Výchozí pojmy VIKMB12 ­ Informační vzdělávání Jan Zikuška 3. 3. 2010VIKMB12 ­ Informační vzdělávání Informační vzdělávání Informační vzdělávání Informační gramotnost Význam pojmu Vzdělávání Výchova Příprava ~ Cesta k informační gramotnosti. ~ Není jednorázová akce, ale spektrum aktivit. Změna ve společnosti Změna také ve vzdělávacím systému = Implementace do všech stupňů vzdělávání Gramotnost (literacy) Schopnost čtení a psaní (resp.použití jazyka pro komunikaci, poslech, čtení, psaní) negramotný je člověk, jehož úroveň ve čtení a psaní je nižší než u devítiletého dítěte (Velká Británie), negramotný je každý člověk, který není schopen přečíst, napsat a pochopit krátký a jednoduchý text týkající se jeho každodenního života negramotný je každý, kdo dosáhl čtrnácti let a nedokončil 5. třídu základní školy (američtí statistikové) negramotný je každý, kdo nesplnil požadavek osmi let formální školní docházky (USA, Severní Karolína) IG vychází z obecného principu gramotnosti Gramotnosti Počítačová gramotnost Finanční gramotnost Mediální gramotnost Čtenářská gramotnost Funkční gramotnost Informační gramotnost (gramotnosti pro 21. stol. - IG jako zaštiťující termín) Funkční gramotnost Dle mezinárodních výzkumů IALS/SIALS Funkční gramotnost je definována jako schopnost aktivně participovat na světě informací. 1. gramotnost literární (schopnost nalézt a porozumět informaci z textu) 2. gramotnost dokumentová (schopnost vyhledat a využít přesně definovanou informaci) 3. numerická gramotnost (jako dovednost manipulovat s čísly) + jazyková gramotnost (využívat cizí jazyk, především anj) Klíčové kompetence Od 70 let 20 století Změna ve společnosti = jaké vědomosti, dovednosti, postoje a návyky jsou zásadní, aby byl člověk připravený na změny Pět souborů klíčových kompetencí - (Rada Evropy - 1997) Politické a sociální kompetence Kompetence vztahující se k životu v multikulturní společnosti Kompetence vztahující se k zvládnutí ústní a písemné komunikace Kompetence spojené s objevením se společnosti informací Schopnost učit se po celý život Klíčové kompetence Lidské zdroje v České republice komunikativní dovednosti, včetně znalosti cizích jazyků; personální a interpersonální dovednosti; schopnost řešit problémy a problémové situace; schopnost využívat při řešení problémů matematických postupů; schopnost využívat informační technologie, pracovat s informacemi Zelená kniha schopnost se neustále učit, otevřenost, samostatnost; schopnost řešit problémy, činit závěry a dovednost syntetizovat; sociální dovednosti (kooperovat a týmově spolupracovat) komunikační kompetence schopnost všestranně zpracovávat informace; širší obecnou vědeckou a technickou vzdělanost; široké pochopení dalších problémů (životní prostředí, jiné kultury) Informační gramotnost První použití termínu - Paul Zurkowski (1974) Spousta možností jak definovat ,,je přesahem tradičního pojetí gramotnosti a je odezvou na revoluční dobu, ve které žijeme"(Behrens, 1994) ,,Informační gramotnost je schopnost efektivně vyhledávat a hodnotit informace vztahující se k určité potřebě"(Behrens, 1994) Gramotnost pro 21. století Vývoj pojmu není ustálený Často zaměňováno s počítačovou gramotností Příbuzné termíny ­ user education, information skills, library orientation, user training Definice informační gramotnosti ,,Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit. Vědí, jak se učit, protože vědí, jak jsou znalosti pořádány, jak je možné informace vyhledat a využít je tak, aby se z nich mohli učit i ostatní. Jsou to lidé připravení pro celoživotní vzdělávání, protože mohou vždy najít informace potřebné k určitému rozhodnutí či k vyřešení daného úkolu." (ALA, 1989) Definice informační gramotnosti the ability to solve information problems (ALA, 2000) is knowing when and why one needs information, where to find it, and how to evaluate, use and communicate it in an ethical manner (CLIP) a mean to "empower people in all walks of life to seek, evaluate, use and create information effectively to achieve their personal, social, occupational and educational goals" (Alexandria Proclamation, 2005) IG dle IVIG AKVŠ Funkční gramotnost Literární gramotnost Dokumentová gramotnost