§Motto: §„Hyperrealita je to, co je reálnější než reálné“ (J. Baudrillard) § § Mediální obraz „českého Banátu“ §Důraz na studium mediálního obrazu lokality/problému §Poodhalit způsob, jakým média ovlivňují pohled čtenářů (účastníků diskurzu) na „realitu“ -Upozorníme na nutnost se během studia zabývat i vlivem médií – jak konstruují obraz námi zkoumané „reality“ -Poukážeme na možný specifický vztah mezi „realitou“ a její mediální reprezentací -Kvalitativní přístup/výzkum – analýza dat - § Nezbytná teoretická „mantra“ §Naše „vědění“ se často zakládá na mylném/neúplném obrazu toho, „jak to ve druhé spol. funguje“ §Všichni disponujeme nějakým specifickým věděním, na jehož základě se rozhoduje, jedná a svým způsobem konstruuje „náš“ svět a svět „druhý“. § Krátký exkurs do myšlení Jeana Baudrillarda § mediální obraz Banátu jako znak (něco, co je něco jiného) Hovoří o 4 realitách (1.,2., 3. a 4. řádu – znak se stává simulakrem – to je znak, který nemá žádný vztah k realitě – je pouhou simulací. „postup od reality prvního řádu k „realitě“ čtvrtého je nedílným aspektem současného světa – mediální obrazy získávají navrch nad původní realitou - žijeme ve světě, kde nejvyšší funkcí znaku je umožnit realitě, aby zmizela, a toto zmizení současně ještě maskovat…Média nic jiného nedělají.“ §Hyperrealita – je svět simulací – to, co je reálnější než reálné. §Nemizí realita prvního řádu – „věci jsou“, ale jejich význam pro člověka zvenčí se mění – je simulován § Různé typy vědění – různé obrazy §Všichni neseme „příruční vědění“ – není nikterak problematizováno, má absolutní platnost, ulehčuje nám orientaci. §Berger-Luckmann (1967) – k podobě tohoto vědění přispívá typizace vědění - dochází k uspořádání nekonečné rozmanité reality soc. života do uchopitelných typizačních schémat – podle nichž se pak v soc. interakcích řídí jednání aktéra §Proto se „naše“ – outsiderské vědomí odlišuje o vědomí/diskurzu banátského prostředí §náš obraz o Banátu je jiný, než místních – rozdíl těchto obrazů pramení z různých zdrojů vědění § Zdůrazňování hranic my x oni §ti, kteří o Banátu píší/natáčí/organizují zájezdy §potřeba zdůrazňovat – v čem jsme odlišní? §(re)konstrukce boundary markerů §DICHOTOMIE §MY §ONI §Tento zjednodušující model nazírání – jakási obdoba etnostereotypů, je pak zvýznamňována – v turistických prospektech, na internetu, fotografiemi, ve filmech § TRADICE NA PRODEJ §Karikatura místa - „udělejme ,tradiční´ společnost ještě tradičnější, konzervativnější, uzavřenější – zdůrazněním některých charakteristik/atributů vzniká jakási karikatura. § §Studujme mediální sdělení – tj. významy v těchto sděleních obsažené §mediální diskurs českého Banátu je reprezentován turismem a turistikou § §Studujme ikonografii tohoto diskurzu – klíčové symboly – textové zprávy, tak fotografie, popisky §tři typy ikon – předmět , pozadí a postava §fotografie - potvrzuje text – líčí tradično jiným, srozumitelnějším jazykem – vizuálním obrazem § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\FOTOS\babčí léto Srbia-romania - 2006\104_0428.JPG § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\IMG_0021.jpg § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\IMG_0017.jpg § § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\IMG_0031.jpg C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\IMG_0013.jpg § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\103_0350.JPG § § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\Sv. helena - Kopřiva - náhrobekphp.jpg C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\103_0371.JPG § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\FOTOS\babčí léto Srbia-romania - 2006\104_0411.JPG § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\FOTOS\babčí léto Srbia-romania - 2006\104_0412.JPG C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\IMG_0012.jpg § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\přednáška jaro 2011 -VYSTĚHOVALECTVÍ\2. hodina\Foto 2. hodina\104_0424.JPG § C:\Documents and Settings\TEMP\Plocha\misan\FOTOS\babčí léto Srbia-romania - 2006\103_0395.JPG Atributy obrazu §Časovost – 200 let zpět, cesta do minulosti – do svět našich prababiček §Lokalizace – daleko od civilizace, vzdálenost od ČR - „kde jinde můžete po 1000 kilometrech slyšet ryzí češtinu?