VIKMB12 Informační vzdělávání Jan Zikuška 17.3.2010 IFLA - Information Literacy Section http://www.ifla.org/en/information-literacy Podpora mezinárodní spolupráce v různých typech knihoven a zeměpisných oblastí. -,,advokát" pro informační gramotnosti ve společnosti - podpora a vzdělávání informačních profesionálů - podpora spolupráci s dalšími organizacemi a institucemi a v rámci IFLA - rozvíjet informační gramotnost jako multi-kulturní a mnohotvárnou koncepci 76th IFLA General Conference and Assembly (Libraries driving access to knowledge.) 10-15 August 2010, Gothenburg, Sweden Theme: "Don't Wait to be Asked: towards next generation reference services and information literacy" IFLA - Information Literacy Section + UNESCO Association of College and Research Libraries (ACRL), a division of the American Library Association (ALA) Information Literacy Coordinating Committee - Výbor pro profesní výbor - Výbor pro web - Výbor pro standard - Výbor pro informační gramotnost Information Literacy Competency Standards for Higher Education Monitorování grantů Projekt Best Practices (hodnocení programů IG) Profesní rozvoj Rozvoj partnerství a spolupráce Podpora jednotlivých institucí http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/issues/infolit/index.cfm http://www.infolit.org/index.html The National Forum on Information Literacy NORDINFOLIT http://www.nordinfolit.org/default.asp?nid=59 ANZIL http://www.anziil.org/ http://www.ceris.cnr.it/Basili/EnIL/index.html ENIL http://www.sconul.ac.uk/topics_issues/info_literacy/ SCONUL založená 2000, od roku 2002 v rámci AKVŠ CVUT, VŠE, UTB, ČZU,UK,VUT,UPA,JČU,NLK,MZK, MENDELU, TUL Plán na rok 2010 Propagační aktivity Teoretická a publikační činnost Průzkum informačního vzdělávání Pracovní semináře pro zájemce o informační vzdělávání Seminář IVIG 2010 Spolupráce Definice informační gramotnosti jako struktury 5 modulů (2004) Standardy informační gramotnosti univerzitních studentů (2005) Pilotní průzkum stavu informační gramotnosti studentů (2004, 2005) Seminář IVIG od roku 2003 Koncepce IV na VŠ v ČR Spolupráce Autory a realizátory průzkumu byli členové komise IVIG, knihovníci vysokoškolských knihoven a sociolog. Průzkum byl proveden celkem v knihovnách 8 vysokých škol. elektronická forma dotazníku celkem 40 otázek základní údaje o studentovi a studiu 5 sad otázek podle struktury definice IG dotazy na způsob, četnost a úroveň využívání nástrojů, informačních zdrojů a jazyků Hlavní hypotézy: 1. kurzy práce s informacemi zvyšují informační gramotnost studentů. 2. informačně gramotný student dosahuje alespoň minimálně 70 procentních bodů. v obou kolech oslovili 2400 respondentů a získali 1174 vyplněných dotazníků. Hlavní předpokládaná hypotéza se jednoznačně potvrdila. Druhá hypotéze potvrzena nebyla ­ celkový index studentů byl 55 proc. bodů Co příznivě ovlivňuje informační gramotnost studentů: délka studia (studenti vyšších ročníků, zvláště diplomanti a doktorandi, jsou nuceni k práci s informačními zdroji a nestačí jim už jen skripta), absolvování kurzu informační frekvence využívání knihovny úroveň znalostí a dovedností ICT zvyšuje úroveň ostatních složek informační gramotnosti subjektivní hodnocení důležitosti informační gramotnosti (student si uvědomuje, k čemu je dobré být informačně gramotný, má zájem o školení, konzultace i samostatnou práci s informacemi), Jiná prezentace