lucie.cesalkova@gmail.com konzultace : liché pondělky 12.30-14.00 REKAPITULACE ORGANIZAČNÍCH ZÁLEŽITOSTÍ §ROZDĚLENÍ DO SKUPIN § § SK 1 SK 2 SK 3 SK 4 Sk 5 Lenka Gorecká Markéta Svitáková Branislav Cíbik Iva Prchalová Martin Zeman František Topinka Matěj Šonka Lukáš Krejčík Ĺuboš Bišto Jana Glocarová Petr Knepr OSNOVA LEKCE § 1.prostředí uvádění filmů v raném období § § 2. proměna : rozmach stálých kin, narativní integrace § § 3.první polovina 20. století + uvádění filmů kulturními institucemi § § a. vědecké společnosti a spolky § b. film v kasárnách § c. muzeum § d. kostel § e. škola § § § RANÁ KULTURA UVÁDĚNÍ FILMU §FILM SOUČÁSTÍ JINÉHO PROGRAMU § vaudeville § §ROZLIČNÁ PROSTŘEDÍ § výstavy § trhy § radnice § kostely § restaurace § §PUTOVNÍ KINEMATOGRAFY vaudeville.jpg RANÁ KULTURA UVÁDĚNÍ - LOKÁLNÍ SPECIFIKA §BRITÁNIE §„penny-gaff theatre“ (divadlo+tančírna) penny_gaff.jpg penny-gaff.jpg LONDÝN penny gaff.jpg BRISTOL §ČESKÉ ZEMĚ § §Karlovy Vary – červen 1896 Casino §dále Brno, Ústí nad Labem § §1.etapa výjimečnosti – kinematograf jako technologická novinka §hotely, luxusní salónky restaurací, mnohdy večery jen pro zvané § §2.etapa zevšednění – kinematograf nejčastěji formou putovní produkce § hotel u saského dvora foto.jpg hotel u saského dvora inzert představení.jpg Hotel U Saského dvora v Praze na Hybernské ulici + inzerát představení podzim1896 divadlo varieté inzert.jpg grand hotel orlí sál _ bez sluchátek_inzert.jpg ROZMACH STÁLÝCH KIN + „NARATIVNÍ INTEGRACE“ §okolnosti vzniku stálých kin: § §-stížnosti na morálku představení – snižování statusu filmu - možnost kontroly a regulace (prostředí z bezpečnostních důvodů, obsahu filmů s ohledem na morální aspekty) § §-nutnost standardizace a normalizace techniky a metod předvádění – usnadnění oběhu kopií (model půjčování nahrazuje model kupování) § §-paralelní tendence – posun od kinematografie atrakcí ke kinematografii narativní integrace = postupný posun k formátu celovečerního fikčního filmu jako dominantního kusu filmového programu § -první stálé kino v českých zemích fungovalo od 25. prosince 1906 (Brno: Doretův dvůr: The Royal Bio co.) -etapa posunu ke stálým kinům v českém kontextu = období let 1907 až 1914 § PŘESUN KRÁTKÝCH FORMÁTŮ MIMO STÁLÁ KINA §FCE §vzdělávací, poučná §KONTEXT PROGRAMU §přednáška, beseda §KOMERČNÍ ASPEKT §nízký/ žádný poplatek §SOCIÁLNÍ ASPEKT §elita, členství, kolektiv spřízněných §TECHNICKÉ PŘEDPOKLADY §nákup/ výpůjčka projektoru a plátna PROJEKCE VĚDECKÝCH SPOLEČNOSTÍ A JINÝCH SPOLKŮ §příklady §sdružení mediků, §chemiků, §inženýrů, §přírodovědců, §astrologů, §ženské spolky, §myslivci, §sokolové, §lyžaři §představení uzavřená (soukromá) § x veřejná zensky-spolek.jpg medics.jpg PROGRAM SPOLKOVÝCH PROJEKCÍ §astronomické večery §Trip to the Moon, 1932 § §skautské/ sokolské projekce §On the Trail, 1917 § §dámské spolky §Emancipation of Women, 1930 § §osvětové projekce §The Mystery of Marriage, Marry Field, 1931 § § § § § SPECIFICKÝ PŘÍPAD – FILM V KASÁRNÁCH § § § § §Britain's Effort, Lancelot Speed, 1917 KINEMATOGRAFIE VS. MUZEUM §první projev zájmu muzeální instituce o kinematografii §Museum of Modern Art (MoMA) New York 1935 §Film Library § -film jako fenomén, který lze sbírat § -film/kinematografie jako fenomén s vlastní historií § Iris Barry -přesvědčení o nutnosti promítat filmy mimo okruh komerčních kin i poté, co ztrácejí komerční potenciál § -zasazování promítaných snímků do kontextu (sociologické, politické, estetické hledisko) § -vytváření kánonu hodnotných děl (film jako umění) § The Unholy Three, Tod Browning, 1925 § § IrisBarry.jpg "If the disturbance in the auditorium does not cease, the showing of this film will be discontinued." KINEMATOGRAFIE A PROMÍTÁNÍ V KOSTELE §katolické země – extrémní příklad zájmu církev o film a uvádění filmu: BELGIE §klíčová instituce :Katolická filmová akce (Catholic Film Action) §vznik 1933 §kontrola celého systému: § síť kin, cenzurní komise, tisk a propagační nástroje, časopisy a další publikace, síť místních filmových aktivistů a organizací §1912 §více jak 50 míst, kde katolíci pravidelně pořádali filmová představení §zpravidla farní sály, sály přidružené k farním školám §1932 §přes 500 podobných míst § §program a.projekce v rámci kázání: doplňkový krátký film s církevním námětem b.projekce separátní : morálně výchovné snímky, biblické náměty apod. § § § §příklady snímků uváděných v kostelech § § §Pašijové hry, Německo 1920 § §Církevní obřad, Brugy 1925 KINEMATOGRAFIE VS. ŠKOLA AmericanDream_clip_image003.png tendence vzdělávání filmem -specializované produkční jednotky -technické předpoklady – úzkoformátový film -školení učitelů výzkumy dětského diváka – film ve vztahu k pozornosti a paměti teoretický didakticimus x praktická tendence vyjít vstříc dětskému recipientovi §příklady školních filmů § §Apes, 1940s § §Butter Making, 1940s Britský systém uvádění REKLAMNÍHO FILMU mimo kina §společnost Western Electric § filmově-reklamní akce oslovující konkrétní demograficky vymezené skupiny diváků § §pronajaté sály v regionálních městech § §reklamy v rámci komponovaných programů §-písničkový skeč z filmu §-animovaná groteska §-reklamní/ propagační film § §příklad programu: § §1.písničková část §Shirley Temple, Curle Top (Irvin Cummings, 1935); Animal Crackers in My Soup § §2.animovaná groteska §Krazy Kat, Searching for Santa (Bill Nolan, 1925) § §3.reklamní/ propagační film §Daimler AC Engine SHRNUTÍ § § vznik ne-kinových okruhů motivován vytlačením krátkometrážního filmu z běžných kin § § zájem o předvádění krátkých filmů – společenské elity a autoritativní instituce § § náplň programu osvětová, vzdělávací, případně reklamní = fce poučná + přesvědčovací § § prostory: spjaté s institucemi § typ představení: edukativní (doplňkové materiály, doprovodné vysvětlování) § = divácký modus : nastavení na autoritativní výklad informací, „hodnotný“ program