Teorie interaktivních médií Umění mediální ekologie jaro 2011 Lenka Dolanová (Kontakt: lenka.dol@gmail.com) Umění mediální ekologie (přednáška) Tématem přednášky je vztah tzv. umění nových médií a ekologického myšlení. Ekologii přitom chápeme jako interdisciplinární studium vztahů mezi organismy a jejich interakcí s prostředím. Budeme se věnovat sociální, mentální i environmentální ekologii, neboť (nová) média jsou v zásadě politická či eticko-estetická (F. Guattari). Budeme zkoumat umění, reflektující “dynamickou propojenost procesů a objektů, bytí a věcí, vzorců a hmoty” (M. Fuller). “Ekologičtí novomediální umělci” využívají místní materiály a open source technologie, reflektují udržitelné procesy a zpracovávají lokální témata. Počátky ekologického umění sahají nejméně do 60. let 20. století. Od land-artu či zemního umění (R. Smithson, Nancy Holt, Alan Sonfist...), přes hnutí Fluxus, příklad Josepha Beuyse a jeho “sociálních skulptur” a varianty akčního a zemního umění v totalitním Československu se dostaneme k současným umělcům, kteří využívají přírodních procesů k iniciování technologických procesů. Sonifikují a vizualizují environemntální data, věnují se akustické ekologii (R. M. Schafer), využívají zvířata, rostliny nebo vlastní tělo jako materiál, reflektují vývoj biotechnologií. Budeme se zabývat také novými místy vzniku umění: “místa odpadu” (Martha Rosler), průmyslové okraje měst, venkov, či další negalerijní prostory nejsou pouze kulisou ke vzniku děl, ale jsou jimi přímo spoluvytvářeny. Další tvůrci činí publikum v různé míře součástí děl, a jejich "dialogické umění" (Grant H. Kestner) se dostává do blízkosti sociální a politické sféry. Budeme také zkoumat, jaké jsou možnosti a podoby uměleckého aktivismu, propojujícího umění, média a ekologii. POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ: - účast na přenáškách (40 %) - závěrečná esej (60 %) ------ TÉMATA: U každého tématu je 1 - 2 texty (v rozsahu okolo 10 stran), by studenti měli přečíst před hodinou. Další texty jsou doporučené. Na konci sylabu je seznam literatury a celé názvy knih. Texty budou naskenované a přístupné online. 1) 24. 2. (distančně): Seznámení s termínem mediální ekologie, vztah umění a myšlení o ekologii KE ČTENÍ: - Matthew Fuller: Media Ecologies. Materialist Energies in Art and Technoculture - kapitola Introduction: Media Ecologies (s. 1-12) - Félix Guattari, The Three Ecologies (s. 19 - 45) 2) 3. 3. (distančně): Co je ekologické umění: nástin možné historie/možných historií KE ČTENÍ: - Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, MIT Press / Leonardo Books, 2002 (kapitola 2.4 Ecological Art, s. 128 - 147) - Marga J. Bijvoet, Greening of Art (online) (předmluva a části 1-3, ...) 3) 10. 3. (distančně): Umělec v (jiném) poli. Nové oblasti ekologického umění (geografické, metaforické, virtuální, reálné)... Vývoj vztahu ke krajině od 19. století. KE ČTENÍ: - Jana Ševčíková - Jiří Ševčík, Zrození města z krajiny aneb simulovaný ráj. Příspěvek k problematice ve vztahu přírody a výtvarné kultury v 19. století (In: Člověk a příroda v novodobé české kultuře) - Martha Rosler, Immigrating, 1975 (In: Situation, s. 152 - 153) - Arjun Appadurai, The Production of Locality, 1996 (In: Situation, s. 171 - 174) - texty z http://www.artsandecology.org.uk/ 4) 17. 3. Land-art a zemní umění ve vztahu k současnému umění (příklady: R. Smithson, Walter De Maria, Christo, Dennis Oppenheim, Hans Haacke, Harrissonovi, Agnes Denes..., česká verze land artu: Zorka Ságlová, Hugo Demartini...) KE ČTENÍ: - Robert Smithson: The Collected Writings - kapitoly A Sedimentation of the Mind: Earth Projects (1968) (s. 100 - 113) a The Spiral Jetty (1972) (s. 143 - 153) - Agnes Denes - Art for the Third Millenium - Creating a New World View (online In: M. J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technologe, jako pdf ke stažení na http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html) - Karel Srp, "toto není happening, ale..." Akce, tělo, české umění šedesátých let (In: s. 28 - 53) 5) 24. 