Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE v Praze, CIKS Něco k historii průzkumu l Průzkum v létě 2006, účast 16 VŠ l prezentace je na http://knihovny.cvut.cz/ivig/ivig2006.html l Nový průzkum v létě 2008, účast 14 VŠ l Změny v druhém šetření: l Sumarizace výsledků za celou VŠ l Přibylo pár otázek a podotázek l Zajímavost – „Koncepci IV na VŠ v ČR“ četli všichni J Sledované údaje v první části dotazníku l Rozvoj IG studentů a zaměstnanců v dlouhodobém záměru VŠ – většinou není uveden L l Existence koordinátora vzdělávacích aktivit na VŠ, případně v knihovně – čím dál častěji J A co na to knihovny? l Akce zaměřené na IV uživatelů dělá 100% dotázaných l 90 osob z celkem 448 zaměstnanců zajišťuje vzdělávací služby l Funkce koordinátora vzdělávacích aktivit začíná být nutností Akce knihoven se zaměřují na: l Účast ve výuce povinných předmětů l Online vysílání přednášek a školení l Nové e-learningové předměty l Nový volitelný samostatný předmět v osnovách l Instruktáže pro studenty 1. ročníků l Rozšíření a modernizace e-learningového kurzu Pár pochvalných čísel l V roce 2007/2008 uspořádaly knihovny, které se zúčastnily dotazníkového šetření celkem: l 544 jednorázových akcí pro 16 667 účastníků l 37 kurzů pro 3 468 účastníků l Což představuje 1 647 hodin výuky Tématické zaměření vzdělávacích akcí – srovnání let 2006 a 2008 • Práce s katalogem • Práce s databázemi • Služby obecně • Citování • Vyhledávání na internetu • Psaní odborného textu • Prevence plagiátorství (novinka) Zastoupení jednotlivých forem IV - srovnání let 2006 a 2008 • Jednorázová školení • Exkurze • Jednorázové samostatné přednášky • Výukové materiály na webových stránkách • Účast na výuce povinných odborných předmětů • Samostatný volitelný předmět • Ostatní typy kurzů • Účast ve výuce volitelných odborných předmětů • Povinný samostatný předmět • E-learningový volitelný kurz • E-learningový povinný kurz Struktura uživatelů podle četnosti výskytu l Studenti 1. ročníků l Studenti co píší bakalářskou či diplomovou práci l Doktorandi l Pedagogové l Studenti kombinovaného a distančního studia l Zahraniční studenti l Studenti se zdravotním handicapem l Zaměstnanci školy (i knihovníci?) Odborné kompetence knihovníků – druhá část šetření l Vedení VŠ nepožaduje po učících knihovnících oficiální pedagogické vzdělání NAPROTI TOMU l Knihovníci nepatří v ČR mezi akademické pracovníky – vyskytly se protesty pedagogů, aby knihovníci zajišťovali výuku celých kurzů A co na to knihovníci? l Absolvují kurzy tutorství a přípravy e-learningových kurzů + kurzy lektorských dovedností pro knihovníky – výskyt v 50% odpovědí l Účastní se odborných akcí l 2006 51,7% , 2008 57,1% ì l Účastní se pracovních skupin – 79% knihoven l Využívají aktivně elektronické konference jako EFIL, ILI-L – no … K l Je co zlepšit Jak knihovníci čtou l Sledování odborných periodik l 2006 41,4%, 2008 42,9% ì l Nákup odborné literatury pro knihovníky l 2006 55,2% , 2008 64,3% ì O co mají knihovníci zájem? l Pracovní semináře na úzce vymezené téma l Výměna zkušeností l Kurzy rétoriky a komunikačních dovedností l Jazykové kurzy l Neformální elektronická konference l Kurz lektorských dovedností l ….. …. A o co ještě? l Seminář o metodách propagace IV l Výměna zkušeností mezi odborníky z knihoven stejného zaměření l Zkušenosti s on-line výukou Na závěr dotazníku otázka doporučující/zlepšovací l Co by, dle Vašeho názoru, mohla v oblasti přípravy knihovníků pro výuku udělat AKVŠ, respektive odborná komise IVIG? l A výsledek? - Desítky inspirativních návrhů a tipů Děkuji za Vaši pozornost l Kontakty: Hana Landová l hanalandova@sic.czu.cz Lenka Bělohoubková l belohoub@vse.cz