EVROPSKÝ PARLAMENT
2009 - 2014
{ITRE}Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku
2010/2245(INI)
{09/02/2011}9. 2. 2011
NÁVRH ZPRÁVY
o Unii inovací: proměna Evropy pro svět po krizi
(2010/2245(INI))
{ITRE}Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku
Zpravodajka: Judith A. Merkies
PR_INI
OBSAH
Strana
NÁVRH USNESENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU............................................................ 3
VYSVĚTLUJÍCÍ
PROHLÁŠENÍ.........................................................................................
....... 9
NÁVRH USNESENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU
o Unii inovací: proměna Evropy pro svět po krizi
(2010/2245(INI))
Evropský parlament,
– s ohledem na sdělení Komise ze dne 6. října nazvané „Stěžejní iniciativa strategie Evropa 2020
Unie inovací“ (KOM(2010)0546),
– s ohledem na své usnesení ze dne 11. listopadu 2010 o evropských inovačních partnerstvích
v rámci stěžejní iniciativy Unie inovací[1],
– s ohledem na sdělení Komise ze dne 3. března 2010 nazvané Evropa 2020: strategie pro
inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění“ (KOM(2010)2020),
– s ohledem na sdělení Komise ze dne 26. ledna 2011 nazvané „Evropa účinněji využívající zdroje
– stěžejní iniciativa strategie Evropa 2020“ (KOM(2011)0021),
– s ohledem na sdělení Komise ze dne xxx 2011 nazvané „Plán EU, aby byl do roku 2050 uskutečněn
přechod na nízkouhlíkové hospodářství“ (KOM(2011)xxx),
– s ohledem na své usnesení ze dne xx března 2011 o průmyslové politice pro éru globalizace[2],
– s ohledem na své usnesení ze dne 15. června 2010 o inovační politice Společenství v měnícím se
světě[3],
– s ohledem na své usnesení ze dne 16. června 2010 o strategii EU do roku 2020[4],
– s ohledem na své usnesení ze dne 11. listopadu 2010 o zjednodušení provádění rámcových
výzkumných programů[5],
– s ohledem na závěry zasedání Evropské rady ze dne 4. února 2011 o inovacích,
– s ohledem na závěry 3049. zasedání Rady ve složení pro konkurenceschopnost, které se konalo ve
dnech 25. a 26. listopadu 2010, o Unii inovací pro Evropu,
– s ohledem na závěry 3035. zasedání Rady ve složení pro konkurenceschopnost ze dne 12. října
2010 na téma zvyšování přitažlivosti výzkumných a inovačních programů EU: potřeba zjednodušení,
– s ohledem na sdělení Komise ze dne 28. října 2010 nazvané „Integrovaná průmyslová politika pro
éru globalizace: konkurenceschopnost a udržitelnost ve středu zájmu“ (KOM(2010)0614),
– s ohledem na sdělení Komise ze dne 6. října 2010 nazvané „Příspěvek regionální politiky
k inteligentnímu růstu v rámci strategie Evropa 2020“ (KOM(2010)0553),
– s ohledem na sdělení Komise ze dne 30. září 2009 nazvané „Příprava na budoucnost: vývoj
společné strategie pro klíčové technologie v EU“ (KOM(2009)0512),
– s ohledem na sdělení Komise ze dne 13. března 2009 nazvané „Strategie pro výzkum
a inovace v oblasti IKT v Evropě: Zvyšujeme laťku“ (KOM(2009)0116),
– s ohledem na stanovisko Výboru regionů ze dne xxx,
– s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru ze dne xxx,
– s ohledem na článek 48 jednacího řádu,
– s ohledem na zprávu Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku a stanoviska Výboru pro
mezinárodní obchod, Výboru pro zaměstnanost a sociální věci, Výboru pro životní prostředí, veřejné
zdraví a bezpečnost potravin, Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů, Výboru pro regionální
rozvoj, Výboru pro kulturu a vzdělávání a Výboru pro právní záležitosti (A7-0000/2011),
A. vzhledem k tomu, že urychlení inovací má zásadní význam nejen pro dosažení udržitelného
hospodářského modelu a zajištění budoucí zaměstnanosti, ale poskytne rovněž řešení společných