3. Joseph Beuys a současné podoby “sociální skulptury” KE ČTENÍ: - Philippe Dutartre, Rozhovory s Beuysem. Votobia, 1999 (části nebo celá publikace) - Peter Weibel, Context Art: Towards Social Construction of Art, 1994 (In: Situation, s. 46 - 52) 6) 31. 3. Process art, konceptuální umění, systémové myšlení Fluxus ad.: technologie ekologie KE ČTENÍ: - Owen F. Smith, Fluxus Praxis: An Exploration of Connections, Creativity, and Community (In: At a Distance, s. 116 - 138) - Jack Burnham - Notes on art and information processing (pův. Selected quotes from: Software, The Jewish Museum, New York, 1970, s. 10-14) (online In: M. J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technologe, jako pdf ke stažení na http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html) - Jack Burnham, The Aesthetics of Intelligent Systems, 1968 (Artforum, Sept., 1968) 7) 7. 4. Umění je dialog? Podoby dialogického umění: umění pro změnu KE ČTENÍ: - Grant H. Kester, Conversation Pieces. Community + Communication in Modern Art. University of California Press, 2004. (Kapitola Introduction, s. 1 - 16) 8) 14. 4. Zvířata, rostliny, tělo, přírodní procesy jako materiál KE ČTENÍ: - George Gessert, Green Light. Towards an Art of Evolution (kapitola 1 Divine Plants and Magical Animals, s. 1-10) - Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, MIT Press / Leonardo Books, 2002 (kapitola 3.3 Materials and Natural Phenomena: Nonlinear Dynamic Systems, Water, Weather, Solar Energy, Geology, and Mechanical Motion, s. 234..) 9) 21. 4. Biotechnologie, bio art, transgenetické umění. KE ČTENÍ: - Beatriz da Costa, Reaching the Limit. When Art Becomes Science (In: Tactical Biopolitics, s. 365 - 385) - Claire Pentecost, Outfitting the Laboratory of the Symbolic. Toward a Critical Inventory of Bioart (In: Tactical Biopolitics, s. 107 - 123) 10) 28. 4. Soundscape: ekologie zvuku KE ČTENÍ: - R. Murray Schafer - Za akustický dizajn (In: Jozef Cseres, Michal Murin (eds.), Od analógového k digitálnemu., s. 27 - 43) - R. Murray Schafer - The Soundscape - kapitola Music, the Soundscape and Changing Perceptions (s. 103 - 119) - Tomáš Řiháček, Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání (zejm. kapitoly 3. Sluchová percepce v kontextu prostředí, těla a jednání, s. 28 - 46 a 5. Tradice sonosféry, s. 79 - 96) 11) 5. 5. Síť jako sociální prostředí - od počátků síťového umění k dnešku, internetový aktivismus KE ČTENÍ: - Eduardo Kac, Dialogical Telepresence Art and Net Ecology (online http://www.ekac.org/dialtelep.html) - David Garcia a Geert Lovink - The ABC of Tactical Media, 1996 (přeložil Dan Hrabina, nepublik.) - Critical Art Ensemble - Nomadic Power and Cultural Resistance, 1994 (přel. Dan Hrabina, nepublik.) - John Perry Barlow - A Declaration of the Independence of Cyberspace, 1996 (přel. Dan Hrabina, nepubl.) - Joanna Drucker, Interactive, Algorithmic, Networked: Aesthetics of New Media Art (In: At a Distance, s. 35 - 59 - Annamarie Chandler, Animating the Social: Mobile Image/Kit Galloway and Sherrie Rabinowitz (In: At a Distance, s. 152 - 174) 12) 12. 5. Public art: idea veřejného umění a jeho proměny, umění situace KE ČTENÍ: - BAVO, Artists, One More Effort to Be Really Political (In: Art and Activism in the Age of Globalization, s. 289 - 296) - Lars Kwakkenbos, The Laboratory of Insurreconary Imagination: Art, Activism and Permaculture - An Interview with Isa Fremeaux and John Jordan (In: Art and Activism in the age of Globalization, s. 299 - 307) - Marc Hutchinson, Four Stages of Public Art, 2002 (In: Situation, s. 101 - 105) - Hannah Arendt, The Public Realm, 1958 (In: Situation, s. 108 - 109) - Guy Debord, Preliminary Problems in Constructing a Situation, 1958 (In: Situation, s. 110 - 111) - Krzystof Wodiczko, Strategies of Public Address: Which Media: Which Publics?, 1987 (In: Situation, s. 124 - 127) - Simon Sheikh, In the Place of the Public Sphere? or, The World in Fragments, 2004 (In: Situation, s. 137 - 141) 13) 19. 