26. března 2010 předmět: Organizace znalostí přednášející: Ladislava Suchá  Doména, doménová analýza: definice pojmů  Metody v doménově-analytickém přístupu  Epistemologické tradice a doménový přístup  Příklady využití doménové analýzy  Socio-kognitivní paradigma  Subjektově-specifický přístup: jednotkou primární analýzy je doména ◦ nesoustředí se na informaci, na poznání nebo informační systém jako celek, ani na uživatele, ale spíše na sociální aspekty produkce, uchovávání a sdílení vědění  Historický, kulturní a společenský kontext  Poprvé představena v roce 1995:  Hjorland, B., Albrechtsen, H. (1995). Toward A New Horizon in Information Science: Domain Analysis. Journal of the American Society for Information Science, vol. 46, no.6, s. 400-425.  Naprosto nevyhovující klasifikace a indexace gender studies (nejen) v univerzálních systémech  Naprosto nevyhovující klasifikace a indexace gender studies (nejen) v univerzálních systémech  Klasifikace je pořádaním objektů (procesů, myšlenek atd.) do tříd na základě vybraných vlastností.  Vlastnosti objektů nejsou pouze „dané“, ale jsou nám dostupné na základě popisů a před-porozumění těchto objektů (v popisu není možné zachytit všechny charakteristiky objektu).  Popisy (reprezentace) objektů jsou reflexí popisovaného i popisujícího. Reprezentace jsou více či méně záměrné a ovlivněné určitou teorií.  Výběr vlastností objektu klasifikace nevyhnutelně reflektuje účel (smysl) klasifikace --> „neutrální“ či „objektivní“ způsoby výběru neexistují.  (Klamnou) víru v existenci objektivních kritérií klasifikace lze nazvat empirismem, či pozitivismem. Názor, že klasifikace vždy reflektují jistý účel, lze nazvat pragmatismem. Doménová analýza obhajuje pragmatický pohled.  Kritéria pro klasifikaci jsou obecně doménově specifická. Různé domény vyžadují různé deskriptory a klasifikační schémata.  V každé doméně existují rozličné teorie, přístupy, zájmy a paradigmata, které popisují a klasifikují objekty dle vlastních specifických kriterií a cílů. Neexistuje neutrální (obecně platný, pravdivý či objektivní) způsob organizace světa a vědění o něm  Doména = diskurzivní komunita „A domain may be a scientific discipline or a scholarly field. It may also be a discourse community connected to a political party, a religion, a trade, or a hobby. (…) a given domain may have different definitions caused by different theoretical views or different interests associated with it.“ Hjorland, B. (2004). Domain analysis in information science. In: Encyclopedia of Library and Information Science. New York: Marcel Dekker. s. 1-7.  Ideální definice domény – vyplývá z vysoce interpretativní studie subjektu (dané komunity) a měla by být výsledkem vyjednávání  Interpretativní studie  Odhaluje epistemologické základy stojící v pozadí různých koncepcí  Odhaluje různé pohledy na hranice domény  Doménová analýza (nebo analyzující osoba) doménu pouze neodhaluje, nebo neobjevuje, ale také se podílí na její reprezentaci  vytváření bibliografických příruček a předmětových informačních bran;  konstruováni speciálních klasifikací a tezaurů;  výzkum indexování v jednotlivých oborech;  empirické výzkumy chování uživatelů;  bibliometrické analýzy;  historické metody a studia;  dokumentace a žánrová studia, včetně studií informačních struktur a informační architektury;  epistemologická a kritická studia;  studia terminologie, jazyka pro zvláštní účely, databázovou sémantiku a studia diskurzů;  studia struktur a institucí ve vědecke komunikaci;  studia vědeckého poznávání, expertních systémů a znalostí a umělé inteligence.  Metody je žádoucí vhodně vzájemně kombinovat  Od počátku 20. stol.  