Monika Malečková Informační vzdělávání (VIKMB12) 12. 5. 2010 Rámcový vzdělávací program —Co to je? —Proč to je? —Co z toho vyplývá pro informační vzdělávání (výchovu) http://www.tauris.cz/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/7/0/702v. jpg Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie — Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie — Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti - získat elementární dovednosti v ovládání výpočetní techniky a moderních informačních technologií, orientovat se ve světě informací, tvořivě pracovat s informacemi a využívat je při dalším vzdělávání i v praktickém životě. — —Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti. — —Povinná součást základního vzdělávání na 1. a 2. stupni. RVP – klíčové kompetence —být čtenářský gramotný —kompetence k řešení problémů —kompetence využívat prostředky ICT a pracovat s informacemi —kompetence k učení — http://www.knihovnapraskacka.wz.cz/img/deti%20z%20MS%20Sedlice%20v%20knihovne%20v%20Sedlici.jpg Očekávané výstupy vzdělávací oblasti Info. a kom. technologie —1. Stupeň — —při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty —vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích —komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení —využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie —respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady —chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím —2. Stupeň — —ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost —ovládá práci s textovými a grafickými editory i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací —uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem —pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví —používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji —zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě Problémy v praxi ZŠ —Pouze hodina s IT prostředky nezaručuje, že si student něco zapamatuje. — —ÚSKALÍ: snadná dostupnost informací na úkor znalostí —NEGATIVUM: nezájem o originály (o originální dokumenty), neověřování z dalších zdrojů, první informace je brána za „bernou minci“ — Co může udělat knihovna? —Jsme specialisté à v tématu se bezpečně vyznáme, umíme s ním pracovat —Dělání praktických lekcí (jak v prostředí knihovny, tak i školy) —Učit rozumět informacím —umět si vybírat —poznat hodnotu, —seznámit i s jinými zdroji než, které jsou volně dostupné na netu, —vysvětlit, že pan GOOGLE není všemocný IV v knihovnách – pro žáky ZŠ —Co vše se dá dělat? — —Knihovnické lekce – exkurze po knihovně —Informační lekce – práce s informačními zdroji —Internet s asistencí – základní dovednosti práce s internetem — http://www.grygov.cz/uploads/RTEmagicC_Knihovnice1.JPG.jpg Okruhy IV v knihovnách – pro žáky ZŠ —Jak se to dá dělat? — —Přednášky —Hry —Projektová činnost — – ve skupinkách http://i3.cn.cz/1112450418_deti-knihovna.jpg Hodonínští Špioni —lekce pro 3. – 5. třídu ZŠ, —70 minut —Zaměření: orientace ve fondu naučné literatury, prezentační dovednosti, práce s textem (výtah) —Struktura lekce dle metody kritického myšlení: evokace – uvědomění – reflexe —Inspirace na portálu www.rvp.cz — C:\Documents and Settings\PC\Dokumenty\Obrázky\masaryk foto jaro\anketa v knihovně\Kopie - P1080562.JPG Hodonínští špioni —Práce ve skupinách —Luštění šifer a hádání obrázku ostatními spolužáky —Úkol —nalézt knihu o zvířatech (přesné zadání) —v knize další úkol – navazuje na šifry —výběr vhodných informací o konkrétním zvířeti —prezentace výsledků —Reflexe — —(vhodné spojit např. s hodinou přírodopisu – ve škole si děti poznatky znovu upevní) — — Roald Dahl – Krajská knihovna Zlín —Tematická lekce – Roald Dahl —Nejprve ukázka z filmu Karlík a továrna na čokoládu —Navedení na spisovatele – daný titul, hledat další knihy, kde si to dá zjistit – cesta ke katalogu knihovny — —Shrnutí —Co vím co nevím —Píše pro děti i dospělé… národnost —Kniha byla zfilmována jestli žije —Co je půjčené jak je starý Wonka … — —Vyhledávání odpovědí na vypsané otázky —Povídání o autorovi —Na závěr testík —Shrnutí —Závěr - odkud čerpala autorka lekce – bibliografie zdrojů, na rozloučenou ukázka z Youtube o Dahlovi + povídání o citování pramenů, používání materiálů, „neopisuj, podvod“ — http://img.mf.cz/983/625/uh-zam-1803-120x80-deti-knihovna.jpg Příprava lekce (dle p. Křepinské) —Podklady a inspirace - www.rvp.cz, http://www.kritickemysleni.cz/prectetesi.php?co=lekce —Vytvořit si vodítko pro tvorbu lekce (např. p. Rutové = jednotný systém a přehlednost portfolia lekcí) —Konzultace s kolegou, odborníkem, pedagogem, lektorem, zpětné vazby žáků a pedagogů. —Stanovit cíle lekce, obsah, anotace, časový rozvrh, —Poznámky a doplnění po první realizaci — IV nejen pro žáky, ale i pro pedagogy na ZŠ —Přednášky (vzdělávání) —Pomoc s přípravou hodin, materiálů (vzájemná) —Pomoc s vyhledáním vhodných materiálů pro další vzdělávání — http://mm.denik.cz/47/b5/2772686__esk__l_pa_kultura_knihy_knihovna_denik_clanek_solo.jpg Výzva pro knihovny? —Příprava lekcí informačního vzdělávání a úzká spolupráce se školou —Lekce mediální výchovy (průřezové téma) — —Knihovny udělají práci za školu a výhody z toho mají obě instituce i žáci Změny v knihovní práci? —Spolupráce napříč odděleními v knihovně —Sdílení materiálů mezi knihovnami —Spolupráce na tvorbě materiálů mezi knihovnami, spolu se školami, s pedagogy — —Standardy? (lektoři, témata) SDRUK a IVU —SDRUK = Sdružení knihoven ČR — —IVU = Sekce pro informační vzdělávání uživatelů — —Úkol: vytvořit nový systém informačního vzdělávání Jak by měla probíhat spolupráce knihovny a školy v oblasti IV? — —? Doporučené zdroje —http://www.npkk.cz/csk/info_sluz_menu.php —http://www.npkk.cz/npkk/publikace/ABI2010/prace_s_informacemi_na_zs.pdf —http://www.sdruk.cz/ivu/ — — — —Máte nějaké otázky?