5. "Místa odpadu”, nová místa umění mimo tradiční prostor galerie ČTENÍ: - Robert Smithson: The Collected Writings - kapitoly What is A Museum? (1967) (s. 43 - 51) a A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey (1967) (s. 68 - 74) - Robert Smithson, Dialectic of Site and Nonsite, 1972 (In: Situation, s. 36) - Gordon Matta-Clark, Statement, 1976 (In: Situation, s. 33) - Craig Owens, Earthwords, 1992 (In: Situation, s. 37) - Michel Foucault, Other Spaces, 1967 (In: Situation, s. 53 - 54) - Hal Foster, The Artist as Ethnographer, 1996 (In: Situation, s. 74 - 77) 14) 26. 5. Krátká přednáška o umění a včelaření. Exkurze (návštěva výstavy Včela brněnská v Mendelově muzeu v Brně) Zhodnocení kurzu. SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY: - Matthew Fuller, Media Ecologies. Materialist Energies in Art and Technoculture. The MIT Press, Cambridge, London, 2005. - Robert Smithson: The Collected Writings (ed. Jack Flam). University of California Press, Berkley, Los Angeles, London, 1996. - Félix Guattari, The Three Ecologies. Continuum, New York, 2008. - Marga J. Bijvoet, Greening of Art (online na. http://www.stichting-mai.de/hwg/amb/goa/greening_of_art_01.htm) - Marga J. Bijvoet - Between Science and Nature (pův. In: Natural Reality, Artistic Positions between Nature and Culture, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen 1999, s.76-85 Slightly revised version.) (online In: M. J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technologe, jako pdf ke stažení na http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html) - Jack Burnham - Notes on art and information processing (pův. Selected quotes from: Software, The Jewish Museum, New York, 1970, s. 10-14) (online In: M. J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technologe, jako pdf ke stažení na http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html) - Jack Burnham, The Aesthetics of Intelligent Systems, 1968 (Artforum, Sept., 1968) - David Garcia a Geert Lovink - The ABC of Tactical Media, 1996 (přeložil Dan Hrabina, nepublik.) - Critical Art Ensemble - Nomadic Power and Cultural Resistance, 1994 (přel. Dan Hrabina, nepublik.) - John Perry Barlow - A Declaration of the Independence of Cyberspace, 1996 (přel. Dan Hrabina, nepubl.) - Agnes Denes - Art for the Third Millenium - Creating a New World View (online In: M. J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technologe, jako pdf ke stažení na http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html) - R. Murray Schaffer - The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Destiny Books, 1994. - Jozef Cseres, Michal Murin (eds.), Od analógového k digitálnemu. Nové pohĺady na nové umenia v audiovizuálnom veku. Fakulta výtvarných umení, Akadémia umení, Banská Bystrica, 2010. - Tomáš Řiháček, Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. Masarykova univerzita. Mezinárodní politologický ústav. Brno, 2009. - Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, MIT Press / Leonardo Books, 2002 - Beatriz da Costa a Kavita Philip (eds.), Tactical Biopolitics. Art, Activism, and Technoscience. The MIT Press, 2008. - Claire Doherty (ed.), Situation. Documents of Contemporary Art. Whitechapel Gallery a The MIT Press, 2009. - Člověk a příroda v novodobé české kultuře. NG v Praze, 1986. - Pavlína Morganová, Akční umění. Nakladatelství J. Vacl, 2010 (2. doplněné vydání). - Jiří Zemánek, Divočina - příroda, duše, jazyk. KANT, 2004. - Grant H. Kester, Conversation Pieces. Community + Communication in Modern Art. University of California Press, 2004. - Annamarie Chandler a Norie Neumark (eds.), At a Distance. Precursors to Art and Activism on the Internet. The MIT Press, 2006. - George Gessert, Green Light. Towards an Art of Evolution, The MIT Press, 2010. - Lieven De Cauter, Ruben De Roo & Karel Vanhaesebrouck (eds.), Art and Activism in the Age of Globalization. NAi Publishers, Rotterdam, 2011.