Informační vzdělávání na VŠ: aktivity v roce 2005/2006 Výsledky dotazníkového šetření Cíl dotazníku n Zmapovat vzdělávací aktivity na veřejných vysokých školách n Zjistit podrobnosti týkající se dalšího vzdělávání pracovníků knihoven n Získat inspiraci pro další práci AKVŠ, resp. Komise IVIG Odezva n 29 dotazníků n 16 univerzit a vysokých škol (AMU, ČVUT, ČZU v Praze, JU, MU, MZLU, OU, SU Opava, UHK, UJEP, UK, UPCE, VFU, VŠB-TU, VUT) n jednotlivé fakulty i celé univerzity Jaké jsou záměry VŠ? n Problematika IG v dlouhodobém záměru VŠ? Ano: 11 Ne: 18 n Řeší knihovny projekty s tématikou IG a IV? Ano: 10 Ne: 18 - Rozvojové projekty (MŠMT + interní) - ESF - FRVŠ - GA AV ČR Personální zajištění IV n Kolik pracovníků se podílí na vzdělávacích aktivitách? 0: 3x; 1: 7x; 2-3: 10x; 3-5: 4x; Více: 4x n Existuje pozice „koordinátora“ IV? Ano: 6 Ne: 23 Aktivity v oblasti IV - stávající Aktivity v oblasti IV – plánované n Samostatný předmět v osnovách (pov.): 4 n E-learningový kurz: 3 n Účast ve výuce odborných předmětů: 4 n Výukové materiály na www: 2 n Jednorázové instruktáže a školení: 1 n Informační hodiny pro nové studenty: 2 n Univerzita 3. věku: 1 S kým se ve výuce potkáváme? Co učíme především? A co učíme dále? n Dějiny knihy a knihoven n Práce s e-books n Zpracování rešerší n Multimédia n Technické normy a standardizace n Ochrana průmyslového vlastnictví n Etické využívání informací a inf. zdrojů n Vedení školní knihovny Jak moc učíme I.? Jak moc učíme II.? Kvalifikace knihovníků n Požadují VŠ od knihovníků pedagogické vzdělání? NE: 28 ANO: 0 NEVÍM: 1 Vzděláváme se? n Absolvovali pracovníci vaší knihovny, kteří se podílejí na IV nějaký kurz/školení? ANO: 9 NE: 19 Příklady: Kurz e-learningu, Lektorské dovednosti, Komise pro vzdělávání SKIP, Tvorba vzdělávacích programů, Moodle, Breeze, Pedagogická nástavba v rámci VOŠ studia, interní školení. Jezdíme na konference? n Zúčastnili se pracovníci vaší knihovny některých konferencí s tématikou IV? ANO: 15 NE: 14 Příklady: IVIG (15!), Inforum, Informační vzdělávání ve 21. stol., Inf. vzdělávání (MZK), CPVŠK, Seminář k OP RLZ, Creating Knowledge IV., UNESCO-CEI Workshop … Čteme odborná periodika? n Sledují někteří pracovníci vaší knihovny odborná periodika z oblasti IV? ANO: 12 NE: 17 Příklady: Ikaros (8); Čtenář (5), Knihovna (5); Zpravodaj Knihovny Vysočiny (1); Journal of Academic Librarianship (1); College & Research Libraries (1); Research Strategies (1) … A čteme knihy s tématikou IV? n Nakupuje vaše knihovna pro potřeby svých pracovníků odbornou literaturu s tématikou IV? ANO: 16 NE: 13 A co kontakt se zahraničím? n Jsou někteří pracovníci vaší knihovny členy zahraničních elektronických konferencí? ANO: 2 NE: 27 Příklady: Konference LIBER; ILI-L (ALA/ACRL) Co bychom potřebovali I.? n Vypracované e-learningové kurzy n Semináře, školení n Pedagogické minimum pro knihovníky n Praktické zkušenosti, strategie n Konference, workshopy n Kurzy (i dlouhodobé s certifikátem) n Školení lektorských a komunikačních dovedností Co bychom potřebovali II.? n Stáž v zahraniční knihovně n Kurzy psychologie n Jazykové kurzy n Účast na akcích kolegů n Vyhledávání na internetu n Rešerše Co může udělat Komise IVIG? Uskutečnit výše uvedené J + n Poskytnutí standardů, vzorových materiálů n Finance na propagaci problematiky IV n Sdílení dovedností, webový portál n Vzory e-learningových kurzů n Oslovit vedení škol n Informovat o novinkách n Didaktické materiály A několik námětů na závěr čili vaše připomínky, přání a sny …