lucie.cesalkova@gmail.com konzultace : liché pondělky 12.30-14.00 story.png odd-bed.jpg komp.JPG kuchyň.jpg kitchen 2.jpg living room.jpg elevator screen.jpg san francisco screen game.jpg screen city bus.jpg nákupní centrum.jpg nemocnice.jpg toilet.jpg metro.JPG §Amsterdamské metro § §Moskevské metro § §34th Street Subway, New York § § § autobus lcd.JPG pošta.jpg restaurace.jpg screeinig room.jpg prezentace.gif church.jpg movies over the waves.jpg outdoor screening small.jpg § §NuFormer - projekce na budovy (commerce) - Rotterdam 2010 § §NuFormer - projekce na veletrhu IFA pro s. Toshiba - Berlín 2010 § §NuFormer - projekce na budovy (art) - San Francisco 2010 skyline-residence2.jpg end.jpg KURZ - ORGANIZACE § §TERMÍNY + ČASY §liché pondělky 28. února, 14. března, 28. března, 11. dubna, 9. května §(25. dubna = pondělí velikonoční, výuka se nekoná) §od 14.10 do 17.10 § § § §VÝSTUP – PODMÍNKY UDĚLENÍ KOLOKVIA §aktivní účast §aktivní četba studijních materiálů §skupinová práce, její prezentace (9. 5.), individuální esej (5 normostran, do 18. 6.) § § KURZ - ORGANIZACE §TÉMATA JEDNOTLIVÝCH LEKCÍ § §28. 2. § úvod § otázky filmové recepce a otázky vztahu filmové zkušenosti a prostředí uvádění obecně – hlavní koncepty § filmová recepce v kině/ mimo kino – vymezení vzájemných odlišností § §14. 3. § prostředí uvádění filmů v raném období § první polovina 20. století + uvádění filmů kulturními institucemi § = škola, muzeum, kostel § §28. 3. § tendence uvádění filmů v dopravních prostředcích § televize – počátky + trend sledování na veřejných místech § laterna magica a polyekran § §11. 4. § nová média a aktuální trendy § komerční vs. umělecké využití projekčních ploch § mediální fasády, videomapping KURZ - ORGANIZACE §PREZENTAČNÍ LEKCE 9. KVĚTNA § §prezentace skupinové práce § §PŘEDPOKLADY : §rozdělení do skupin (cca 4 členové na skupinu) §výběr a závazné zvolení tématu skupinového projektu z nabídky §systematická příprava prezentace skupinového projektu § §PODOBA PREZENTACE : §délka cca 20 minut §souvislý výklad doprovázený powerpointem §struktura výkladu : §1.stručné vymezení tématu a zdrojů §2.popis metod skupinové práce a rozdělení úkolů mezi členy skupiny §3.představení tématu práce §4.analytický moment – pokus o interpretaci §5. shrnutí a závěry KURZ - ORGANIZACE § §ESEJ ODEVZDANÁ DO 18. 6. § individuální slohové ztvárnění širších kontextů problematiky stručně prezentované ve skupině, vlastní interpretační postoj § § §HODNOCENÍ § součet bodů za PREZENTACI a ESEJ § §celkem možno získat 100 bodů, nutných 65 bodů §hodnocení prezentace: SPRAVEDLIVÉ anonymní bodování účastníky prezentační lekce (průměr) max. 40 bodů §hodnocení eseje: bodování LČ max. 60 bodů § § KURZ - ORGANIZACE §TÉMATA PRO SKUPINOVÉ PREZENTACE § 1.film vs. krajina, land-art, mediální ekologie § (Walter de Maria; RobertSmithson.com/earthworks/ew.htm ; některé př. www.ekosystem.com aj.) § estetický rozměr / kulturně-politický rozměr § §2. MOBILNÍ KINA § (projekty H-Box/ Philippe Smith, Portavillon/ Anika Eriksson) § vymezení vůči tradici putovních kin, nové možností § §3. - 5. 3 x SCREEN-CULTURE § pokus o praktický sociologický výzkum – dotazníky/ rozhovory zkoumající současné obklopení obrazovkami : vliv na každodenní rutinu, životní styl, životní hodnoty, výhody x nevýhody, rozdíly v postojích různých sociálních/ genderových aj. skupin § sk. 3: zaměření na věkovou skupinu do 18let § sk. 4: zaměření na věkovou skupinu 18 – 40 let § sk. 5: zaměření na věkovou skupinu nad 40 let § RECEPCE - PROSTŘEDÍ – ZKUŠENOST §? sledujeme-li dnes film na YouTube nebo na mobilním telefonu, jedná se stále o filmovou zkušenost? § § § §co rozumíme filmovou zkušeností / mediální zkušeností? § § §utvářeno v průběhu dějin filmu §dominantních způsobů jeho předvádění §a významů, jež byly filmu