Řízení virtuálních týmůŘízení virtuálních týmů a projektůa projektů 2. dubna 2010 ...vědět, kde je brána, kolik má vsítit gólů, kdo a jak mu v tom pomůže a kolik na to má času. ... na místě, které mu nejvíce vyhovuje. Tj. bude stát v bráně, v záloze nebo v roli trenéra přestože je nejlepší v útoku. ...mít kopačky, balón, chrániče, trénink, podporu týmu…, prostě vše pro to, aby mohl dávat góly. ... vidět na tabuli výsledků. Člověku se hraje úplně jinak, když vidí, jaký je stav a kolik má času ho udržet nebo změnit. Abychom mohli podat výkon, něcoAbychom mohli podat výkon, něco potřebujemepotřebujeme Například takový fotbalista neodvede stoprocentní práci, když nebude… Vlivy na současný KMVlivy na současný KM Management znalostí jako systematický proces hledání, vybírání, organizování, destilování a prezentování informací způsobem, který zlepšuje porozumění pracovníka specifické oblasti zájmu Do znalostního managementu zahrnují organizace mnoho činností, které provádějí se znalostmi. K nejčastějším znalostním aktivitám patří:  Tvorba znalostní strategie – propojení knowledge managementu a podnikové strategie  Aktivní řízení procesu tvorby, sběru a archivace znalostí  Systematické prohlubování získaných znalostí  Organizování znalostí  Sdílení znalostí – mechanismus, pracovní prostředí  Konverze znalostí – skryté x explicitní  Propojení znalostí do sítí, tvorba znalostních týmů  Implementace technologií umožňující spolupráci Pyramida vitalityPyramida vitality Užitečnost Efektivita Stabilita Dynamika vitalita = možnosti + požadavky Činitelé napomáhající vznikuČinitelé napomáhající vzniku nových informací a znalostínových informací a znalostí 3D model týmové virtuality3D model týmové virtuality ComputerComputer SupportedSupported CooperativeCooperative WorkWork Proces týmové spolupráce je kategorizován do následujícíh podcílů [Wilson, P., 1991:1]  individuální lidské charakteristiky, jako způsob konverzace, dialogu, určování povinností,  organizační aspekty, tedy struktura a kultura organizace,  problémy návrhu týmové práce, např. zainteresování účastníka do procesu spolupráce,  aspekty týmové dynamiky, rychlost rozhodování v pracovním procesu Použité technologie se týkají především:  komunikačních mechanismů, které umožňují pracovníkům posílat a přijímat textové zprávy bez ohledu na jejich geografickou polohu  prostředků vzdáleného pracovního prostoru, například sdílení vzdálených pracovních ploch  sdílení informačních prostředků (databáze)  prostředky na podporu týmových aktivit, např. spolupráce na různých verzích stejného dokumentu Výhody použití CSCWVýhody použití CSCW Ze strategického hlediska přináší implementace CSCW v groupware následující výhody:  efektivnější a rychlejší inovace produktů a služeb  zřízení marketingových a distribučních kanálů  urychlování procesu rozhodování a sdílení v organizaci  zaměstnanci mají možnost plně využít svůj pracovní potenciál (ví jak, kde a proč)  zrychlení efektu organizačních změn  vyskytuje se méně „úzkých“ míst v komunikaci  zvyšuje se kvalita zákaznické podpory a servisu GroupwareGroupware Groupware jako softwarový nástroj je zastřešující metodikou Computer Supported Cooperative Work. Základní úlohou groupware řešení je podpora týmů a pracovních skupin v dosahování společných cílů. KategorizaceKategorizace groupwaregroupware Podle času spolupráce:  synchronní řešení – v reálném čase, pokud je žádána vysoká koordinace činností  asynchronní řešení – koordinace je nepravděpodobná a nevyžaduje se Podle úrovně sdílení informací:  prezentační úroveň sdílení – každý uživatel disponuje stejnou sadou určitých informací,  pohledová úroveň sdílení – uživatel má stejné informace, ale jejich způsob prezentace se může lišit od jiných,  objektová úroveň sdílení – každý uživatel pracuje nad stejným prostorem informací, ale má k dispozici jen některé z nich vzhledem k přiděleným právům. Podle objektu kooperativní činnsoti:  zameřeno na uživatele – ohnisko spočívá ve výměně mezi uživateli,  zaměřeno na dokument - různí uživatelé pracují na stejném dokumentu. Je nutné zajistit součinnost, aby každý uživatel měl k dispozici aktuální verzi,  zaměřeno na proces – tuto oblast řeší systémy zaměřené na řízení toku práce (workflow management). Model 3CModel 3C Groupware podporuje činnost pracovních skupin poskytováním funkcí na komunikaci, koordinaci a kooperaci - Communication, Coordination and Cooperation (3C model). Organizované učení ve skupiněOrganizované učení ve skupině