Informační managementInformační managementgg 2. hodina ­ KISK FF MU l @f f ljan.matula@fpf.slu.cz Etapy vývoje IM, Informační strategie organizace, Podnikatelská strategie organizacePodnikatelská strategie organizace Rekapitulace vymezeníRekapitulace vymezeníRekapitulace vymezeníRekapitulace vymezení Přechod od společnosti industriální kePřechod od společnosti industriální ke společnosti znalostní. Informační společnost ­ Znalostní společnost ­ prostředí znalostníp p ekonomiky. Charakteristické rysy novéhoCharakteristické rysy nového prostředíprostředí Mezi ekonomy neexistuje jednoznačná shoda ve vymezení novéy j j y ekonomiky, lze ji však přiřadit následující čtyři rysy: 1. Vysoká přidaná hodnota, kterou přinášejí zboží a služby, jež úzce souvisejí se znalostmi a vzděláním. 2. Výrazně se zvýšil prostor pro agilní firmy. Informační technologie poskytly společnostem nástroj k provádění rychlých a účinných změn. 3. Nová ekonomika ­ a s ní související rozvoj informačních a komunikačních technologií ­ výrazně omezila problém geografických vzdáleností. 4 Vý é í (či ří l č í) tř dk t lů j ji h4. Výrazné omezení (či přímo vyloučení) zprostředkovatelů a jejich služeb. KISLINGEROVÁ E I á jů k ikKISLINGEROVÁ, E. Inovace nástrojů ekonomiky a managementu organizací. Praha : C. H. Beck, 2008. ISBN 978-80-7179-882-8. Vývoj pojetí informačníhoVývoj pojetí informačního managementumanagementu Označení informační management" jeOznačení ,,informační management je relativně nový pojem. Nejednoznačnost pojmu je způsobena:Nejednoznačnost pojmu je způsobena: - vymezením ,,managementu" - vymezením ,,informace" - změny chápání pojmu v průběhu obdobízměny chápání pojmu v průběhu období od jeho vzniku I etapaI etapa engineeringengineering efficiencyefficiency""I. etapa ,,I. etapa ,,engineeringengineering efficiencyefficiency pojem IM poprvé užit v r 1966 ­ pojem IM poprvé užit v r. 1966 R. S.Taylor a kol. ­ Konference pod záhlavím IM k otázkám systémového pojetí aIM k otázkám systémového pojetí a zpracování inženýrských informací a výuky. Chá á í IM i t á h dá é Chápání IM orientováno na hospodárné řešení převážně ,,tvrdých" technických úloh, resp hospodárnost práce s technickýmiresp. hospodárnost práce s technickými informacemi. IM j á lik í ICT ři h d é IM spojován s aplikací ICT při hromadném evidenčním zpracování údajů. II. etapa ,,IM jako výrazový prostředekII. etapa ,,IM jako výrazový prostředek odborníků v oblasti ICT"odborníků v oblasti ICT" konec 70 a 80 léta 20 stol konec 70. a 80. léta 20. stol. pozornost zaměřena na postupy ekonomicky hospodárné realizace projektů tvorby a fungování informačníchp j y g systémů, založených na prostředcích moderní ICT resp ISmoderní ICT resp. IS. slovo ,,management" reprezentuje akcent na zajištění hospodárného přístupu práce v oblasti informatiky.y II etapa (pokračování)II etapa (pokračování)II. etapa (pokračování)II. etapa (pokračování) v průběhu 80 let vznikla celá řada definicv průběhu 80. let vznikla celá řada definic IM např.: M. J. Earl: ,,IM - management pro aplikaci informační technologie, který vyžadujefo č tec o og e, te ý y d je vzájemně sladěné plánovací metody, kontrolní procedury a organizační zajištění "procedury a organizační zajištění. II etapa (pokračování)II etapa (pokračování)II. etapa (pokračování)II. etapa (pokračování) dochází k transdisciplinárnímu propojení dochází k transdisciplinárnímu propojení informačních procesů s manažerskými pohledy (oproti předchozím etapám)pohledy (oproti předchozím etapám). charakteristický rys I. a II. etapy ­ dochází k poměrně malé bezprostřední účastipoměrně malé bezprostřední účasti budoucích uživatelů na projektových pracích aplikace IS/ICTaplikace IS/ICT. sílící důraz na postavení a úlohu řídících pracovníků kteří se na IS/ICT podílí vznikpracovníků, kteří se na IS/ICT podílí vznik funkce tzv. ,,informačních managerů". II etapa (pokračování)II etapa (pokračování)II. etapa (pokračování)II. etapa (pokračování) zkušenosti z praxe prokázaly že akcent IM jen na zkušenosti z praxe prokázaly, že akcent IM jen na hospodárné zajišťování informačních procesů může sklouznout i k ,,dokonalému prováděníp nesprávně koncipovaných záměrů". v II. etapě dochází k značné popularizaci a rozšíření pojmu IM ­ odborné časopisy: Information management journal (GB) Information Management (Německo) Vznik organizací: A f I f M (Ně k ) Association for Information Managent (Německo) The Association for Information Managent (Anglie) III etapaIII etapaIII. etapaIII. etapa počátek 90. let 20. stoletípočátek 90. let 20. století akcentuje se využití prostředků ICT k zabezpečení KVALITNÍ MANAŽERSKÉ PRÁCE, tj. f k í d ž í lá í ílůefektivní dosažení poslání a cílů organizace. D. P. Best: ,,IM se rozumí efektivní tvorba, uchování, třídění a rozšiřování libovolného formátu a natřídění a rozšiřování libovolného formátu a na libovolných přenosových prostředcích, které pomáhají zajistit podnikové cíle". W. J. Martin: ,,Management informačních zdrojů organizace k zajištění jejich záměrů a cílů", mj. upozorňuje že současné definice jsou zupozorňuje že současné definice jsou z praktického hlediska identická s pojmem ,,information resources management" Současné chápání IMSoučasné chápání IMSoučasné chápání IMSoučasné chápání IM dnešní pojetí IM by mělo respektovat jak dnešní pojetí IM by mělo respektovat jak primární potřeby manažerského pohledu, tak i návazné hospodárné zajištění tomu odpovídajících informačních procesů.p j p i á ě děl t á é ě i"primárně ,,dělat správné věci" (effectiveness) ,,umět tyto věci dělat hospodárně" (efficiency). Současné chápání IM (pokračování)Současné chápání IM (pokračování)Současné chápání IM (pokračování)Současné chápání IM (pokračování) Pro manažery nejsou samy aplikace IS/ICT Pro manažery nejsou samy aplikace IS/ICT cílem. Jsou efektivním prostředkem, který jim pomáhá umožnit, usnadnit, zhospodárnit ap p především zkvalitnit jejich jednání, zejména pak uspokojit jejich individuálně založené informační potřebyinformační potřeby. Syntézou nároků na informační zajištění manažerské práce by měl být IM koncipovánmanažerské práce by měl být IM koncipován jako transdisciplinární odbornost. Jde o propojení poznatků moderního Jde o propojení poznatků moderního managementu, informatiky a systémových přístupů.p p Definice IMDefinice IMDefinice IMDefinice IM IM lze definovat jako: transdisciplinárně pojatý souborIM lze definovat jako: transdisciplinárně pojatý soubor poznatků, metod a doporučení systémových přístupů a informatiky, které pomáhají vhodně realizovat informační procesy manažerského myšlení a jednání kinformační procesy manažerského myšlení a jednání k dosažení cílů uvažované organizace. Při tvůrčí syntéze poznatků moderního managementu, i f ik é ý h ří ů ř d lší hinformatiky a systémových přístupů, popř. dalších, vznikají předpoklady vzniku synergického efektu jejich tvůrčí integrace. Podstatný je pozitivní vliv nag ý j p manažerské činnosti. Projevuje se v nové kvalitě znalostí, u aplikátorů přináší aktivaci vazeb mezi poznatky jednotlivých disciplín".poznatky jednotlivých disciplín . Taktéž se používá termín ,,cross-fertilization of ideas" tzv. vzájemné oplodnění poznatků z různých disciplín. Informační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizace - určuje základní směry budování toku informací tak, abyurčuje základní směry budování toku informací tak, aby zpracované informace sloužily řídícím pracovníkům k efektivnímu a úspěšnému rozhodování a snižovaly riziko této činnostiriziko této činnosti. Informační strategie organizace zahrnuje: 1. SPECIFIKACI KLÍČOVÝCH INFORMACÍ - pro hodnocení stavu trhu, - vyhodnocování trendů vývoje trhu, - postavení organizace na trhu s ohledem na konkurenci - pro vyhodnocení aktuálního interního stavu- pro vyhodnocení aktuálního interního stavu organizace (a dosavadního průběhu všech procesů v organizaci) Informační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizace Informační strategie organizace zahrnujeInformační strategie organizace zahrnuje (pokračování): 2 přehled standardů které chce organizace2. přehled standardů, které chce organizace uplatňovat při budování IS 3 bj fi č í h tř dků čl ě ý h3. objem finančních prostředků vyčleněných na realizaci informační strategie j IS (i dl h d bé4. program rozvoje IS (i v dlouhodobém horizontu) 5. zásady pro vyhodnocování účinnosti informační strategie a IS. Informační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizace Předpoklady pro úspěšnouPředpoklady pro úspěšnou Informační strategii organizaceInformační strategii organizace přímá návaznost na Podnikatelskou strategii apřímá návaznost na Podnikatelskou strategii a komplexní strategii řízení jakosti (TQM), návaznost na ekonomický