Informační managementInformační managementgg 26 2 2010 I hodina KISK FF MU26. 2. 2010 ­ I. hodina KISK FF MU jan.matula@fpf.slu.cz Seznámení s cílem předmětu podmínky ukončeníSeznámení s cílem předmětu, podmínky ukončení, doporučená literatura CílCílCílCíl Seznámit posluchače s informačními prvky Seznámit posluchače s informačními prvky, procesy a systémy v jednotlivých organizacích. Dalším cílem je prezentovat současné vymezení Informačního ay znalostního managementu, seznámit s využívanými nástroji a strategiemi vvyužívanými nástroji a strategiemi v moderním řízení společností. Doporučená literaturaDoporučená literaturaDoporučená literaturaDoporučená literatura OsnovaOsnovaOsnovaOsnova 1 Úvod do problematiky vymezení pojmů1. Úvod do problematiky, vymezení pojmů, historické souvislosti ­ vývoj Informačního managementu ve světě a v ČRmanagementu ve světě a v ČR Informace, Informační věda, Informační zdroje Informační prostředí Informačnízdroje, Informační prostředí, Informační gramotnost, Management v informační společnosti Informační strategie organizacespolečnosti, Informační strategie organizace ­ Podnikatelská strategie ­ Informační systém organizace ­ Informačnísystém organizace Informační management organizace, Současné chápání IM.IM. OsnovaOsnovaOsnovaOsnova 2 Komponent manažerských přístupů2. Komponent manažerských přístupů Moderní management, manažerské funkce, role, faktory úspěchu, manažerské procesy. 3. Komponent systémových přístupůp y ý p p Pojetí systému a systémového přístupu, systémová analýza systémové inženýrstvísystémová analýza, systémové inženýrství, metodologie měkkých systémů, celistvost, emergence klasifikace (taxonomie)emergence, klasifikace (taxonomie) systémů, systém jako poznávací řád. OsnovaOsnovaOsnovaOsnova 4 Informace v organizaci & Podnikové IS4. Informace v organizaci & Podnikové IS jako aplikace informačního managementu do praxe Typy informací v organizaci, struktury i f č í h té d ik é iinformačních systému v podnikové praxi, strategie aplikačního uplatnění a rozvoje informačního managementu, předpoklady aplikací IM.p p y p OsnovaOsnovaOsnovaOsnova 5 Znalostní management a jeho zakotvení5. Znalostní management a jeho zakotvení v organizaci Informace data znalosti vymezeníInformace, data, znalosti, vymezení managementu znalostí, holistický model, á t j t d l t íhnástroje a metody znalostního managementu, předpoklady aplikací IM. OsnovaOsnovaOsnovaOsnova 6 Prostředí znalostní ekonomiky6. Prostředí znalostní ekonomiky Informační a znalostní management ve znalostní ekonomice, vymezení prostředí a prvků znalostní ekonomiky, indexp y, Znalostní ekonomiky, Strategické dokumenty a organizace ve znalostnídokumenty a organizace ve znalostní ekonomice. Ukončení předmětuUkončení předmětuUkončení předmětuUkončení předmětu Vypracování analytické studie Vypracování analytické studie Informačního auditu tj. zmapování ůinformačních toků ve vybrané instituci, návrh optimalizace procesů popř.p p p p informačního systému. Termín odevzdání ­ do konce dubnaTermín odevzdání ­ do konce dubna. Prezentace (obhajoba) studie v zápočtovém týdnu.zápočtovém týdnu. Analytická studieAnalytická studieAnalytická studieAnalytická studie 1 Profil zvolené organizace1. Profil zvolené organizace Ekonomické informace (právní status, základní kapitál, počet zaměstnanců, obrat, předmět činnosti). Lze zvolit ziskovou i neziskovou organizaci. II. Organizační struktura organizace Hierarchie řízení organizace. Analytická studieAnalytická studieAnalytická studieAnalytická studie III Informační strategie organizaceIII. Informační strategie organizace IV. Podnikatelská strategie organizace V Informační systém v organizaciV. Informační systém v organizaci VI. Výběr oblasti zájmu (proces/IS) ­ resp. PROBLÉMPROBLÉM Současný stav, nedostatky současného řešení, návrh optimalizace procesu/IS,, p p , předpokládané chování procesu/IS po implementaci návrhu na optimalizaci procesu. Analytická studieAnalytická studieAnalytická studieAnalytická studie VII Závěr shrnutíVII. Závěr, shrnutí Přílohy, použité zdroje Úvod do problematiky IMÚvod do problematiky IMÚvod do problematiky IMÚvod do problematiky IM Optimalizace informačního procesu vOptimalizace informačního procesu v reálné praxi je jedním ze základních předpokladů rozvoje společnostipředpokladů rozvoje společnosti. V případě IM jde zejména o: Znalost informačních zdrojů a jejichj j j optimální využívání Řízení toků informací Řízení toků informací Řízení znalostí Informační společnostInformační společnostInformační společnostInformační společnost Označení informační společnost" je jedním Označení ,,informační společnost je jedním z mnoha pojmenování (znalostní společnost, společnost založená na znalostní ekonomicespolečnost založená na znalostní ekonomice, nová ekonomika), které se pokouší vystihnout probíhající společenské změny, ježvystihnout probíhající společenské změny, jež probíhají od 50. let minulého století.Tyto společenské změny se projevují změnoup y p j j preferencí od ekonomického kapitálu