závažných společenských výzev, před nimiž evropská společnost stojí, kterými jsou:
§ současné demografické změny: stárnutí společnosti, nárůst urbanizace a migrace;
§ přechod k udržitelnému řízení zdrojů: změna klimatu, obnovitelné zdroje energie, nedostatek
vody, záplavy a snaha zajistit a nahradit kritické suroviny;
§ stabilní a spravedlivé hospodářství: hospodářská obnova, využívání znalostní společnosti a
posílení konkurenceschopnosti EU,
B. vzhledem k tomu, že klíč k podpoře inovací spočívá v těchto skutečnostech:
§ soustředění se na tvůrčí potenciál občanů, modely spotřeby a reakce na nové myšlenky,
§ dlouhodobý, stabilní, jednoduchý, transparentní a podpůrný regulační rámec,
§ lepší přístup k finančním prostředkům (zejména pro malé a střední podniky),
§ plodná spolupráce mezi výzkumnými institucemi, podniky, vládami a občany,
Integrovaný a interdisciplinární přístup
1. vítá stěžejní iniciativu Unie inovací, která je zatím nejvýznamnějším a konkrétním
pokusem o zavedení strategické, integrované evropské inovační politiky, jejíž úspěch ovšem závisí
na plné spolupráci členských států – a na tom, jak ji členské státy budou provádět;
2. požaduje široký koncept inovací, který jde nad rámec inovací zaměřených na technologie a
výrobky, a klade důraz na rozhodující stimulační úlohu občanů; připomíná, že inovace jsou úspěšným
uplatněním myšlenek v praxi a promítají se do výrobků, postupů, služeb
a pohybů;
3. poukazuje na to, že cíle, jak jsou stanoveny ve strategii Evropa 2020, energetické
strategii pro Evropu 2011–2020 a v plánu EU, aby byl do roku 2050 uskutečněn přechod na
nízkouhlíkové hospodářství, musí představovat v rámci Unie inovací prioritu;
4. vítá zaměření Komise na závažné společenské výzvy a zdůrazňuje, že inovace jsou potřeba
pro zvýšení účinnosti využití zdrojů a zajištění jejich udržitelné náhrady, zatímco bude zároveň
omezována jejich spotřeba a spotřeba energie;
5. zdůrazňuje význam stěžejní iniciativy „Evropa účinněji využívající zdroje“ a úsilí
o zrušení vazby mezi hospodářským růstem a využíváním zdrojů, které se zaměřuje na podporu posunu
směrem k nízkouhlíkovému hospodářství, zvyšování využití obnovitelných zdrojů energie a rozvíjení
udržitelné dopravy;
6. zdůrazňuje, že úspěch inovační politiky závisí na těchto okolnostech:
§ strategickému směřování, navrhování a provádění všech politik a opatření s cílem přispět
k inovacím v Evropě a posílit je (například prostřednictvím vzdělávání, trhu práce, jednotného
trhu, infrastruktury, nástrojů pro zdanění, průmyslové politiky a obchodu);
§ dobře koordinované spolupráci a podpoře na úrovni EU, členských států a na úrovni regionální;
§ maximálním zapojení všech příslušných subjektů na těchto úrovních, tj. malých
a středních podniků, průmyslu, vysokých škol, výzkumných institucí, vlád
a sociálních partnerů;
§ koordinaci a soudržnosti mezi různými oblastmi politik, opatřeními a nástroji, aby se tak
zabránilo tříštění a zdvojování v důsledku nekoordinovaného úsilí v oblasti výzkumu a inovací;
zdůrazňuje, že hlavním cílem politiky Unie inovací by mělo být usnadnit koordinaci
a soudržnost tím, že bude přijat skutečně ucelený přístup zaměřený na závažné společenské výzvy;
7. vítá návrh Komise na rozvoj jednotného integrovaného ukazatele umožňujícího lépe sledovat
pokrok v inovacích; vyzývá k dalšímu rozvoji „srovnávací tabulky“ prostřednictvím mezinárodní
spolupráce;
Inovace soustředěné na občany a sociální inovace
8. zdůrazňuje, že poptávka občanů jako spotřebitelů a jejich zapojení jako odborníků jsou
hlavními hybateli inovací; poukazuje na to, že vytváření inovační společnosti musí být proto