“ §Autenticita – všechno je „pravé“, bez kýče, je vyjádřená/podpořená svými atributy – slivovička (s vlastním logem)… §Tradice – hlavní atribut autenticity – tradiční slivovička, tradiční snídaně, ruční práce §Idealizace, harmonizace § Příklady: §Chalupa Český Banát, Rovensko, Český banát §Kód objektu: RU-403. Celoroční pronájem. Romantická dovolená v místě, kde se zastavil čas a kde naši krajané žijí svými zvyky a tradicemi již od roku 1823. Ráj na zemi v rumunském Banátu, daleko od civilizace a jakéhokoliv kýče. Čekají Vás zde úchvatné výhledy, nádherná, pro nás až exotická, divoká a neporušená příroda s možností nekonečných toulek po vozových cestách a pěšinách vinoucích se po horských pastvinách i hlubokými bukovými lesy. V případě zájmu vás zde bude hostit výtečnou domácí stravou a tradiční slivovičkou, žijící zde po mnoho pokolení. Pokud budete chtít, můžete s nimi vyzkoušet u nás dávno zapomenuté ruční práce v domácnosti či na poli. Podnebí v této oblasti je středomořské velmi příznivé již od dubna, léta jsou slunečná a teplá, příjemný je i podzim se svou záplavou barev a zima je pohádkově ladovská. § §BANÁTSKÉ JARO §aneb opravdové cesty proti proudu času §Možná jste někdy snili o tom, jaké to bylo žít kdysi, když život plynul jinak než nyní. Na plotně bublá polévka, v peci se už dopéká chleba, z chlíva slyšíte neodbytné zvuky (ještě je potřeba nakrmit),v kachlové peci praská oheň, při kterém se tak krásně povídá. Ráno vás probudí kohoutí budíček,křik zvířectva, zvuky loukoťového vozu taženého koňmi. A kolem toho všeho příroda. Krásná, tajemná, skoro panenská, dotčená jen motykou a koňským spřežením. Stačí si jen vybrat roční období vám nejbližší a nechat se opájet jeho vůněmi. Pojďte se s námi přenést o pár desítek let zpátky, do časů našich babiček či prababiček. Do českých vesnic v oblasti rumunského Banátu, kde žijí svým životem, zvyky a tradicemi již od roku 1823 naši krajané. Ochutnáte balkánské speciality, ale i tradiční česká jídla, domácí pálenou kořalku, povidla, chebdinky či mamaligu, případně můžete domácím sami uvařit své oblíbenosti. A k tomu všude povozy tažené koňmi, srdeční lidé a vůně divoké rumunské přírody, která dodává člověku sílu a poznání. § Důsledky §Rozdílný obraz -český Banát je hyperrealizován §tento obraz je používán jako „pravý“, reálný – např. turistickými kancelářemi, ale také rozvojovými organizacemi §z takovéhoto obrazu vychází další důsledky pro reálný život, vývoj Banátu – je jím určena jeho budoucnost §Spoluutváří zpětně realitu prvního řádu. §„Pakliže je mediální obraz obyvatel nějaké lokality prvotnější než realita samotná, nezbude jim, než aby se postupně stali svými vlastními mediálními obrazy!“ § HLEDÁNÍ AUTENTICITY, proměna Banátu §Motivací turistů – seznámení s (staro)novými kulturami §Za podobou prezentace v turistických bulletinech – záměr – jistá logika §Postava domorodce – „ten, kým jsme my, lidé modernity, byli v minulosti §je muzealizovaným dokladem naší minulosti §Banát – obrazem minulosti – prožitého věku, který je za námi – dokladem toho, jací „jsme“ byli – naši předci a prapředci. §Do popředí obraz tradičního světa v kontradikci k modernitě § §Představa úniku z tohoto světa §Obraz – „čistý“ domorodec a „zkažený“ moderní člověk – uchycený pevně v evropocentrickém pojetí „druhých“ §My x oni §Gesselschaft x Gemeinschaft §Mechanická x organická solidarita §Tradiční x moderní §Hlavním předmětem zájmu medializace je „tradice“ – stává se slovem– nabírá podobu zboží směšovaného v rámci turistického ruchu §Objevují se nové tradice/znovuvytvořené (např. dny české kultury, festival) § Hledání autenticity §hlavní motiv turistů §hledání vlastní minulosti – ta je chápána nekriticky, jako nezkažená moderní dobou, zlatý věk, §Turista je hnán potřebou vybočit z každodenní rutiny svého života a nalézt autentičtější způsob existence v životě jiných § Jsou vybaveni představami a stereotypy, vycházejícími z kulturních konstrukcí, vyhledávají místa, která symbolizují předmoderní svět, sentiment, který je zakořeněn v moderní mentalitě. – neuspěchanost, ryzí mezilidské vztahy, pohodu a klid. § Autenticita §v každodenním životě navozuje představu něčeho původního, pravého- ryzího, čistého, přirozeného §pohyblivá kategorie, vyjednávanou interakcemi mezi turisty a místními (postmoderní teorie) §Vyjednávání – turisté rozhodují o tom (na základě obrazů, které jim byly formou médií předány), co chtějí vidět, vybírají si, místní zase o tom, co chtějí ze své kultury prezentovat a jak. §Autenticita skupiny vychází z toho, že identita skupiny může mít několik vrstev §a/ to, co skupina prezentuje navenek §b/ to, jak se chová, je-li sledována „cizinci“ §c/ to, jak žije svůj vlastní každodenní život § Co na to místní aneb sebeidentifikační strategie §Výsledkem interakce – komunity mohou uplatnit různé sebeidentifikační strategie (Friedman 1990) §1. Tradiční komunita může turistického konzumu využít k posílení a přetváření sama sebe a své identity (forma otevřená turismu) §2. TK produkuje svoji identitu a vlastní autenticitu druhým – přičemž tato nemusí odpovídat té každodenní – žité §3. TK se po konfrontaci s důsledky konzumní kultury uzavírá a reprodukuje svoji autenticitu pouze pro sebe (forma uzavření – negativistická – pohled na turismus) §Obvykle – všechny tři najednou § DŮSLEDKY § §Zdejší kulturní krajina je modifikována § Paradox turismu – může potvrzovat skupinovou identitu – stává se zdrojem vymezení/uvědomění si rozdílů – skupina produkuje to, po čem je poptávka §Turisté se stávají součástí každodennosti §Proměna místa §Turisté součástí každodennosti § Vábnička na příště: §1. České komunity ve Vojvodině §2. Paměť vs. Historie § §