Průzkum literatury v doméně  Klasifikace této literatury  Výběr nejdůležitějších zdrojů  Poskytování vodítek k využívání informačních zdrojů  Slabé stránky: nejedná se o výzkum – metody a rozhodování o výběru nejsou často explicitně stanoveny, velice časově náročné  Silné stránky: vysoká využitelnost v praktické informační práci  ISK se často soustředí na univerzální klasifikační schémata, málo pozornosti je kladeno specifickým systémům  MEDLINE, PSYCinfo – vývoj ad hoc, často bez asistence profesionálů z ISK  Slabé stránky: velice časově náročné, nutná spolupráce mezi specialisty z ISK a specialisty z oboru, nebývá v ISK vysoce akademicky hodnoceno  Silné stránky: praktická využitelnost  Může odhalit nedostatky v odbornosti indexátorů  Častým nedostatkem indexace je neznalost oborové terminologie, oboru samotného  Mohou odhalit překvapivé skutečnosti  Např. vědci nepoužívají formální informační kanály tak, jak předpokládají, nebo tak, jak by si přáli jejich tvůrci, velkou roli naopak hraje neformální komunikace  V ISK existuje zatím pouze málo teorií, které mohou vést kvalitní výzkum chování uživatelů  Empirický přístup založený na detailní analýze vztahů mezi dokumenty v doméně  Metoda bibliometrické analýzy v sobě ale vždy zahrnuje jistá hlediska, která ovlivňují výběr metody (vzorku, sledovaných proměnných)  Bibliometrickou analýzu je vhodné kombinovat s historickou perspektivou a především s epistemologickým a kritickým studiem domény  Nepříliš rozšířená metoda  Ne pouze popsat historický vývoj, ale porozumět mu  Studium žánrů, nově i informační struktury a architektury  Konkrétní doména může mít velmi specifické a charakteristické žánry dokumentů: ◦ Hudba: notové zápisy ◦ Právo: zákony ◦ Zeměpis: mapy ◦ Psychologie: testy  Nejdůležitější součást doménové analýzy  V každé oblasti vědění existují různá paradigmata, školy, přístupy  Obecné druhy epistemologických pozic dle Hjørlanda:  Empirismus/pozitivismus  Racionalismus  Historicismus/hermeneutika/fenomenologie  Pragmatismus/marxismus/feminismus  Posmodernismus/skepticismus Hjørland, B. (2002). Domain analysis in information science. Eleven approaches - traditional as well as innovative. Journal of Documentation, 58(4), 422-462.  Znaky a jejich význam jsou formovány v sociálním kontextu (dělba práce)  Různé komunity vyvíjí různé typy jazyka, termíny, …  Epistemické, diskurzivní komunity  Doménová analýza v úzkém slova smyslu  Mentální mapy, modelování expertních systémů  Přínos ISK: zohlednění sociálních, kulturních a historických dimenzí poznávání  Periodický systém jako jedna z nejúspěšnějších klasifikací  Pokus o vysvětlení z pragmatického hlediska: ◦ Periodická tabulka jako systém do budoucna otevřený debatě ◦ Ad hoc vysvětlení z povahy chemie (strukturální analýza) ◦ Vysvětlení z hlediska racionální povahy vědy, která se snaží najít nástroj k efektivnímu ovládání světa ◦ Periodická tabulka jako druh kognitivní klasifikace, která je do jisté míry odlišná, než klasifikace sociální (např. klasifikace chemie na agrochemii, toxikologii, farmakologii…) Hjørland, Birger (2008) Book review of: Eric R. Scerri. The Periodic Table: Its Story and Its Significance. Oxford: Oxford University Press, 2007. Knowledge Organization 35(4):pp. 251-255.  Hjorland, B. (2002a). Domain analysis in information science. Eleven approaches - traditional as well as innovative. Journal of Documentation, vol. 58, no.4, s. 422-462.  Hjorland, B., Albrechtsen, H. (1995). Toward A New Horizon in Information Science: Domain Analysis. Journal of the American Society for Information Science, vol. 46, no.6, s. 400-425.  Hjorland, B. & Hartel, J. (eds.) (2003). Special Issue of Knowledge Organization on Domain Analysis. Knowledge Organization, vol. 30, no. 3/4, s. 125-245.  Abrahamsen, K. T. (2003). Indexing of Musical Genres. An Epistemological Perspective. Knowledge Organization, vol. 30, no. 3/4, 144-169.  Hjorland, B. (1998). The Classification of Psychology: A Case Study in the Classification of a Knowledge Field. Knowledge Organization : KO, vol. 25, no.4, s.162.  Olson, H. A. (1998). Mapping Beyond Dewey's Boundaries: Constructing Classificatory Space for Marginalized Knowledge Domains. Library Trends. no.2, p. 233-54.