založeno na účasti občanů tím, že budou moci formulovat své potřeby a tvůrčí potenciál přístupem
zdola nahoru a budou jim nabídnuta inovační řešení, která umožňují jednotlivým občanům přispívat
k účinnému využívání zdrojů;
9. vyzývá Komisi a členské státy, aby vynaložily značné úsilí a pokusily se změnit myšlení
směrem k inovačnímu a zvídavému uvažování a aby podporovaly změny na cestě k udržitelným modelům
chování a aktivně prosazovaly zapojení občanů do inovací;
10. zdůrazňuje význam sociálních inovací a potřebu přijmout přístup zdola nahoru a otevřené
prostředí pro tvůrčí myšlenky, aby byl urychlen růst produktivity, zlepšeno postavení zaměstnanců a
rozvinuta řešení nevyřešených sociálních potřeb (jako je začlenění
a přistěhovalectví);
11. vyzývá EU, vnitrostátní a regionální orgány, aby stimulovaly sociální inovace
a poskytovaly veřejné finanční prostředky na jejich podporu; zdůrazňuje, že sociální inovace by
měly být zahrnuty do finančních prostředků a podpory v rámci programů, jako je Evropský sociální
fond, rámcové programy a rámcový program pro konkurenceschopnost a inovace;
12. vyzývá členské státy, aby přijaly opatření zaměřená na zlepšení podnikatelských
a mnohostních dovedností (mladých) Evropanů prostřednictvím začlenění podnikání
a inovací do všech oblastí vzdělávání;
Zjednodušení, zmírňování roztříštěnosti, financování a standardizace
13. vyzývá Komisi, aby vytvořila jednoduchý a přístupný systém, který urychlí inovace, zaměří se
na závažné společenské výzvy a bude aktivně bránit roztříštěnosti a byrokracii;
14. vyzývá Komisi, aby ve spolupráci s členskými státy zřídila jednotné kontaktní místo, tedy
službu, kde všechny zúčastněné strany (obzvláště inovativní malé firmy) – včetně orgánů místní a
regionální vlády – mohou žádat o finanční podporu nebo budou spojeni s možnými partnery;
15. vyzývá Komisi, aby zavedla lepší způsob financování inovací tím, že vytvoří synergie
a propojí případně prostředky programů na podporu výzkumu, vývoje a inovací, jako jsou rámcové
programy, společné technologické iniciativy, rámcový program pro konkurenceschopnost a inovace,
společné programy, Evropský inovační a technologický institut a Evropský strategický plán pro
energetické technologie, a aby směřovala strukturální financování a části fondů Společné zemědělské
politiky a výnosů z aukcí v systému obchodování s emisními povolenkami do inovací; připojuje se
k výzvě Rady, aby byla nastolena nová rovnováha mezi důvěrou a kontrolou a mezi podstoupením rizika
a jeho eliminací;
16. naléhavě žádá o zachování pevného základu vynikající kvality v oblasti základního výzkumu, a
to na základě úspěchů Evropské rady pro výzkum;
17. vyzývá Komisi, aby více propojila nástroje financování s inovačními opatřeními na straně
poptávky, jako je iniciativa pro vyspělé trhy;
18. naléhavě žádá Komisi, aby ještě rozšířila úspěšný finanční nástroj na sdílení rizik Evropské
investiční banky tím, že zlepší dostupné záruky, poskytne dalších 500 milionů EUR v roce 2011,
navýší stávající objem finančních prostředků z 1 miliardy na 5 miliard EUR po roce 2014 a
diverzifikuje rizikový faktor;
19. naléhavě žádá Komisi, aby přesunula větší podíl výzkumu, který je blízko trhu, do nástrojů
založených na půjčkách, jako je rámcový program pro konkurenceschopnost
a inovace, Finanční nástroj na sdílení rizik a Evropský investiční fond, a aby malým
a středním podnikům poskytla přístup k těmto nástrojům po celé Evropě;
20. vyzývá Komisi a členské státy, aby znovu posoudily celý ekosystém inovací v zájmu odstranění
zbytečných překážek, například těch, které brání přístupu k půjčkám vysokým školám;
21. vyzývá členské státy, aby co nejlépe využívaly v současném období financování strukturální
