IL S'APPELAIT FRANCOIS è Referenční è Estetická – větší písmo[DEL: , :DEL] než ve zbytku textu à větší estetická fce è Emotivní – působí na emoce čtenáře[H1] IL ETAIT HOMOSEXUEL IL SE PROMENAIT DANS UN PARC A REIMS EN SEPTEMBRE 2002 àreferenční è Estetická – velikost písma působí na smysly čtenáře (stejně tak ve zbytku textu[H2] ) IL A ETE BATTU A MORT ET JETE DANS L'ETANG. è Referenční è Estetická – větší písmo, než ve zbytku textu à větší estetická fce è emotivní IL AURAIT PU S'APPELER SIMON, RACHID OU MOUSSA. LA SEULE RAISON DE CETTE AGRESSION, C'EST LA DIFFERENCE. è Referenční è estetická[INS: + konativní (vybízí k zamyšlení) :INS] QUAND L'INTOLERANCE DEVIENT MEURTRIERE, FRANCE 5 S'ENGAGE ET ANALYSE LA HAINE DANS SA FORME LA PLUS TRAGIQUE. è Referenční è estetická[H3] "Au-dela de la haine" un film documentaire d'Olivier Meyrou diffuse les dimanches 19 juin a 15h et 3 juillet a 20h55 et suivi de remission de Paul Amar D'un monde a I'autre : le debat è referenční[INS: + konativní (píší to proto, že chtějí, aby se na to příjemci sdělení podívali) :INS] Retrouvez France 5 sur: TNT, France Telecom Cable, Numeri Cable, Noos, UPC, CanalSatellite, Canal Sat DSL, Free, N9uf Telecom, TPS, TPS L. Celkově má text kromě referenční funkce také funkci estetickou a emocionální. Díky strohosti vyjádření text působí na city čtenáře. Text jen oznamuje, ale tím je právě jeho emocionální hodnota vyšší. Funkce estetická se také týká celého textu. Celý text je napsán velkými písmeny, která tak působí na emoce čtenáře. Tam, kde je písmo větší, působí na čtenáře o to naléhavěji. Zvětšuje se tedy i estetická funkce. Řekla bych, že text jako celek má konativní funkci. Chce přesvědčit čtenáře, aby se zamyslel nad tím, co se stalo a aby se podíval na zmíněné vysílání. Celý text působí dost chladně. Stejně jako byla chladná i vražda, o které se v textu píše. Čtenář si to při čtení tohoto textu uvědomí a to byl podle mě také cíl autora.[INS: :INS] [INS: celkově dobrá úvaha :INS] PŘEKLAD JMENOVAL SE FRANCOIS BYL [DEL: TO :DEL] [H4] HOMOSEXUÁL PROCHÁZEL SE V [DEL: REIMSKÉM :DEL] PARKU[INS: :INS] [INS: [H5] :INS] [INS: V REMEŠI :INS] BYLO TO V ZÁŘÍ 2002 BYL UMLÁCEN A HOZEN DO RYBNÍKA. MOHL SE JMENOVAT SIMON, RACHID NEBO MOUSSA[H6] . JEDINÝ DŮVOD PRO TUTO AGRESI BYL ROZDÍL.[H7] KDYŽ [DEL: SE :DEL] NESNÁŠENLIVOST [DEL: STANE VRAŽEDNOU :DEL] [INS: ZAČNE VRAŽDIT :INS] , TELEVIZNÍ KANÁL [H8] FRANCE 5 SE ZAPOJÍ A [DEL: PRO :DEL] ZKOUMÁ NENÁVIST [DEL: VE SVÉ :DEL] [INS: V JEJÍ :INS] NEJTRAGIČTĚJŠÍ PODOBĚ. „Do hlubin nenávisti“ [INS: d :INS] [DEL: D :DEL] okument Oliviera Meyrou [DEL: se vysílá :DEL] [INS: vysíláme :INS] [INS: v :INS] [DEL: V :DEL] neděli 19.března v 15h [H9] a v neděli 3. července v 20:55 [INS: n :INS] [DEL: N :DEL] ásleduje [DEL: vysílání :DEL] [INS: diskusní pořad :INS] Paula Amara [INS: z :INS] [DEL: Z :DEL] jednoho světa do druhého[DEL: : debata :DEL] ________________________________ [H1]hovořil bych o emotivní fci na úrovni celého odstavce, ale takto na úrovni samotného prvního řádku asi ne [H2]OK, estetická fce se projevuje ještě v jednom aspektu textu – ve kterém? [H3]to už bych nesouhlasil – estetická fce je do určité míry přítomna v celé reklamě, ale v tomto odstavci samotném nikoli [H4]konotuje ne příliš uctivé zacházení s tím, o kom/čem se hovoří [H5]AČV [H6]Šimon, Rašíd, Músa? [H7]neobratné [H8]nadbytečné – blíže v hodině [H9]formát zápisu času