IV. 4. O vzniku a zániku •I. kniha: Obecný výklad o změnách. A.Přehled obsahu. B.Úvod – cíl Aristotelova výkladu v polemice s eleaty a atomisty (I 8). C.Rozlišení vzniku a kvalitativní změny (I 1-2, 4). D.Naprostý vznik z hlediska jsoucnosti (I 3). E.Příčina neustálého vznikání a zanikání (I 3). F.Vysvětlení růstu (I 5). •II. kniha: Výklad o prvcích. G.Vznik: látka + protivy à prvky (II 1). H.Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3). I.Metodologické shrnutí úvah o vzniku od začátku spisu. J.Vzájemné přeměny prvků (II 4-6). K.Tělesa smíšená z prvků (II 7-8). L. Nepřetržitost vznikání (II 9-11). 4. A. Přehled obsahu I. knihy •Rozlišení vzniku a kvalitativní změny (1–2 + 4). •Vysvětlení vzniku a jeho příčin v polemice s eleaty (3). •Odlišení růstu od ostatních forem změny (5). •Dotyk, vzájemné působení, směšování jako podmínky vzniku (6–10). 4. B. Úvod – cíl Aristotelova výkladu (I 8) •Eleaté: vše je jedno a nehybné §Aristotelés: to vychází pouze z (rozumové) úvahy a zcela pomíji smyslové vnímání §úvaha je sice oprávněná, „ale ve vztahu k (skutečným) věcem se takové mínění blíží ztřeštěnosti“ (např. že oheň a led je jedno) •Atomisté jsou naopak chváleni: snažili se podat výklad v souladu s přírodou (325a2), tj. v souhlasu se smyslovým vnímáním (325a23-24). ØTaké Aristotelovou snahou je vysvětlit smyslově vnímatelnou skutečnost. 4. C. Rozlišení vzniku a kvalitativní změny (I 1-2, 4) •1. otázka: Je naprostý vznik (γένεσις ἁπλῆ) a kvalitativní změna (ἀλλοίωσις) totéž nebo něco různého? a.Historický pohled: §je-li jen 1 počátek, veškerá změna (jednoho trvajícího počátku) je pouze kvalitativní změnou (Míléťané) §je-li více počátků, bude se vznik (slučování počátků) lišit od kvalitativní změny (Empedoklés, Anaxagorás, atomisté) §tento postoj naopak nedokáže vysvětlit kvalitativní změnu, kterou přitom zcela běžně vidíme 4. C. Rozlišení vzniku a kvalitativní změny (I 1-2, 4) •1. otázka: b.Aristotelova odpověď: §Kvalitativní změna: „kdykoli podklad, který je smysly vnímatelný, trvá a přitom se mění ve svých vlastnostech, které jsou mezi sebou buď protivami (ἐναντία), nebo něčím uprostřed… “ §např. tělo zdravé ↔ nemocné §kov okrouhlého tvaru ↔ hranatého tvaru §kvalitativní změna se tedy týká toho, co je neodlučitelné, co může existovat pouze jako vlastnost substance §Vznik: „Kdykoli se však mění celek, aniž něco smyslově vnímatelného jako podklad zůstává totéž, nýbrž tak, jako když například z celého živočišného semene vzniká krev, nebo z vody vzduch, nebo z veškerého vzduchu voda, tak právě to je vznik jednoho a zánik druhého, především však tehdy, jestliže se změna děje z nevnímatelného v to, co je vnímatelné…“ §např. voda ↔ vzduch (vzduch jako něco nevnímatelného) 4. D. Naprostý vznik z hlediska jsoucnosti (I 3) •2. otázka: Není však nutné chápat naprostý vznik tak, že při něm něco vzniká z ničeho? •Odpověď: §rozhodně nic nemůže vzniknout z ničeho! §„Před vznikem totiž musí být něco, co je jsoucí v možnosti, ale ve skutečnosti nejsoucí, přičemž v obou případech se říká ‚jsoucí‘ nebo ‚nejsoucí‘.“ §tedy „nejsoucí“ = „nejsoucí tím, čím vzniklá věc bude,“ nikoli nejsoucí vůbec §vznik je naprostý tehdy, když je zároveň zánikem něčeho, a zánik je naprostý, když je zároveň vznikem něčeho §Toto spojení vzniku a zániku pak umožňuje odpověď na další otázku. 4. E. Příčina neustálého vznikání a zanikání (I 3) •3. otázka: Jaká je příčina toho, že ke vznikání dochází stále? Tedy – jaké jsou příčiny vznikání? •Odpověď: i.nehybný hybatel jako „hnací motor“ neustálé změny ii.„… příčinou nepřetržitého vznikání je podklad na způsob látky, protože ta má schopnost měnit se v protivy, a tak vznik jednoho je u podstat vždy zánikem druhého a zánik jednoho vznikem druhého.