fondy pro výzkum, vývoj a inovace a zaměřovaly se přitom na závažné společenské výzvy; vyzývá
Komisi a členské státy, aby zabránily nákladnému zdvojování tím, že budou podporovat strategie
inteligentní specializace;
22. připojuje se k požadavku Rady, která vyzvala Komisi, aby předložila návrh na urychlení,
zjednodušení a modernizaci činností standardizace, což zajistí rychlejší evropskou odpověď na vývoj
inovací na globálním trhu;
Jednotný trh a oblast duševního vlastnictví
23. zdůrazňuje, že je třeba evropský jednotný trh bezodkladně dokončit pro všechny produkty a
služby, včetně inovačních zdravotnických přípravků, a zajistit tak přístup 500 milionům
spotřebitelů;
24. zdůrazňuje, že silný a vyvážený systém práv duševního vlastnictví je jednou z rozhodujících
rámcových podmínek pro inovace; vyzývá Komisi, aby vypracovala komplexní strategii v oblasti
duševního vlastnictví, která vytvoří rovnováhu mezi právy vynálezců a podporou širokého užívání a
přístupu ke znalostem a vynálezům;
25. požaduje zavedení jednotného patentu Společenství; vítá přitom širokou podporu Rady pro
postup posílené spolupráce, pokud jde o jednotný patent EU a jeho spuštění v roce 2011;
26. požaduje dokončení Evropského výzkumného prostoru – závazku vyplývajícího ze Smlouvy – do
roku 2014 tak, aby si EU mohla udržet a přilákat největší talenty;
27. vítá návrh Komise vytvořit do konce roku 2011 evropský trh pro obchodování se znalostmi a
udílení licencí, včetně usnadnění přístupu k nevyužitému duševnímu vlastnictví;
Veřejné zakázky
28. připomíná, že veřejné zakázky, které představují 17 % ročního HDP EU, sehrávají důležitou
úlohu na evropském jednotném trhu a podněcují inovace;
29. naléhavě žádá členské státy, aby směrovaly své veřejné zakázky do inovativních výrobků,
postupů a služeb; vyzývá v této souvislosti Komisi, aby v rámci svých legislativních návrhů, a
zejména při přezkumu možností zadávání veřejných zakázek ve fázi před uzavřením smlouvy, napomáhala
inovacím umožňujícím využití veřejných zakázek,
a vyzývá členské státy, aby navýšily své ekologické veřejné zakázky;
30. zdůrazňuje, že přístup k trhu veřejných zakázek je třeba založit na mezinárodní reciprocitě
a umožnit tím podnikům EU soupeřit na mezinárodní úrovni za spravedlivých podmínek;
Evropská inovační partnerství (EIP):
31. připomíná své usnesení ze dne 11. listopadu 2010 o evropských inovačních partnerstvích, v
němž:
§ uvádí zastřešující zásadu porozumění zdrojům ve všech evropských inovačních partnerstvích, čímž
by se podpořilo účinné využívání zdrojů; inteligentní spotřeba a účinná výroba prostřednictvím
celého dodavatelského řetězce,
§ vítá pilotní projekt v oblasti aktivního a zdravého stárnutí;
32. zdůrazňuje, že evropská inovační partnerství musí:
§ být v souladu se závažnými společenskými výzvami,
§ vyzývat k novému přístupu pomocí ambiciózních, ale proveditelných cílů typu „člověk na měsíci“,
§ vytvářet synergie a naplňovat zásady SMART,
§ být společná pro nejméně dvě oblasti politiky (GŘ) v rámci Komise a
§ zahrnovat všechny programy pro inovace, a to včetně znalostních a inovačních společenství
Evropského technologického institutu,
33. vyzývá Komisi, aby každoročně informovala Parlament o všech evropských inovačních
partnerstvích a dvakrát ročně o prvním pilotním projektu;
Region jako významný partner
34. zdůrazňuje, že pro dosažení cílů Unie inovací je klíčové plné zapojení regionální a místní
úrovně, neboť tyto úrovně disponují potřebnou blízkostí širokému okruhu subjektů zapojených do
inovací a slouží jako prostředník mezi těmito různými subjekty, členskými státy a EU;
o
o o
35. pověřuje svého předsedu, aby předal toto usnesení Radě, Komisi a členským státům.
