ROZHOVOR, SKUPINA HADIVADLO Datum a čas: Pondělí 24. 10. 2011 Respondent: Hana Tomková, 22 let, studentka umění na FF MU Tazatel: Jana Vavličová Přepsala: Lucie Zátrapová 1) Jste stálou navštěvovatelkou HAdivadla? Teď momentálně by se dalo říct, že ano. 2) Jakou část Vašeho volného času zaujímá divadlo? Docela velkou, protože jsem cca. 2x – 3x týdně v divadle. 3) Máte i jiné zájmy než divadlo? Určitě. 4) Více se to týká kultury, sportu apod.? Asi kultury. Mám ráda výstavy. 5) Takže jste kulturně založený člověk? Ano. 6) Dává Vám divadlo něco jiného než film a výstavy? Určitě. Divadlo má hroznou výhodu v komunikaci s herci a v bezprostřední blízkosti ději a tomu, co se odehrává před námi. Ve filmu to tak není. Divadlo nemá naproti filmu možnost pro práci s různými efekty, střihem, takže se to vše odehrává před divákem, na jednom místě v jednom čase. Je to úplně něco jiného. 7) Takže divadlo nemá dost možností se projevit nebo se vyjádřit? Ne, tak to nemyslím. Ale technické možnosti má film určitě větší. Divadlo má omezené možnosti co se týče efektů a triků. Jinak divadlo dnes už využívá různých moderních, alternativních způsobů. 8) A co film v divadle, film na divadle? Nejsem toho úplně fanoušek, ale někde je to zvládnuté dobře, někde mi přijde, že je to tam zbytečné. 9) Takže jste spíš fanoušek tradičního pojetí divadla? To také ne. Teď jsem byla například na Next wave v Huse na provázku a to se mi líbilo moc. Určitě se mi líbí hledání nových způsobů a cest ve vyjadřování, prolamování tabu a zpracovávání i třeba klasických her novými způsoby. Ale videoprojekce mi přijdou nezvládnutelné, že jsou tam navíc a jsou rušivé. 10) Tradičně pojaté inscenace tedy nejsou to, co Vás přitahuje? Např. když vezmu MdB, kde jsou klasicky pojaté hry – to není Váš šálek kávy? Ne, není. Zajdu někdy do Národního divadla, ale činohru MdB nemusím. Mám radši malé, alternativní divadla. 11) V jaký je podle Vás rozdíl mezi činohrou Národního divadla a činohrou MdB? Jednak v Národním divadle mi přijde, že komunikace s divákem odpadá a je zde nějaká bariéra mezi herci a diváky. A pořád se hrozně „jede“ v těch vyšlapaných kolejích, není zde moc inovací. „Jedou“ se ty tradiční hry s tradičním zpracováním, což je také fajn, ale mám radši nové hry a nové zpracování. Vůbec i ta blízkost s herci je v malých divadlech mnohem větší. 12) Dokážete si při čtení nějaké hry představit, jak by se mohla nově zpracovat? Že by mě při čtení klasiky napadaly hned alternativní způsoby zpracování, to ne. Třeba v Huse jsem viděla dost alternativní zpracování Shakespeara, Hamleta a moc se mi to líbilo. Takže si myslím, že to není úplně nemístný, jak někteří říkají, že klasické hry se mají zpracovávat klasickým způsobem. Ale musí se to s citem a vkusně zpracovat, tak, aby to fungovalo. 13) Když mluvíme o alternativních zpracováních – dodává Vám tohle i HAdivadlo? Ano. 14) Jak byste charakterizovala HAdivadlo jako divadlo a jeho způsob práce? Určitě je to moderní způsob zpracování divadla. Inscenace jsou zde většinou pojaté velmi nápaditě. Jsou to také většinou nové hry, nehraje se zde klasika. Nebojí se nových nápadů, nových zpracování. 15) Dokážete si představit klasiku v HAdivadle? Moc ne, ale oni by to pojali po svém, s novými nápady a pojetím a pak by to určitě fungovalo. 