Kristina Kastnerová Homér je stále živý a daří se mu dobře, díky za optání. Ten, kterého ve starověku nazývali „božským Homérem“ a o kterém ve svých Vyznáních svatý Augustin napsal, že mu v dětství připravil „přehlídku těch nejsladších marnivostí[1]“, má právo být oslavován, a to způsoby rozmanitými i neočekávanými. Po podprůměrné Troji s Bradem Pittem v roli Achilla, jenž si nic nezadal se Supermanem, jsme již ztráceli naději, [2]že se kdy[3] populární kultura zmocní[4] trojského mýtu s úspěchem. Doba bronzová, velkolepá komiksová freska, ovšem ukazuje, že univerzalita homérských témat může nabývat různé podoby, jsou-li umělcovi nakloněni antičtí bohové. [5]Eric[6]u Shanowerovi nakloněni jsou. Tento Američan z Kalifornie se v roce 1999 rozhodl shromáždit „myriády verzí trojského cyklu“ a zasadit je do kontextu, kterému se z archeologického hlediska nedá nic vytknout a který čerpá z nejnovějších studií o době mykénské. Shanower má tedy v úmyslu provést adaptaci nejen Iliady, ale celého komplexu mýtů, [7]které se vztahují k dobývání Tróji[8]. ________________________________ [1] Raději (nejmilejších) „marností“, jde o to, že z hlediska věčnosti všechna ta dobrodružství byla marnost nad marnost, ale jako klukovi se mu to líbilo [2] Si zoufali, jak se.... [3] vynechat [4] Úspěšně zmocňuje [5] Výborně! [6] Eriku [7] Jen upozorňuji, že by mohlo být i „báje/pověsti“ – „mýtus“ je někdy dobře nechat vyhrazený pro mimoliterární obory, např. pro psychoanalýzu apod. [8] Tróje