VYSVĚTLUJÍCÍ PROHLÁŠENÍ
Velké společenské výzvy
Spolupráce posilňuje. Při hledání řešení společných evropských problémů jsou společné inovace
způsobem, jak lépe směřovat k cíli a dosáhnout rychlejšího rozvoje, lepší efektivity (nákladů)
a jak zapojit více tvůrčích sil. Úkolem iniciativy Unie inovací není jen řešit společné společenské
problémy, ale i posílit konkurenceschopnost Evropy a ukázat cestu ven z ekonomické krize. Evropa je
závislá na dovozu a členské státy společně cítí potřebu zacházet s přírodními zdroji a surovinami
inteligentním a trvale udržitelným způsobem, neboť tyto zdroje jsou potřebné pro zvýšení
energetické účinnosti, pro průmysl a pro potravinářskou výrobu. Stárnutí obyvatelstva představuje
výzvu téměř pro každou zemi EU. Společný přístup může rychleji přinést výsledky, co se týče
zajištění delšího života prožitého ve zdraví, lepší péče a léků a může zároveň přispět i ke
kontrole nákladů. Evropské ekonomiky jsou již natolik provázané, že si společný přístup nevyžaduje
jen stabilizaci eura, ale také posílení konkurenceschopnosti členských států. Společná cesta ke
spravedlivé a stabilní ekonomice.
Tvůrčí činnost lidí: svoboda inovací
Lidé jsou tvořivými bytostmi a musí dostat prostor, aby se mohli spolupodílet na zlepšení svého
okolí a společnosti. Z posledních výzkumů vyplývá, že taková sociální inovace přispívá až 75 %
k úspěšné technologické obnově. Taktéž poskytnutí prostoru zaměstnancům, aby svými myšlenkami
přispívali k vylepšení pracovních procesů, má neocenitelnou hodnotu. Občané jsou sami o sobě tvůrci
inovací, vyvíjí například aplikace pro iPhone, který sice není evropským výrobkem, ale jejich
chování a spotřeba jsou řídícími mechanismy inovací. Je proto důležité, aby lidé měli a využívali
příležitost sami ovlivňovat a účastnit se přechodu směrem k udržitelné společnosti, například
v malé míře ke zlepšení obnovitelných energetických aplikací. Změny v chování, ke kterým patří i
změny ve spotřebě, jsou silnými podněty pro inovace.
Co můžou občané prostřednictvím inovací získat?
Cílem zaměření na inovace je udržet životní úroveň v Evropě na vysoké úrovni prostřednictvím trvale
udržitelných alternativ doposud používaných výrobků, procesů a služeb. Příkladem výhod, které
občanům musí nabídnout evropská spolupráce, jsou rychlejší řešení pro zlepšení péče geriatrických
pacientů, léčba chorob vzniklá následkem blahobytu, mobilita seniorů. Cílem modelu inovativní
partnerství pro aktivní a zdravé stárnutí je získat do roku 2020 pro každého obyvatele Evropy navíc
dva roky života prožitého ve zdraví.
Cíl
Základem pro podporu inovací jsou předvídající rozhodnutí a ambiciózní cíle. Cílenou a jednotnou
politikou. Mají-li inovace řešit tak velké množství problémů, musí být vytvořena účinná politika na
podporu tvůrčí činnosti, která během krátkého období přispěje k vytvoření nových výrobků, služeb,
procesů nebo pohybů.
Co jsou inovace a co lze zlepšit?
Ještě donedávna byly inovace spojeny jen s výzkumem a za inovace byly pokládány jen výrobky
špičkové technologie. Pojem inovace má však daleko širší rozsah a spočívá v úspěšné přeměně
myšlenky na výrobek, proces, službu nebo pohyb. Velmi důležitým zdrojem inovací je výzkum, který
však není zdrojem jediným. Může to být i náhlá vynikající myšlenka, která může být ihned přeměněna
na výrobek, proces, službu nebo pohyb (např. Facebook).