16) Myslíte si, že je to teda v režisérovi, hercích nebo v celém kolektivu? To nedokážu posoudit, protože se musím přiznat, že nejsem ten typ člověka, který si zjišťuje podrobnosti o hercích, režisérech nebo kdo tu hru vlastně dělá. Většinou jdu na představení a nic o něm nevím. Vyhovuje mi tento způsob, protože si pak můžu udělat na hru svůj, ničím nezaujatý názor. Když mě hra hodně zaujme, tak si informace o ní zjišťuji potom. Ale klasiku si určitě dokážu v HAdivadle představit v jejich pojetí. 17) Po shlédnutí inscenaci si někdy i přečtete kritiky? Ano, někdy ano. Zvlášť, když je pro mě ta inscenace složitější na pochopení a nevím, co tím chtěl básník říci. 18) A pomohou Vám? Někdy ano. Pomohou mi utříbit moje názory. Takový ten bezprostřední pocit, když odcházím s divadla, to je to nejlepší. Myslím si, že když hra nechá v divákovi hodně emocí, když odchází z divadla a ještě o ní dlouho přemýšlí, tak to je dobrá hra. Není to hra, na kterou hned zapomeneme, když vyjdeme ven z divadla. 19) Charakterizovala jste dobrou hru. Jaká je podle Vás ta špatná? Špatná hra je podle mě hra, při které se člověk nudí a chce odejít. Nebo vyjde po představení z divadla a ani si na ni nevzpomene. 20) Zažila jste takovou hru? Ano, určitě. V HAdivadle ne, ale v Národním divadle i MdB ano. V MdB to byl muzikál, i když jsem na něj ještě chvíli poté myslela, ale v tom špatném slova smyslu. 21) Jaký to byl muzikál? Čarodějky z Eastwicku. Nemám úplně ráda tu očividnou snahu zavděčit se o nejvíce divákům všemi možnými klišé, prvoplánovými vtipy a dvojsmysly. 22) Pro některé lidi to ale může mít určitý půvab. Určitě. Dokazuje to i to, že MdB má skoro největší návštěvnost. 23) Myslíte si, že HAdivadlo má velkou návštěvnost? Já myslím, že ano. Co jsem byla na představeních, tak zatím bylo vždycky plno. 24) Chodíte do divadla s kamarády? Ano, i s kamarády, ale občas i sama. 25) Spojujete divadlo i s následným posezením s kamarády po představení? Určitě si chodíme po divadle někam sednout, ale priorita to není. Hlavní je kulturní zážitek. 26) A potom kritizujete a bavíte se o představení? Ano, taky. Ale já vždy potřebuji chvíli čas, než o tom představení začnu mluvit. Někteří představení komentují už když vycházíme ze sálu, ale já si to potřebuji ještě nechat rozležet. 27) Stává se Vám, že máte protichůdné názory? Určitě. 28) Když někdo řekne svůj názor na představení, řeknete si „Aha, to jsem si tam nevšimla“? Ano. Moje hodně dobrá kamarádka se kterou chodím do divadla vidí hodně věcí mezi řádky. Takže je potom zajímavé to s ní konzultovat. 29) Takže divadlo Vám dává i něco do života? No určitě. 30) Už jste někdy odešla uprostřed představení, protože bylo opravdu špatné? Ne, neodešla jsem. To bych si asi nedovolila. 31) Přijde Vám to vůči ostatním divákům drzé? Spíše čekám, zda se to představení nezlomí a neobrátí se k lepšímu. 32) A zlomilo se někdy? Teď jsem si vzpomněla, že jsem ve Zlíně viděla jedno představení, nevzpomenu si už, jak se jmenovalo, ale to byla teda příšerná hra, hrozný zážitek. To jsem uvažovala o přestávce, že se vrátím do sálu a počkám, jestli se to teda nezlomí, co z toho vyleze. I profesoři z toho byli docela rozpačití, jeden dokonce utekl. 