1 Reklama Nástroje marketingové komunikace, resp. mark. komunikačního mixu Reklama (advertising). Osobní prodej. Podpora prodeje (sales promotion). Komplexní práce s veřejností (public relations). Přímý marketing (direct marketing). Sponzoring. Reklama Jeden z nejstarších, nejviditelnějších nástrojů marketingového komunikačního mixu. Vyvolává nejvíce veřejných diskusí a rozporů. Placená forma neosobní prezentace a propagace myšlenek, zboží a služeb konkrétním investorem Definice reklamy Placená neosobní komunikace firem, neziskových organizací a jednotlivců, kteří jsou určitým způsobem indentifikovatelní v reklamním sdělení a kteří chtějí informovat nebo přesvědčovat osoby, patřící do specifické části veřejnosti, prostřednictvím různých médií. Reklama Je dobrým nástrojem marketingové komunikace k informování a přesvědčování lidí, bez ohledu na to, zda se podporuje: Produkt (Fitness od Nestlé udrží vaši štíhlost) Služba (Avis: opravdu se snažíme) Nápad (Chraňme se proti rakovině) Produkt, služba 2 myšlenka Druhy reklamy Různé druhy reklamy lze rozlišovat na základě čtyř kritérií: Vysílatel, resp. subjekt sdělení Příjemce Sdělení Média Druhy reklamy Média Audiovizuální (nadlinková reklama) Tisk (nadlinková reklama) Nákupní místa (podlinková reklama) Přímá (podlinková reklama) Příjemce Zákazník Mezipodnikové prostředí Sdělení Informativní – pouze informuje Transformační – mění postoj Institucionální, vládní kampaň Selektivní nebo obecně použitelné = podpora konkrétní značky Tematické nebo zaměřené na druh, kategorii produktů Vysílatel/ Výrobce Skupina výrobců Obchodník Družstvo NO, vláda – nápad, myšlenky Politické strany Stadia tvorby reklamní kampaně 1. Marketingová strategie 2. Reklamní strategie 3. Kreativní strategie 4. Mediální strategie 5. Posouzení alternativ 6. Realizace 7. Hodnocení kampaně 2. Reklamní strategie: Cílové skupiny KOMU ? Cíle PROČ ? Strategie sdělení CO ? Cílové skupiny Pro zpracování profilu cílové skupiny lze použít v ideálním případě několik proměnných: Demografické aspekty Životní styl Image značky Znalost značky a její používání Loajalita ke značce 3 Příklad 1: Základní pravidla pro cílovou skupinu „starší zákazník“: Nikdy nepoužívat v kom. kampani označení „zákazník-senior“ Předávat pozitivní sdělení Nezkracovat příběhy, resp. informace Používat mezigenerační postoj Snižovat riziko spojené s nákupem Věnovat pozornost fyzickým důsledkům vyššího věku Příklad 2: cílová skupina „děti a mládež“ Co dělat: Sdělit zásadní historku Uplatňovat vzory starších Bavit a překvapovat Pamatovat na maminku a tatínka Co nedělat: Používat dlouhé dialogy Být blahosklonný, podceňovat, předstírat Chybovat v provedení Používat složitá sdělení Cíle Nutno rozlišovat mezi cíli: Firemními – např. inovace produktu tak, aby jeho používání bylo snazší, opatření nákladově výhodnější a aby toto opatření přineslo firmě jistý i když minimální zisk Marketingovými – např. zvýšit tržní podíl o 10% Komunikačními, reklamními – např. dosáhnout 50% povědomí domácností o produktu Cíle propagace Nákupní záměry Nákup Opakovaný nákup Loajalita ke značce Konativní, behaviorální Pocity vyvolané reklamou Postoj k reklamě Obliba značky Postoj ke značce Názor na značku Spokojenost se značkou Afektivní, emocionální a smyslové Potřeby v dané kategorii produktu Povědomí o značce Znalost značky Kognitivní, poznávací Strategie sdělení Představuje základnu pro reklamu, neboť sdělení musí zákazníka přesvědčit Zásadní je nemást zákazníka – proto řada firem komunikuje jeden výlučný přínos své značky, např.: Gillette – to nejlepší, co muž může mít L´Oréal – já za to stojím Tvorba strategie sdělení Induktivní model – využita metoda indukce – hovoří s klienty, odborníky, konkurenty, marketingovými, komunikačními a PR aktéry Deduktivní model – využívá metody dedukce – rozdělení „kupujících“ na skupiny podle toho co očekávají Racionální uspokojení Citové uspokojení Společenské uspokojení Uspokojení ega 4 3. Kreativní strategie Kreativní idea JAK? Realizační strategie Před přípravou kreativní strategie musí reklamní agentura a zadavatel absolvovat tzv. kreativní brief, který obsahuje žádoucí positioning, cíle, cílové skupiny, strategii