Aby bylo možné jednoduchým způsobem uplatnit myšlenky na trhu či v praxi, je nutné zajistit:
1. lepší přístup k úvěrům a finanční podpoře;
2. více veřejných a soukromých investic do výzkumu, vývoje, inovací na evropské a vnitrostátní
úrovni;
3. jasně definovaná pravidla s dlouhodobou perspektivou;
4. jednoduché postupy pro přístup k evropským nebo vnitrostátním stimulačním programům, snížení
administrativní zátěže:
+ jednotné kontaktní místo pro evropské stimulační programy, které komplexně přebere podávání
žádostí za podnikatele (zejména malé a střední podniky), výzkumné ústavy, univerzity a dokonce
i regionální a místní orgány. Na tomto kontaktním místě nebudou řešeny jen otázky financování, ale
i vyhledávání vhodných partnerů pro spolupráci,
+ spojení stimulačních programů tam, kde je to možné, neboť mnohé programy se překrývají.
Roztříštěné fondy obvykle znamenají i roztříštěný cíl,
+ snížení provádění kontroly při žádostech o financování, zvýšení odbornosti při přidělování
finančních prostředků a následné posílení důvěry;
5. dobrou spolupráci mezi EU, vnitrostátními, regionálními a místními orgány, výzkumnými ústavy,
univerzitami, podniky a v neposlední řadě mezi občany;
6. podporu kvantitativních schopností ve vzdělávání (exaktní vědy), více pozornosti pro podnikání
v rámci studia, nárůst výměny mezi obory a zlepšení spolupráce mezi vzděláváním, vědou
a podnikatelskou sférou;
7. cenově přístupný a jednoduchý evropský patent, účinná pravidla na ochranu duševního vlastnictví
a evropský systém na výměnu nevyužitých patentů;
8. skutečný vnitřní evropský trh, kde mohou inovace lépe uspět vzhledem k tomu, že tento trh bude
využívat 500 milionů občanů. V současné době některé inovace nemohou překročit hranice v
souvislosti s komplexními postupy pro přijímání a odlišnou legislativou jednotlivých států. Pojem
vnitřní trh musíme rozšířit i o ty trhy, které donedávna fungovaly spíše na vnitrostátní úrovni,
jako např. trh s inovativními výrobky v oblasti zdravotnictví, jež právě přispívají k aktivnímu a
zdravému stárnutí;
9. pružné veřejné zakázky v oblasti (trvale udržitelných) inovací. Musí se odstranit překážky pro
poskytovatele s jedinečnou nabídkou a související s právem duševního vlastnictví i v rámci
předkomernčního procesu.
Evropská politika
Evropská politika se musí více soustředit na konkrétní stanovování a plnění cílů z oblasti velkých
společenských výzev. V současnosti je politika v oblasti inovací ještě stále příliš roztříštěná
a zaměřená především na výzkum. Zaměření na výzkum se musí nadále zachovat a musí se naplnit cíl
věnovat na výzkum 3 % HDP. Kromě toho je však nezbytná i podpora jiných procesů v jiných oblastech,
které přispívají k (sociálním) inovacím. Je třeba zavést holistický a kompaktní přístup k inovacím.
Evropské inovační partnerství
Evropská komise představila inovační partnerství, aby bylo možné najít rychleji řešení pro velké
společenské výzvy. Cílem těchto partnerství je především najít součinnost mezi současným rozvojem
inovací a řešením problémů, které brání rychlejšímu inovačnímu procesu. Tato partnerství se musí
zakládat na zásadě SMART – musí být specifická, měřitelná, ambiciózní, realistická a časově
vymezená. Všechna tato partnerství musí být v souladu se třemi velkými společenskými výzvami, aby
došlo k zabránění roztříštěnosti.
________________________________
[1] Přijaté texty, P7_TA(2010)0398.
[2] Přijaté texty, P7_TA(2011).....
[3] Přijaté texty, P7_TA(2010)0209.
[4] Přijaté texty, P7_TA(2010)0223.
[5] Přijaté texty, P7_TA(2010)0401.