33) Takže navštěvujete i jiné divadla než v Brně? Ano. Já jsem původem z Prahy, takže navštěvuji i pražská divadla. Např. teď jsem byla v Liberci na WTF festivalu alternativního divadla a to bylo úžasné. 34) Jak byste porovnala pražskou a brněnskou divadelní scénu? V brněnské scéně se orientuji mnohem lépe, protože jsem zde již třetím rokem. Když jedu do Prahy na víkend, tak moc času na divadlo nemám. Já bych se do tohohle nerada pouštěla, do porovnávání obou scén. Já myslím, že Brno má hodně dobrý a kvalitní divadla. HAdivadlo je jedno z nejlepších divadel, které uvádí kvalitní a kvalitně zpracované hry. 35) A co se týče srovnání HAdivadla a Husy na provázku? Já mám radši HAdivadlo. Husa se stále ještě ubírá více tím tradičním směrem, i když je to alternativní a moderní divadlo. Husa je stále divadlo v tradičním slova smyslu, kdežto HAdivadlo se pouští do hodně experimentálních věcí a dokáže si poradit se spoustou věcí. Např. v Idiotech, jak si dokázaly poradit s naprosto minimalistickou scénou bez jakýchkoliv rekvizit. Toto představení bylo úplně úžasný, emotivní a zážitek byl strašně silný. 36) Čím je tedy podle Vás typické HAdivadlo? Určitě má HAdivadlo mnohem minimalističtější scénu než Husa, tam těch rekvizit mají strašně moc. Když na scéně stojí stůl, tak na něm je strašně moc věcí. Když si vezmu například Holubi. To byla ne úplně minimalistická scéna, bylo tam více rekvizit. V Gagarinovi také. Teď mě nenapadá, jak HAdivadlo charakterizovat. Mám takový pocit v sobě, ale nevím, jak ho popsat. Přijde mi, že vše je ve zkratkách. Spousta věcí je zde jenom naznačených, máme větší prostor pro naši fantazii, musíme u her více přemýšlet. 37) Takže si myslíte, že divák HAdivadla musí být inteligentní? Myslím, že ano. Divák musí být připravený na divadlo, u kterého musí přemýšlet a u kterého nebude jenom pasivně sedět a přijímat. 38) Co se týče publika. Udělal někdy někdo v publiku něco, co Vám vadilo? Ano, vadí mi, když se lidi smějí tam, kde se tolik smát nemusí nebo v okamžicích, které nejsou až tak vtipné. Já osobně se v divadle hlasitě nesměji, i když je něco vtipné. Když někdo sám, uprostřed inscenace vybuchuje smíchy, to mi přijde docela rušivé. 39) A řekla byste to tomu člověku, že Vám to vadí? Ne, neřekla. 40) A kdyby jste to byla vy? Kdyby mi to někdo řekl, tak se nad tím samozřejmě zamyslím. 41) Možná ale jde o to, že dotyčný člověk danou inscenaci jinak prožívá. Určitě to může být způsob jeho prožívání, neodsuzuji ho. 42) Prožíval inscenaci takto nějaký z Vašich kamarádů? Ne, to ne. 43) Myslíte si, že scéna divadla je pro HAdivadlo dostatečná? Nebo si myslíte, že by HAdivadlo mohlo hrát na větší scéně? Bylo by to pro něj účelné? Ne, rozhodně nebylo. Myslím, že tyhle divadla jsou pro menší počet diváků. Ve velkých divadlech už se vzdalujeme od herců, je to hrozně sterilní a zážitek už není tak intenzivní. 44) Takže máte ráda kontakt s jevištěm? Ano, mám. 45) Co se týče herců, máte nějakého oblíbené/ho herce? Mám hrozně ráda Martina Siničáka, má moc krásný hlas a je výborný herec. Soubor HAdivadla je obecně úplně skvělý. Stárková mi občas nesedí, ale v Gagarinovi a Všichni jsme Marlene Dietriche byla úplně skvělá. Soubor HAdivadla mám moc ráda. 46) Vybíráte si tedy inscenaci podle toho, kdo se Vám líbí? Ne, to ne. Jelikož chodím na uměnovědu, tak jdu nejlépe na všechny představení, abych měla srovnání a abych toho viděla co nejvíce. Takže si nevybírám podle obsazení, ale třeba když někdo alternuje, tak mě zajímá, jak se toho ten alternující chopil. 