Barbora Kašová Homérovo dílo přežívá a daří se mu. To je jedině dobře. Ten, kterého antičtí autoři nazvali „božský Homér“ a kterému svatý Augustin ve svých Vyznáních vděčí[1] za „přehlídku těch nejněžnějších marnivostí[2]“ v době svého dětství, má právo na uznání v rozmanitých[3] i nečekaných podobách. Po nevalném filmu Trója s Bradem Pittem v roli „supermanovského“ Achil[4]a bychom mohli propadnout zoufalství při pohledu na úspěšné dobytí trójské tematiky populární kulturou. Velkolepá komiksová freska „Doba bronzová“ ovšem dokazuje, že Homérova všeobecnost[5] může nabýt jakékoli podoby, aniž by umělec opustil inspiraci antickým božstvem.[6] Jedením z takových umělců je Eric Shanower. V roce 1999 se tento autor z Kalifornie pustil do shromažďování „myriády verzí trójského cyklu“ a následně ji [7]propojil v dokonalém archeologickém rámci, přičemž při své práci vyšel z nejnovějších výzkumů mykénské doby. Shanower se tedy nehodlá omezit pouze na Iliadu[8] ale chce zpracovat všechny mýty[9], které se k dobytí Tróje vztahují. ________________________________ [1] Lépe: vyjadřuje vděk/uznání [2] Spíš „nejpříjemnějších/nejmilejších marností/nicotností“ – jde o to, že z hlediska věčnosti všechna ta dobrodružství byla marnost nad marnost, ale jako klukovi se mu to líbilo [3] čárka [4] Achilla [5] Ano, dobře [6] To není inspirace ve smyslu volby tématu, ale „osvícení“, takže by bylo lepší „když jej inspirují/osvítí antičtí bohové“, „mu přejí/stojí při něm“ [7] Bylo by lepší „je propojil/zasadil do...“ [8] čárka [9] Jen upozorňuji, že by mohlo být i „báje/pověsti“ – „mýtus“ je někdy dobře nechat vyhrazený pro mimoliterární obory, např. pro psychoanalýzu apod.