VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost 26. 2. 2010: Úvodní přednáška FF MU, jaro 2010 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz Na začátek ¢ vyhledávání informací - smysl oboru knihovní a informační vědy (library and information science - LIS) ¢ zaměření předmětu širší, než uvedeno v jeho názvu: l hledání, shromažďování informací (information seeking / information gathering) – obecné postupy získávání informací bez ohledu na formu a metody • vyhledávání informací (information retrieval - IR) – získávání informací pomocí formalizovaných (a obvykle automatizovaných) informačních systémů (information retrieval systems – IRS) • rešerše (search, retrieval) – proces nebo výstup konkrétního vyhledávání informací ve vybraných informačních systémech (zdrojích) ¢ očekávání ¢ znalosti l příklad: pozitivní (přínosné) aspekty klasického pirátství Mapa ¢ schematický přehled všech základních prvků a procesů vyhledávání informací (viz další strana) Osnova ¢ 26.2.: Úvodní informační a motivační hodina (D+K) ¢ 5.3.: Přednáška D1: Subjekty procesu vyhledávání informací (uživatel, informační pracovník); analýza inf. požadavku ¢ 12.3.:Přednáška D2: Objekty procesu vyhledávání informací (dokumenty, informační zdroje); identifikace informačních zdrojů ¢ 19.3.: Přednáška K1: Subjekty a objekty procesu vyhledávání informací; analýza inf. požadavku a identifakace inf. zdrojů ¢ 26.3.: Přednáška D3: Techniky a modely vyhledávání ¢ 2.4.: Přednáška D4: Metodika vyhledávání; rešeršní strategie ¢ 9.4.: Přednáška K2. Techniky, modely a metodika vyhledávání; rešeršní strategie ¢ 16.4.: Přednáška D5: Zpracování a hodnocení výsledků vyhledávání ¢ 23.4.: Přednáška D6: Vyhledávání informací jako služba knihoven, tvorba bibliografií ¢ 30.4.: Přednáška K3: Specifické aplikační oblasti vyhledávání informací (knihovny, oblast obchodu, lékařství, internet) ¢ 7.5.:Přednáška D7: Specifické aplikační oblasti vyhledávání informací (oblast obchodu, lékařství) ¢ 14.5.: Přednáška D8: Vyhledávání a internet ¢ 21.5.: Závěrečná hodina: prezentace oborových databází (D+K) VEŠKERÉ MATERIÁLY A KOMUNIKACE V IS MU Požadavky na klasifikaci ¢ A. průběžné rešeršičky l 2 body každá l min. 3 l termín: vždy týden po zadání úkolu ¢ B. rešerše na zvolené téma l 20 bodů l min. 50 % l termín: • zvolené téma: zaslat ke konzultaci nejpozději do 30.4.2010 • výsledek: v rámci termínů vypsaných ve zkouškového období ¢ C. analýza informačních zdrojů z vybrané tematické oblasti l týmový úkol – 3 studenti l 10 bodů pro každého l min. 50 % l prezentace v poslední hodině l termín: • zvolené téma: zaslat ke konzultaci nejpozději do 31.3.2010 (toto téma musí být odlišné od témat zvolených v bodě B) • výsledek: prezentace dne 21.5.2010 ¢ D. „zvídavý uživatel“ l zodpovězení informačního požadavku l 10 bodů l min. 50 % l termín: v rámci termínů vypsaných ve zkouškového období ¢ MINIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK PRO KLASIFIKACI „PROSPĚL/A“: 35 Příklad inf. požadavku ¢ „Kolik míst u nás má nebo mělo název Bahno?“ l analýza dotazu: • co přesně rozumí uživatel „místy“? Obce nebo i jiné sídelní objekty, popř. i přírodní objekty? • zajímá se pouze o jméno Bahno, nebo i jeho varianty: Bahna, Blata, Hlína atd.? (pro dohledávání synonym viz Klégr) • jak bude vypadat rešeršní dotaz a jak bude probíhat vyhledávání v jednotlivých informačních zdrojích? • v jaké podobě bude předložen výsledek? l vybrané zdroje • UIR-ADR • Kuča • WMS portál • Slovník pomístních jmen v Čechách • Slovník pomístních jmen na Moravě a ve Slezsku • Profous, Hosák-Šrámek Tři výroky o internetu • Na internetu (Googlem) najdu všechno • Zdaleka ne. Řada pramenů a informací je stále dostupná pouze v tištěné podobě, nebo jde dokonce jen o tacitní informace (např. neformalizované znalosti expertů). Řada informací je skryta v hlubokém webu, kam Google nemůže. • Internet je stoka (žumpa, kanál atd.) • Internet je svět, svět virtuální, a podobně jako svět reálný zpřístupňuje věci dobré i špatné, nejskvělejší výplody ducha i jeho odpadní produkty. Internet tedy je stoka, ale kromě toho je taky katedrála (poznání), tržiště (výměna informací), radnice (informace veřejné správy), univerzita (e-learning) a mnoho dalšího. • Internet (Google) je informační zdroj • Internet ani Google nejsou informační zdroje, internet je médium, Google je vyhledávač. Úkol ¢ Přečtěte si Příběh výzkumníka Josefa K., který uživatele velmi názorně provádí možnostmi vyhledávání v různých typech zdrojů