Numerická gramotnost Jazyková gramotnost Počítačová gramotnost Etický přístup a právní podvědomí funkční gramotnost = literární + dokumentová + numerická + jazyková informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost Komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost při Asociaci knihoven VŠ soubor klíčových kompetencí v informační společnosti Kritika konceptu i úplné odmítnutí celé koncepce a pojmu jako takového termín nebyl nikdy přesně definován => neexistuje existenci řady standardů IG Neměřitelnost IG České související dokumenty Strategie celoživotního učení ČR (2007) Nefiguruje zde pojem IG a Funkční gramotnost a klíčové kompetence klíčové kompetence, - řešení problémů, - používání informačních a komunikačních - technologií, - komunikativní kompetence ­ cizí jazyky, písemné a ústní vyjadřování, - kritické myšlení, - schopnost týmové práce, - schopnost učit se, - sebeřízení, sebekontrola, - environmentální kompetence České související dokumenty Bílá kniha - národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Pojem informační gramotnost zde nefiguruje Státní informační politika ve vzdělávání (ukončena) Dílčí cíle: Infrastruktura (PC, Internet) Informační gramotnost učitelů základní: na úrovni ECDL vyšší: aplikace ICT ve vzdělávání Informační gramotnost knihovníků a inf. pracovníků Evropské související dokumenty Učení je skryté bohatství - Vzdělávání pro 21. století (UNESCO, Jacques Delors) Boloňský proces (1999 Bologna)- společné prohlášení ministrů školství evropských států, významné pro VŠ Lisabonský proces ­ plán vzdělávání do r. 2010, koncept rozvoje klíčových kompetencí i2010 - A European Information Society for growth and employment (Evropská komise 2005) The Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning (IFLA 2005) Pražská deklarace (2003 - National Commission on Library and Information Science and the National Forum on Information Literacy, with the support of UNESCO) Alexandria Proclamation Informační gramotnost zahrnuje schopnosti rozpoznat informační potřebu a vyhledat, hodnotit, vytvářet a používat informace v rámci kulturních a sociálních souvislostí; je rozhodující konkurenční výhodou jednotlivců, podniků (zejména malých a středních podniků), regionů a národů; poskytuje klíč k efektivnímu přístupu, používání a vytváření obsahu na podporu hospodářského rozvoje, školství, zdravotnictví a lidských služeb a všechny ostatní aspekty soudobých společností, a tak poskytuje nezbytné základy pro splnění cílů Deklarace tisíciletí a Světového summitu o informační společnosti, a překračuje současné technologie tak, aby zahrnovala učení, kritické myšlení a interpretačních dovedností Pražská deklarace Setkání odborníků v oblasti informační gramotnosti (Information Literacy Meeting of Experts) pořádané U.S. National Commission on Libraries and Information Science A National Forum on Information Literacy za podpory UNESCO Uskutečnilo se ve dnech 20-23. září 2003 v Praze, v České republice. My, účastníci tohoto setkání, kteří reprezentujeme 23 zemí ze všech hlavních kontinentů světa, navrhujeme následující základní principy informační gramotnosti: Role knihoven školní, vysokoškolské, veřejné, městské pozice v rámci školy + podíl na chodu školy změny v souvislosti s IV dlouhá tradice ­ je na čem stavět (bibliographic instruction, library instruction, informatická příprava) nelze jen změnit obsah kurzů odpoutat se od původního pojetí prvky IV napříč osnovami a studijními Samostatné programy Změna postavení knihovny Víc než jen dostupný fond, mění se celková role knihovny Výchozí bod k informacím Jiný vztah k uživatelům ­ od pasivního nabízení informací k aktivnímu předávání Referenční a rešeršní služby ­ rozšiřuje se pole působnosti, nové služby I profesní růst knihovníků ­ třeba nových kompetencí (lektorské, pedagogické, didiaktické, sofskills atd) Je toto místo pro konkurenci Google ? Shrnutí Informační vzdělávání je cesta k informační gramotnosti. Informační gramotnost je schopnost efektivně vyhledávat a hodnotit informace vztahující se k určité potřebě Definice ALA a IVIG AKVŠ Výchozí dokumenty Pražská deklarace, Alexandrijská proklamace Změna role knihoven