Modely, standardy IG VIKMB12 ­ Informační vzdělávání Jan Zikuška 10. 3. 2010 Modely IG Model = zobecněný obsah IG + metoda, způsob výuky Opakující se obsahy i metody, ale s jinými slovy Pomůcka pro systematickou rozvahu, co včlenit do obsahu výuky Modely, standardy = normativní, abstraktní pomůcky pro srovnání Big 6 1. Task Definition 1.1 Define the information problem 1.2 Identify information needed 2. Information Seeking Strategies 2.1 Determine all possible sources 2.2 Select the best sources 3. Location and Access 3.1 Locate sources (intellectually and physically) 3.2 Find information within sources 4. Use of Information 4.1 Engage (e.g., read, hear, view, touch) 4.2 Extract relevant information 5. Synthesis 5.1 Organize from multiple sources 5.2 Present the information 6. Evaluation 6.1 Judge the product (effectiveness) 6.2 Judge the process (efficiency) The Seven Pillars of Information Literacy model Research Cycle Research Cycle KPI a modely A. Definování problému a práce s tématem B. Informační prameny C. Informační instituce D. Rešeršní strategie aneb Jak vyhledávat E. Elektronické informační zdroje II: Odborné databáze na MU F. Elektronické informační zdroje III: Volně dostupné odborné zdroje G. Vyhledávání na internetu H. Efektivní služby internetu I. Hodnocení informací a informační etika J. Jak správně citovat K. Jak napsat odborný text KPI a modely A. Typografie ­patří sem i čeština a gramatika B. Jak publikovat na internetu ­html, css, seo, pomocí blogů atd. C. Psychohygiena - technostres, ergonomie, závislosti, jak třídit a filtrovat, informační bezpečnost, ochrana D. Vizualizace info ­mentální mapování E. Jak se učit efektivně (netradičně) ­ paměť, prokrastinace, rychločtení, konstruktivismus, celoživotní vzdělávání... F. Efektivní čtení ­ co jsou klíčová slova, informace k načítání recenzí, zpracování velkého množství textu, rychločtení G. Informace v týmu - týmové sdílení info (př. wiki) H. Informace kreativně ­ brainstroming, laterální myšlení... I. Jak prezentovat, obhájit a argumentovat ­ rétorika J. Výzkum - jak to udělat přehledně Standardy * Používají se pro definování cílů, tvorbu sylabu a plánování výuky, měření kvality, hodnocení * Slouží jako vodítko pro všechny aktéry v IG (akademici fakulty, knihovníci, další participující strany) * Pro různé úrovně, specifické prostředí * Obsahují měřitelné indikátory ACRL standard Information Literacy Competency Standards for Higher Education Standard One The information literate student determines the nature and extent of the information needed. Standard Two The information literate student accesses needed information effectively and efficiently. Standard Three The information literate student evaluates information and its sources critically and incorporates selected information into his or her knowledge base and value system. Standard Four The information literate student, individually or as a member of a group, uses information effectively to accomplish a specific purpose. Standard Five The information literate student understands many of the economic, legal,and social issues surrounding the use of information and accesses and uses information ethically and legally. ACRL standard Information Literacy Competency Standards for Higher Education 1. IG student je schopen přesně určit a definovat informační potřebu 2. IG student využívá informace efektivně a výkonně 3. IG student hodnotí informace a zdroje kriticky a zahrnuje selektivně vybrané informace do jeho znalostní báze a hodnotového systému 4. IG student užívá informace samostatně nebo jako součást skupiny, využívá je efektivně s jasným záměrem 5. IG student rozumí při práci s informacemi mnoha ekonomickým, sociálním, právním souvislostem a informace užívá eticky a legálně IFLA standard Guidelines on Information literacy for lifelong learning A. ACCESS. The user accesses information effectively and efficiently 1. Definition and articulation of the information need Defines or recognizes the need for information Decides to do something to find the information Express and defines the information need Initiates the search process 2. Location of information Identifies and evaluates potential sources of information Develops search strategies Accesses the selected information sources Selects and retrieves the located information IFLA standard B. EVALUATION. The user evaluates information critically and competently 1. Assessment of information Analyzes, examines, and extracts information Generalizes and interprets information Selects and synthesizes information Evaluates accuracy and relevance of the retrieved information 2. Organization of information Arranges and categorizes information Groups and organizes the retrieved information Determines which is the best and most useful information IFLA standard C. USE. The user applies/uses information accurately and creatively 1. Use of information Finds new ways to communicate, present and use information Applies the retrieved information Learns or internalizes information as personal knowledge Presents the information product 2. Communication and ethical use of information Understands ethical use of information Respects the legal use of information Communicates the learning product with acknowledgement of intellectual property Uses the relevant acknowledgement style standards IFLA standard Guidelines on Information literacy for lifelong learning Standardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta Týkají se pouze jeho studia a odborné práce v oboru. V tomto smyslu informačně gramotný vysokoškolský student: je schopen porozumět odborným textům svého studijního oboru, abstrahovat z nich podstatné myšlenky a zároveň sám psát odborné texty s využitím poznatků z informačních zdrojů, které cituje s ohledem na autorský zákon a podle zásad tvorby bibliografických citací, zná a sleduje klíčové informační zdroje svého studijního oboru, na základě pokročilých způsobů vyhledávání a s ohledem na právní i morální aspekty této činnosti z nich umí získat relevantní informace a takto vyhledané informace různého typu a formátu organizuje a uchovává pro další využití při své odborné práci, Standardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta využívá prameny numerických a technických informací, vyhledává a zpracovává numerická a technická data a používá je při své odborné práci, ovládá mateřský jazyk a dokáže se v něm slovně i písemně vyjadřovat, zná a používá odbornou terminologii svého studijního oboru v mateřském i cizím jazyce, zejména angličtině, na úrovni potřebné k práci s odbornými s odbornými informačními zdroji a komunikaci v rámci komunity daného oboru, používá běžně dostupné informační a komunikační technologie potřebné k vyhledání, získání, zpracování a prezentaci informací (různého typu a formátu), které se týkají jeho studia a odborné práce, je si vědom morálních a právních aspektů využívání informací a pracuje s informacemi v souladu s autorskou etikou a autorským právem. 2004, 2007 Odborná komise IVIG Asociace knihoven vysokých škol ČR PRAKTICKÝ ÚKOL Vytvořte 3 skupiny Máte celkem 45 minut Navrhnout standard IG studenta KISKu - nedělejte jej teoreticky, ale co nejvíce prakticky a názorně - konkrétní znalosti, nástroje, aplikace, informační zdroje atd. - Pročtěte si oba standardy a vycházejte z nich ­ 10 minut Brainstorming na pomocné papíry - 20 minut Finální standard vepište na velký papír ­ 5 minut Vytvořte model tohoto standardu ­ 10 minut Prezentace a zhodnocení