47) Jaké jste měli dojmy z toho, když někdo alternoval? V HAdivadle se mi tohle úplně nestává, všichni mi přijdou úplně super. A ani nevím, kolik tam je představení, kde se alternuje. Ale v Huse alternují hodně a tam dokážu poznat rozdíly, protože tam mám více neoblíbených herců, hlavně v ženském souboru. Některé herečky mi opravdu na jevišti vadí. 48) Takže v Huse si občas vybíráte inscenaci podle toho, kdo tam hraje? Ano, v Huse občas ano. 49) Proč chodíte do Husy, když se Vám tam herci nelíbí? Mě se to divadlo strašně líbí, ale oproti HAdivadlu mám zde větší výhrady. Já jsem občas hrozně kritická, tak se v tom šťourám, ale jinak mám Husu strašně ráda. 50) Viděla jste někdy herce z HAdivadla i v inscenacích jiných divadel? Neuvědomuji si zrovna, že bych viděla někoho i mimo HAdivadlo. 51) Takže si je nevyhledáváte? Ne. 52) A herce z Husy? V HAdivadle mi soubor přijde stálý, kdežto herci z Husy se občas pouští i do svých vlastních projektů např. Jirka Kniha, Jelínek, Dalecký. Tak to sleduji. Dalecký je vlastně teď v Praze. 53) Takže máte dost přehled o divadle. Ano. Když člověk chodí do divadel a čte si ty programy, tak se leccos dozví. 54) Programy si čtete už před představením nebo až po představení? Před představením na to úplně nemám myšlenky, během taky ne a po taky ne. Až když dojdu domů, tak si je v klidu přečtu. 55) Navštěvuješ kromě Husy a HAdivadla i jiná brněnská divadla? Často ne, ale chodím do Janáčkova divadla na opery, v MdB jsem byla 1x na muzikálu, v Národním divadle několikrát na činohře. V Redutě jsem ještě nebyla, je to ostuda, chystám se tam pořád, ale nějak mi to nevychází. Také občas zajdu do Buranteatru a k Bolkovi. 56) A k Buranům chodíte často? Zatím jsem tam byla jenom 3x. 57) Na čem? Na Panu Polštářovi a dál vůbec nevím. Ani si teď nemůžu vybavit o čem to bylo, což taky není moc dobrý. Ale Pan Polštář se mi líbil. 58) Myslíte si, že tohle divadlo má budoucnost? Že se dokáže prosadit jako HAdivadlo nebo Husa? To divadlo má hrozně malou propagaci, ví o něm málo lidí. Navíc nehrají v divadelních prostorech, není to skutečné divadlo, tak asi není divácky moc vyhledávaný. Málo se o něm dozví ti lidi, kteří se o divadlo až tak moc nezajímají. 59) Buranteatr má ale i facebookovské stránky. Určitě, ale těch facebookovských stránek je tak strašně moc, že se k nim dostanou zase jenom fanoušci. 60) Měly by být tedy malé scény více propagované? Určitě měly. Ale zase z těch malých scén se nikdy nestane žádný mainstream, že na ně nebudou proudit davy diváků. Ale to je zase dobře, každý by si měl vybrat to své, abychom všichni nechodili do těch stejných divadel. Malá divadla nabízí svoje věci malému okruhu diváků, a to je dobře. 61) Jste teda ráda, že malé divadla nenabízí klasiku, ale nové, moderní hry? To nevím, ale současné hry jsou zajímavé, měly by se hrát a lidi by na mě měly chodit, abychom se pořád netočili kolem Shakespeara. 62) Ale ty můžou být také zajímavě udělány. Určitě. Ale aby to nebyla jenom klasika. Klasický hry v Národním divadle dobrý, ale...!