firmy, disponibilní rozpočet, konkurenci, předchozí kampaně, trh, produkt, historii firmy, žádoucí média a konečně strategii sdělení. Při tvorbě realizační strategie vycházíme z Existující: cílový trh Motivy “kupujících“ K rozhodnutí - 5M Poslání (mission) – jaké jsou cíle reklamy Peníze (money) – kolik finančních prostředků je možné investovat Sdělení (message) – jaké sdělení by měla být odeslána Média (media) – jaká média by měla být použita Měřítko (measurement) – podle jakých kritérií budou hodnoceny výsledky Ovlivněno podle toho zda chceme informovat, přesvědčovat, připomínat či utvrzovat 4. Mediální strategie Která média KDE? Časové období KDY? Frekvence JAK ČASTO? Mediální plánování Je mu věnováno stále více pozornosti, neboť náklady na nákup času a místa pro reklamu tvoří přibližně 80-90 % reklamního rozpočtu. Jeho smyslem je vytvoření vhodného mediálního plánu. Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy, názvy konkrétních časopisů, odhad dosahu a frekvence a také rozpočet. Pro jeho sestavení je nutné zobrazit komunikační prostředí. Fáze procesu mediálního plánování . Posouzení prostředí pro komunikaci Popis cílového publika Stanovení mediálních cílů Výběr mediálního mixu Nákup médií 5 Mediální cíle Frekvence – kolikrát bude příjemce v cílové skupině vystaven reklamě v určitém časovém období Dosah (zásah) a váha – počet lidí, kteří byli vystaveni působení reklamy během určitého období. Důležité je však je více to, kolik lidí z cílové skupiny vidělo tuto reklamu. Kontinuita – trvale působící, pulsující či nepravidelný harmonogram Pokrytí – potenciál veřejnosti, jež by mohla být vystavena působení určitého média. Náklady – náklady na zasažení tisíce osob. Rozhodovací kritéria pro mediální mix: Schopnost zacílení Schopnost zasáhnout rozsáhlé publikum Výsledky Efektivnost ve vztahu k nákladům Kreativita Ostatní Výběr mediálního mixu: Noviny – v krátkém čase zasáhne hodně lidí Časopisy – velký zásah, navíc specializovaná cílová skupina Podomní reklama – nízké náklady, rychlost,ale malá selektivnost Televize – audiovizuální sdělení, ideální pro komunikaci image a značky, nákladné Kino – nákladné, ale selektivní, pozitivní naladění Rozhlas – potenciálně velký dosah, ale malá selektivnost, role rádia jako zvukové kulisy Venkovní reklama – velký dosah, ale nízká efektivita sdělení, omezený rozsah 6. Realizace, resp. formáty realizace reklamní strategie Reference, dobrozdání Odborná podpora (odborníkem, specialistou Podpora osobností (celebritou, opinion leaderem) Obrázek ze života (slice-of-life) Komparativní, srovnávací reklama Hudební formát Sdělení Tón – pozitivní, negativní, humorný, ironický, šokující Slova – slogany Titulek reklamy: novinka, historka, otázka, příkaz, několik možností Jak co a proč Formát – velikost, barva, pozadí, hudba Výsledky výzkumu Reklama, která dosáhla nadprůměrné známosti a zapamatovatelnosti: Inovace Přitažlivý příběh Dokumentace vlastností (před a po změně) Předvádění produktů, řešení problémů Výběr významných vlastností 6 Komparativní, srovnávací reklama Výhody: Větší pozornost Lepší uvědomění si značky a sdělení Spojení se srovnávanou značkou Diferenciace Příznivější postoj ke značce Pravděpodobnější nákupní chování Nevýhody: Nižší důvěryhodnost Srovnání s podobnými značkami vyvolává zmatek Méně příznivý postoj k reklamě Možnost vzniku zmatení ve vztahu ke značce Možnost vyvolání války agresivních médií Náklady v důsledku soudních sporů Psychologie reklamy Sleduje působení a dopady: Hudby Barev Strachu Erotiky Humoru Sociokulturních faktorů Zaměřuje se na tvorbu účinné reklamy Rozhodování o rozpočtu V případě informativních reklam a propagace myšlenek – převážně již součást žádosti projektu – peníze od poskytovatele V případě propagace služeb a zboží – komerční přístup k tvorbě rozpočtu Rozpočet na reklamu Olivněn: Stádium životního cyklu produktu Podíl na trhu Konkurence a šum Frekvence reklamy Nahraditelnost produktu Literatura: Pelsmacker, P.- Genus, M. – Bergh, J. V Marketingová komunikace. 1. vydání. Grada Publishing: Praha 2003. Kap.7, 8. ISBN 80-247- 0254-1 Vysekalová, J. – Komárková, R. Psychologie reklamy. 1. Vydání. Grada Publishing: Praha 2001. ISBN 80-247-9067-X