“ Øvěčnost látky + nepřetržité působení nehybného hybatele 4. F. Vysvětlení růstu (I 5) •4. otázka – první k problému růstu: Jak se růst liší od vzniku a kvalitativní změny (a místního pohybu)? •Odpověď: §týká se jiné úrovně jsoucna, tj. jiné kategorie – totiž kvantity §na rozdíl od vzniku a kvalitativní změny dochází při růstu i k určité změně místa §liší se však i od místního pohybu, při němž mění místo celé těleso, zatímco při růstu se těleso – tělo – roztahuje na místě §to, co roste, se zachovává – tím se liší růst od vzniku a zániku §růst = kterákoli část z toho, co roste, se zvětšila; rostoucí trvá, něco do něj vchází, a přitom kterýkoli smysly vnímatelný bod se stal větším ØAristotelés má tedy na mysli růst organický, nikoli mechanické přidávání. To potvrzují také příklady, jichž užívá – maso, lýtko, pokrm. Pak ale 4. F. Vysvětlení růstu (I 5) •5. otázka – druhá k problému růstu: Jak si představit růst na metafyzické rovině látky a tvaru, formy? Znamená snad růst, že se zvětší každá část látky, např. masa v živočichovi? Může látka, která je věčná a nezaniká, růst a zmenšovat se? • •Odpověď: §pochopitelně nemůže §zvětšení se týká tvaru, formy určité látky – např. masa jakožto formy určitého množství látky Ørůst = zvětšování kterékoli části tvaru (např. kosti živočicha) Ølátka se „střídá“ (tj. obměňuje) 4. F. Vysvětlení růstu (I 5) •6. otázka – třetí k problému růstu: Jak vysvětlíme, že nemasitým pokrmem rostou masité části živočicha? • •Odpověď: §to, čím něco roste – tj. pokrm, musí být v možnosti tím, co roste (např. masem) §v rostoucím, jež je masem ve skutečnosti, je činitel působící růst (= tvar) §když přistupuje něco, co je masem v možnosti, tvar z toho činí maso ve skutečnosti Økoexistence rostoucího a toho, čím rostoucí roste (a působení prvního na druhé), odlišuje růst od vzniku masa z ne-masa §Zároveň ale pokrm musí být v možnosti také určitou kvantitou. §co je v možnosti masem, ne však také kvantitou, bude působit jen výživu, nikoli růst §živá bytost se vždy vyživuje, ale ne vždy roste 4. G. Vznik: látka + protivy à prvky (II 1) •vznik a zánik se týká jen smyslově vnímatelných jsoucen Øpro vysvětlení mechanismus vzniku je třeba pojednat o jejich prvcích •„My však tvrdíme, že je jakási látka smyslově vnímatelných těles, ale že není odloučená, nýbrž že je vždy spojena s dvojicí protiv, z které vznikají takzvané prvky.“ •tedy základ, počátek veškeré fyzikální skutečnosti představují: 1.látka, která tvoří podklad protiv (je podkladem tepla i chladna) 2.dvojice (dva páry) protiv; dvojice protiv se v sebe nepřeměňují 3.až na třetím místě oheň, vzduch, voda, země – tato tělesa se navzájem mění v sebe 4. G. Vznik: látka + protivy à prvky (II 1) •základní myšlenka Aristotelova pojetí živlů §4 prvky našeho pozemského světa = tatáž látka + různé vlastnosti na dvou škálách: §teplé – studené §suché – vlhké §přitom tato látka neexistuje jinak než pod uvedenými dvojicemi protiv, tedy vždy jen v podobě (smyslově vnímatelných) živlů §změna v protivách u daného prvku znamená jeho přeměnu v jiný prvek, což je vznik a zánik •a o jaké prvky se to jedná? 4. H. Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3) a.empirické východisko – smyslově vnímatelné kvality: • §hledáme počátky (prvky) smyslově vnímatelných těles – to jsou však tělesa hmatatelná §tyto počátky budou rozlišeny a určeny právě protivami (ἐναντιώσεις) náležejícími hmatu §teplo a chladno, sucho a vlhko, tíže a lehkost, tvrdost a měkkost, tuhost a křehkost, drsnost a hladkost, hustota a řídkost §prvotní jsou teplo – chlad, sucho – vlhko §většinu ostatních lze odvodit od protivy suché (à husté, křehké, tvrdé ve smyslu ztuhlé a vysušené opět jako ztuhlé) – vlhké (à řídké, tuhé, měkké, mokré) Øteplé – chladné, suché – vlhké jsou tedy základní dále neredukovatelné protivy („prvky – kvality“), které určují smyslově vnímatelné počátky hmatatelných těles 4. H. Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3) b.počet prvků – „aritmetická“ dedukce: • §prvky – kvality jsou čtyři, což připouští 6 dvouprvkových kombinací („kombinace bez opakování“ – n*(n-1)/2 …). §avšak protivy se přirozeně nesdružují (nic nemůže být zároveň teplé a chladné) § Ø4 dvojice prvků – kvalit, které odpovídají jednoduchým tělesům: §teplé + suché = oheň §teplé + vlhké = vzduch (jako výpar) §studené + vlhké = voda §studené + suché = země Øoheň je protivou vodě, vzduch je protivou zemi – mají protivné kvality 4. H. Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3) c.vlastnosti prvků: §prostorové určení §oheň a vzduch směřují k hranici (oheň více než vzduch) §země a voda směřují ke středu (více země než voda) §přiřazení charakteristické vlastnosti §oheň – teplo §země – sucho §voda – chladno §vzduch – vlhko §proč vlhko nenáleží vodě? Ødůsledek předchozích kombinatorických dedukcí a daň touze po symetrii, která by odpovídala empirickým datům: §voda – vlhká (podle empirie) à oheň a voda nebudou protivy (proti empirii) 4. I. Metodologické shrnutí úvah o vzniku od začátku spisu 1.Z faktu vzniku a zániku (daného jazykovým územ) Aristotelés vyvodil, že musí být více prvků než jeden. 2.Z hmatatelných vlastností – tedy z empirie – odvodil rozlišující vlastnosti (protivy) smyslově vnímatelných těles. 3.Z počtu rozlišujících protiv kombinatoricky – tj. deduktivně – vyvodil počet a vlastnosti prvků – substancí. 4.Takto nalezeným prvkům přiřadil vnímané prvky, přičemž ve výsledku to empirii poněkud odporuje (viz problém s vodou). 4. J. Vzájemné přeměny prvků (II 4-6) •Vysvětlení vzniku jako nejzákladnějšího fyzikálního dění: §jednoduchá tělesa vznikají vzájemně jedno ze druhého (zřejmé z pozorování) §vznik obecně vzato se děje z protivy a tato tělesa obsahují dvojice protiv Ø„Každé jednoduché těleso je přirozeně schopné vznikat z každého jiného…“ §snadnější a rychlý přechod – jedna společná vlastnost: oheň ↔ vzduch, vzduch ↔ voda, voda ↔ země, země ↔ oheň §zdlouhavý přechod – mezi protivami lišícími se v obou vlastnostech (oheň ↔ voda, země ↔ vzduch) § §vznikání jednoduchých těles – v kruhu přes jednu společnou vlastnost: oheň ↔ vzduch ↔ voda ↔ země 4. K. Tělesa složená z prvků (II 7-8) •Ale jak pomocí prvků, jejich vlastností a jejich vzájemných přechodů vysvětlíme třeba maso nebo kosti? • • 4. L. Nepřetržitost vznikání (II 9-11) a.Proč ve světě stále, bez ustání, věčně něco (především živé organismy) vzniká a zaniká? Co je toho příčinou? •Odpověď: §příčinou je pohyb Slunce během roku §jakožto pohyb kruhový, a tedy neustálý, může být příčinou neustálých dějů §jakožto dvojitý – Slunce se přibližuje a vzdaluje – je příčinou různých dějů: přibližování à vznik (živých organismů), vzdalování à zánik (na podzim a v zimě). §„přibližování“ = stoupání do nadhlavníku (v poledne) §„vzdalování“ = klesání k jihu §kruhová dráha a sféra Slunce nemůže nemít střed ve středu Země §odůvodnění odpovědi §empirické pozorování projevů živé přírody (rozkvět a ústup vegetace) §teleologické založení neustálého vzniku: §tomuto světu nemůže náležet plné bytí §ale bytí je lepší než nebytí Øbožstvo světu přiřadilo aspoň nepřetržitost vzniku a zániku, což je blízké bytí (jsoucnosti) 4. L. Nepřetržitost vznikání (II 9-11) b.Jestliže je čas neomezený a pohyb neustálý, proč se jednoduchá tělesa od sebe již neoddělila a nevzdálila, když se každé z nich pohybuje do svého vlastního místa? •Odpověď: §„Příčinou toho je totiž vzájemný přechod; neboť kdyby každé těleso zůstávalo ve vlastním místě a nezměnilo se působením sousedního, pak by se ovšem již od sebe oddělila. … protože se však mění, nemůže žádné z nich zůstat v nějakém pevně stanoveném místě.“ •Tedy: §nutný kontakt různých prvků lišících se v protivách à vzájemné působení a vznik a zánik prvků nové „příležitosti“ pro přirozený pohyb à ten nikdy neustane a tělesa nikdy nemohou věčně zůstat v klidu na svých přirozených místech §pak ovšem je tento svět velmi dynamický a plný pohybu a změny