. Je potěšitelné, že k poctě oslavence zazněly tři koncerty. Nejprve zareagovala Konzervatoř Brno, která 16. března 2009 uspořádala Koncert k životnímu jubileu Evžena Zámečníka. Poté pražská konzervatoř J. Deyla pro postižené, která zrealizovala dne 15. dubna 2009 Koncert k sedmdesátinám Evžena Zámečníka. Komorní koncert k životnímu jubileu Evžena Zámečníka uspořádal Klub moravských skladatelů, Město Brno, Nadace Leoše Janáčka a Hudební nadace OSA v úterý 15. září 2009 v koncertním sále Konzervatoře v Brně, kde účinkoval žesťový soubor Brno Brass Band, který oslavenec v roce 1982 založil a jež až do února letošního roku řídil. Ve dnech 15 – 18. října 2009 uspořádalo Sdružení dechových orchestrů České republiky v Ostravě Mezinárodní soutěž velkých dechových orchestrů. Nejlepší sólový výkon podali žáci ZUŠ Tutti Jihlava se skladbou Evžena Zámečníka – ROMANCE PRO DVA. Výše uvedené příklady, které v žádném případě nejsou úplným výčtem koncertů, na nichž v roce 2009 zazněly Zámečníkovy skladby jasně dokazují, že skladatelský odkaz Evžena Zámečníka je živý. V souvislosti s životním jubileem Evžena Zámečníka byly publikovány dva rozhovory, které vyšly v Opus musicum č. 1, 2010 a ve Věstníku Historicko – vlastivědného kroužku v Žarošicích č. 19, 2010. Na vzácného moravského jubilanta si vzpomnělo také německé hudební vydavatelství Der Musikverlag für Blasmusik, které vydalo informační leták Zum 70. Geburtstag von Evžen Zámečník. Na titulní straně čtyřstránkového barevného informačního letáku formátu A4 je uveden vinš: „Der Musikverlag Kliment gratuliert!“ Na straně druhé je skladatelova Fotografie se stručným životopisem. Poté následuje výčet skladeb vydaných nakladatelstvím Musikverlag Kliment. Význam a kulturní přínos Evžena Zámečníka, který pro rodný kraj napsal více než dvě desítky skladeb vyhodnotilo zastupitelstvo města Frýdku-Místku rozhodnutím udělit Evženu Zámečníkovi Cenu statutárního města Frýdku-Místku za dlouholetou tvůrčí činnost. Stalo se tak 13. března 2009. Průběh zpracování této magisterské diplomové práce se podobal skládání puzzle, kdy jednotlivé útržky informací a dat byly do sebe skládány, na jehož konci – přestože požadované strany jsou zaplněny – není dle mého názoru pohled na Evžena Zámečníka zcela komplexní. Lze doufat, že výpovědní hodnota této práce není ve vyčerpávajících informacích, byť jsem se o ně snažil, ale v zachycení různorodých pohledů na Zámečníkovu osobnost, s kompatibilním životním příběhem. Ve své práci jsem se nažil podat umělecký obraz o člověku, který zasáhl široké spektrum umělecké tvorby – oblast skladatelskou, aranžérskou, dirigentskou, pedagogickou, dramaturgickou, organizační, houslové interpretace... Tato práce by mohla sloužit jako zdroj informací či podklad k dalšímu a hlubšímu bádání. Zdravotně indisponovaný Evžen Zámečník se od roku 2007 do dnešních dnů skladatelsky odmlčel, jelikož se věnuje rehabilitaci. Lze si jen přát, aby se uzdravil a obohatil kulturní dědictví našeho národa dalšími svými kompozicemi.