připisovány § § youtube.png RECEPCE - PROSTŘEDÍ – ZKUŠENOST § §RANÉ OBDOBÍ § -rozmanitost prostředí uvádění §(sály restaurací a hostinců, kulturních domů, §spolkových místností, venkovní stany či §dřevěné boudy putovních kinematografů na poutích, trzích a pláccích) § -přístupnost širokým vrstvám (bez kulturních, sociálních a jazykových bariér) § -populární a univerzální témata § -nahodilost návštěvy kina § cinemasfora.jpg RECEPCE - PROSTŘEDÍ – ZKUŠENOST §STANDARDIZACE „FILMOVÉ ZKUŠENOSTI“ §*rozmach stálých kin §*dominance celovečerního hraného filmu §jako klíčového bodu programu §= standardizace prostředí + § standardizace produktu § § §souvislost s nutností legitimizovat se jako „hodnotná“ zkušenost §sledovat film lze v podstatě pouze na jeden konkrétní lístek na tímto lístkem vymezeném místě v konkrétní dobu §FILMOVÁ ZKUŠENOST DÁNA §zkušeností místa (architektura kina) §zkušeností diegetického světa (film) §zkušenost situace (projekce – vědomí hranice mezi reálnou a fiktivní rovinou zážitku) §Sherlock Jr., Buster Keaton, 1924 § § TICKET WINDOW.jpg RECEPCE - PROSTŘEDÍ – ZKUŠENOST §POVÁLEČNÁ ÉRA – SMRT KEATONOVA NAIVKY? § §proměna divácké zkušenosti: § §1. z hlediska produktu §film jako politický akt (neorealismus, levicový film) §film jako umělecký akt (hnutí auteurů, nové vlny) § § § §divák není zván do díla, ale vybízen §*k dialogu a interakci (politická přesvědčení) §*ke kritické distanci (zcizující momenty) §*k interpretaci (hádanky, odkazy, otevřené konce…) § § MorrisonDecasia1.jpg RECEPCE - PROSTŘEDÍ – ZKUŠENOST §POVÁLEČNÁ ÉRA – SMRT KEATONOVA NAIVKY? § §proměna divácké zkušenosti: § § § §2. z hlediska místa §nové platformy sledování – 50. léta televize §od 70. let dále videokazety, dvd, počítače, přenosné počítače … § §sledovat film §= nesouvisí s nákupem vstupenky §(poplatky za televizi, nákup vhs/ dvd, stream, legální i ilegální stahování) §= není vázáno na prostor kina §(domácí sledování, kolektivní sledování v alternativním prostředí) § § 50s-tv.png portable-film-festival.jpg RECEPCE - PROSTŘEDÍ – ZKUŠENOST §VYHROCENÍ RELOKACE FILMU V ÉŘE NOVÝCH MÉDIÍ § §? produktu – nemusí jít o celovečerní hraný film §krátké metráže, promo, videoklipy, amatérská videa, skeče, epizody seriálů či dokumentů § §? média a místa sledování §film odloučen od své primární mediálně-technologické základny § (kinematografická projekce) §svým přesunem do jiných mediálních oken § (televizní vysílání, internetové kanály) §a spolu s tím do jiných (časo)prostor sledování § (domácnosti, „kdekoli kdykoli cokoli“ § : přenosná média) RYSY RELOKACE §relokace (umění) - přemístění (umění) do nových teritorií, nových scén činnosti, nových světů, kde nachází nové uplatnění § §nejde o nový fenomén - estetické objekty vždy migrovaly § §např. z veřejných do soukromých prostor, z vážených do světských prostor, z více rozptýlených, do více koncentrovaných umístění §souvisí s nomadickou povahou umění § §resématizace prostředí umístnění - nové konotace - mnohdy i změna fce - místo typické určitými aktivitami se ukáže v jiné roli § §ukázka: §Lumina Motion - Adidas Advert - Santiago de Chile 2010 § § § RYSY RELOKACE §průsečík: co sledujeme? kde to sledujeme? §kategorizace faktorů ovlivňujících diváckou zkušenost 1.co sledujeme? §z hlediska formy, druhu, žánru §z hlediska účelu a zaměření (komerční / umělecké produkty, ? hranice) § §2. kde to sledujeme? §kolektivní sledování §-záštita instituce (Odin – sémiopragmatika – škola, muzeum, kostel apod.) §-veřejná prostranství – situační kontext – individuální vztah k události, resp. ke kolektivu diváků, konotace dané místem § (př. umělecké instalace v opuštěných průmyslových objektech) §individuální sledování §-média v rámci života a aktivit domácnosti §-přenosná média – otázka soustředěné a rozptýlené pozornosti §