management, bezpečnost práce, sociální aspekty a zdraví zaměstnancůaspekty a zdraví zaměstnanců, zahrnutí všech interních činností a funkcí organizace (od předvýrobních etap až po prodej, včetně b l ž ý h či í)obslužných činností), optimální využívání ICT, specifikace oblastí vyšší konkurenceschopnosti specifikace oblastí vyšší konkurenceschopnosti, explicitní formulaci informační strategie ve zvláštním dokumentu, schváleném vrcholovým managementem,ý g prosazování strategie vedením organizace Legislativní a organizační aspektyLegislativní a organizační aspekty Informačních strategiíInformačních strategií Doporučení pro úspěšné naplněníDoporučení pro úspěšné naplnění Informační strategie organizaceInformační strategie organizace 1) všichni členové vrcholového vedení musí ve1) všichni členové vrcholového vedení musí ve své činnosti akceptovat skutečnost, že v konkurenčním prostředí tržní ekonomikyp y jsou informace, s nimiž organizace disponuje, jedním z rozhodujících zdrojů její dlouhodobé prosperityjejí dlouhodobé prosperity. 2) všichni členové vedení musí být seznámeni s principy současných informačníchs principy současných informačních technologií, s postupy zavádění těchto technologií do praxe (včetně průběžnéhog p ( p doplňování vědomostí a zkušeností) a musí rutinně ve své práci technologie využívat. Doporučení pro úspěšné naplněníDoporučení pro úspěšné naplnění Informační strategie organizaceInformační strategie organizace 3) Přijetí rozhodnutí o zpracování3) Přijetí rozhodnutí o zpracování Informační strategie firmy 4) Získání široké podpory Informační strategie organizace na všech liniíchg g řízení (střední management). 5) Dů l d é lň á í I f č í5) Důsledné naplňování Informační strategie tak, jak byla naplánována s dodržováním jednotné strategie a dosahování jasně definovaných cílů.j ý Podnikatelská (globální) strategiePodnikatelská (globální) strategie firmy (GST)firmy (GST) GST dává ve středně a dlouhodobém časovém GST dává ve středně a dlouhodobém časovém horizontu smysl a cíl veškerým aktivitám organizace a zamezuje jejímu živelnému ag j j j chaotickému vývoji. GST je dlouhodobý rámec, který: - sjednocuje ve společnosti její hlavní cíle, priority,j j p j j p y dílčí kroky a úkoly do soudržného celku, - přizpůsobuje zdroje společnosti měnícímu se prostředí, trhu a zejména zákazníkům, - uspokojuje očekávání zainteresovaných skupin Základní části PodnikatelskéZákladní části Podnikatelské strategie firmystrategie firmy SWOT analýzy SWOT analýzy vize organizace poslání (mise) organizace cíle organizace cíle organizace Příklad tvorby Informační strategiePříklad tvorby Informační strategiePříklad tvorby Informační strategiePříklad tvorby Informační strategie Průvodní znaky nevyjasněné firemníPrůvodní znaky nevyjasněné firemní strategiestrategie způsob rozhodování jednotlivých manažerů je způsob rozhodování jednotlivých manažerů je nekonzistentní a nekoncepční, je podceňován a opomíjen význam analyzování, plánování a tvorbyp j ý y p y strategie, vázne komunikace, existuje nedůsledná, neřízená až špatná interní a externí komunikace, něco jiného se říká, něco jiného se dělá, organizace plýtvá zdroji, aktivity organizace jsou často zaměřeny na tzv. krátké peníze, d í i á b ž á řá í ik li vedení organizace má pouze zbožná přání, nikoliv reálné cíle, nechává se ukolébat momentálními úspěchyúspěchy. Průvodní znaky nevyjasněné firemníPrůvodní znaky nevyjasněné firemní strategiestrategie management je v neustálém časovém management je v neustálém časovém stresu, podceňuje se pravidelné monitorování zpětné vazby u všech procesů a následných náprav změn,p ý p organizace se potřebuje rozhodnout a nemá informace existuje opomíjení anemá informace, existuje opomíjení a přehlížení nových trendů a přílišný k ikonzervatismus. Průvodní znaky nevyjasněné firemníPrůvodní znaky nevyjasněné firemní strategiestrategie organizace ztrácí intelektuální kapitál organizace ztrácí intelektuální kapitál, opouští ji schopní a znalí lidé, chybí cílené a trvalé vzdělávání, je postrádáno kvalitní personální řízení,p přetrvává představa, že řízení organizace vyřeší IT nedůslednost při implementacivyřeší IT, nedůslednost při implementaci. Použité zdroje:Použité zdroje: VODÁČEK, L.; ROSICKÝ,A. Informační management: Pojetí, poslání a aplikace. 1.vyd. Praha : Management Press, 1997. 144 s. ISBN 80- 85943-35-285943-35-2.