směrem ke kapitálu sociálnímu a kulturnímup (od strategických surovin k lidskému kapitálu).p ) Znalostní společnostZnalostní společnostZnalostní společnostZnalostní společnost Termín ,,znalostní společnost" se poprvé objevujeTermín ,,znalostní společnost se poprvé objevuje spolu s termínem ,,znalostní ekonomika" v díle P. Druckera ,,The Age of Discontinuity" vydaném v roce 1969 Drucker navazuje na ekonoma F Machlupa1969. Drucker navazuje na ekonoma F. Machlupa, který počátkem 60. let 20. stol. publikoval dílo ,,The Production andThe Distribution of Knowledge inThe U. S. A " ve kterém popisuje vazby mezi růstem znalostí aA. , ve kterém popisuje vazby mezi růstem znalostí a hrubého domácího produktu ve Spojených Státech. Machlup ve svém díle rovněž definuje průmyslové d ě í bý jí í á í di ib íodvětví zabývající se zpracováním a distribucí informací ­ knowledge industry. DRUCKER, P. The Age of Discontinuity: Guidelines to Our Changing Society. NewYork : Harper and Row, 1969. ISBN 0- 465-08984-4465 08984 4. Učící se společnostUčící se společnostUčící se společnostUčící se společnost V rámci různých interpretací a snah o V rámci různých interpretací a snah o pojmenování procesů transformace společnosti se rovněž objevuje termínspolečnosti se rovněž objevuje termín ,,učící se společnost", která se od předchozích koncepcí liší svou orientacipředchozích koncepcí liší svou orientaci na člověka ve společnosti a významu dělání r jeh ži t Tat k nce cevzdělání pro jeho život.Tato koncepce poněkud utopicky nahlíží na vzdělání jako ř š í š h l č ký h bléna řešení všech společenských problému, kterým bude lidstvo do budoucna čelit Informace a znalostiInformace a znalostiInformace a znalostiInformace a znalosti čtvrtý faktor rozvoje společnosti (půda čtvrtý faktor rozvoje společnosti (půda, kapitál, práce), základní podmínka hospodářské prosperity, podstata podnikání,p p , výrobní faktor organizace a její úspěšnosti, strategická surovina strategická surovina, integrující faktor různých technických i vědních disciplín zdroj moci, atd.j , Informatizace společnostiInformatizace společnostiInformatizace společnostiInformatizace společnosti Postupná informatizace společnosti je chápána,,Postupná informatizace společnosti je chápána jako proces, který je v současné době na stejné významové úrovni jako byla v předchozí etapěý j y p p industrializace. Jestliže industrializace podstatně rozšířila fyzické možnosti a sílu člověka, pak informatizace znásobuje jeho schopnostiinformatizace znásobuje jeho schopnosti duševní." VYMĚTAL J - DIAČIKOVÁ A -VÁCHOVÁ M Informační a VYMĚTAL, J. - DIAČIKOVÁ,A. -VÁCHOVÁ, M. Informační a znalostní management v praxi. Praha : LexisNexis CZ, 2006. s 9. ISBN 80-86920-01-1. Dopady informatizace společnostiDopady informatizace společnostiDopady informatizace společnostiDopady informatizace společnosti POZITIVNÍ POZITIVNÍ Dostupnost, aktuálnost, úplnost a svoboda kládá í i f inakládání s informacemi. E-business, E-government. NEGATIVNÍ (diskutabilní) Ztráta soukromí, dehumanizaceZtráta soukromí, dehumanizace komunikace technologiemi, ochrana dat, nevhodný systém vzdělávání ztrátanevhodný systém vzdělávání, ztráta právního povědomí v prostředí kyberprostorukyberprostoru. Informační procesInformační procesInformační procesInformační proces Základní jednotka ­ DATA.Základní jednotka DATA. Data v praxi zpravidla získáváme měřením, pozorováním, experimentem. Data objektivně zobrazují stavy nebo vlastnosti objektů nebo probíhající procesy v reálném prostředí a to nezávisle na našem vědomíprostředí a to nezávisle na našem vědomí. Základem dat jsou ZNAKY (číslice, písmena, symboly). Posloupnost znaků představujey y) p p j komunikovatelný prvek (např. abeceda). Význam znaků a jejich posloupnosti je SMLUVNÍ á d h d ů b inutná dohoda na způsobu interpretace. Širší pojetí: DATA ­ numerické, textové, obrazové, zvukové (bez vazby na kontext)zvukové (bez vazby na kontext). Metody sběru DATMetody sběru DATMetody sběru DATMetody sběru DAT Přímo (pozorování měření snímání ­ Přímo (pozorování, měření, snímání následný zápis dat) Mechanickým přebíráním dat (výběr zMechanickým přebíráním dat (výběr z dokumentů, skenování) Analytické zpracování dokumentů (tvorbay p ( metadat) Nástroje pro sběr (přejímají z jiných zdrojů ­ softwarové řešení) Syntéza a předzpracování (ověřování ě h d i d jů l k d jůvěrohodnosti zdrojů, selekce zdrojů, transformace dat, odvozené atributy) InformaceInformaceInformaceInformace Informace jsou data kterým příjemce Informace jsou data, kterým příjemce přisuzuje určitý význam na základě znalostí, zkušeností a vědomostí, kterými disponuje, a která u příjemce snižujíp j p j j entropii vzhledem k jeho potřebám a požadavkům.požadavkům. Informační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizaceInformační strategie organizace Použité zdroje:Použité zdroje: VYMĚTAL, J.; DIAČIKOVÁ,A.;VÁCHOVÁ, M. Informační a znalostní management v praxi 1 vyd Praha : LexisNexis CZ 2005 381 smanagement v praxi. 1. vyd. Praha : LexisNexis CZ, 2005. 381 s.