Poruchy psychického vývoje (seminář z Vývojové psychologie I) Alena Uhrová Brno, duben 2006 Vymezení  Psychický vývoj-proces vzniku zákonitých změn psychických procesů v rámci diferenciace a integrace celé osobnosti  člověk jako bytost bio-psycho-sociální-spirituální  Porucha psychického vývoje -poruchy vývoje psychických funkcí -primární x sekundární a) širší vymezení b) užší -dle MKN-10 Typy poruch psychického vývoje A) Kvantitativní  retardace  omezení vývoje  stagnace  regrese  předčasná progrese B) Kvalitativní -osobnost vybočuje z klasické vývojové linie Některé související pojmy Symptom (z řec.: znak, příznak)-projev, který svědčí o poruchách o poruchách funkcí orgánů nebo o narušených psychických procesech Syndrom (z řec. dromos: běh)-klastr symptomů, které jsou ukazatelem určité patologické kategorie senzitivita x specificita symptomu Diagnóza (z řec. rozlišování, rozpoznávání)-výpověď o výsledku o vyšetřování abnormního chování, poruchy nebo nemoci (stav uvnitř vztah.systému, podmínky a příčiny vzniku příznaků, prognóza a opatření) Přehled poruch psychického vývoje -širší vymezení - Porucha psychického vývoje jako výskyt patologie psychických funkcí v dětském věku dle MKN-10:  F 70 mentální retardace  F80 poruchy psychického vývoje  F90 Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání  další psychické poruchy (obvyklé u dospělých s výskytem v dětství)  psychosomatické poruchy  sekundární poruchy psychického vývoje následkem primárního somatického onemocnění Přehled poruch psychického vývoje -užší vymezení  F80 Poruchy psychického vývoje podle MKN-10 F80-F89 Poruchy psychického vývoje  F80 specifické vývojové poruchy řeči a jazyka  F80.0 Specifická porucha artikulace řeči  .1 Expresivní porucha řeči  . 2 receptivní porucha řeči  . 3 Získaná afazie s epilepsií-Landau-Klefnerův syndrom  . 8 jiné vývojové poruchy řeči nebo jazyka  . 9 Vývojová porucha řeči nebo jazyka nespecifikovaná  F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností  F81.0 Specifická porucha čtení  .1 Specifická porucha psaní a výslovnosti  . 2 Specifická porucha počítání  . 3 Smíšení porucha školních dovedností  . 8 Jiná vývojová porucha školních dovedností  . 9 vývojová porucha školních dovedností nespecifikovaná F80-F89 Poruchy psychického vývoje  F82 Specifická vývojová porucha motorických funkcí  F83 Smíšené specifické vývojové poruchy  F84 Pervazivní vývojové poruchy  F84.0 Dětský autismus  .1 Atypický autismus  . 2 Rettův syndrom  . 3 Jiná dětská desintegrační porucha  . 4 Hyperaktivní porucha sdružená s mentál. retardací a stereotyp. pohyby  . 5 Aspergerův syndrom  . 8 Jiné pervazivní vývojové poruchy  . 9 Pervazivní vývojová porucha  F88 Jiné poruchy psychického vývoje  F89 Neurčená porucha psychického vývoje F90-F98 Poruchy chování a emocí  F90 Hyperkinetické poruchy  F90.0 Porucha aktivity a pozornosti  .1 Hyperkinetická porucha chování  .8 Jiné hyperkinetické poruchy  .9 Hyperkinetická porucha nespecifikovaná  F91 Porucha chování  F90.0 Porucha chování vázaná na vztahy v rodině  .1 Nesocializovaná porucha chování  .2 Socializovaná porucha chování  .3 Opoziční vzdorovité chování  .8 Jiné poruchy chování  .9 Porucha chování nespecifikovaná F90-F98 Poruchy chování a emocí  F92 Smíšené poruchy chování a emocí  F92.0 depresivní porucha chování  .8 Jiné smíšené poruchy chování a emocí  .9 Smíšená porucha chování a emocí, NS  F93 Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství  .0 Separační úzkostná porucha v dětství  .1 Fobická anxiózní porucha v dětství  . 2 Sociální anxiózní porucha v dětství  . 3 porucha sourozenecké rivality  . 8 jiné dětské emoční poruchy  . 9 dětská emoční porucha nespecifikovaná F90-F98 Poruchy chování a emocí  F94 Poruchy sociálních funkcí se začátkem v dětství a v dospívání  F94.0 Elektivní mutismus  .1 Reaktivní porucha příchylnosti  .2 Porucha desinhibovaných vztahů u dětí  .8 Jiné dětské poruchy sociálních funkcí  .9 Porucha dětských sociálních funkcí nespecifikovaná  F95 Tiky  F95.0 Přechodná tiková porucha  .1 Chronické motorické nebo vokální tiky  . 2 Kombinovaná tiková porucha vokální a mnohočetná motorická (de la Tourette) F90-F98 Poruchy chování a emocí  F98 Jiné poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání  F98.0 Neorganická enuréza  .1 neorganická enkopréza  .2 poruchy jedení v kojeneckém a dětském věku  .3 Pika kojenců a dětí  .4 Stereotypní pohybové poruchy  .5 Koktavost  .6 Brebtavost  .8 Jiné určené poruchy chování a emocí  .9 Neurčené poruchy chování a emocí Poruchy psychického vývoje F80-F89  začínají vždy v útlém dětství,  souvisejí se zráním CNS  jejich průběh je stálý bez remisí a relapsů  role genetických faktorů  častější u chlapců  postižení se s věkem vytrácí, ale v dospělosti mohou přetrvávat rezidua nebo sekundární poruchy vzniklé sociálními a výukovými komplikacemi (jako důsledek reakce okolí a školy na vývojovou poruchu dítěte. Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka  Narušení normálního způsobu osvojování řeči již od raného věku  nejsou přítomny: faktory poruchy senzorických funkcí, podnětová deprivace, MR, získané neurologické poruchy Vývoj řeči-norma I  0-6 m.-lze rozpoznat křik  4. m. –broukání  6.-8.m.-žvatlání  7-11.m. -naslouchání řeči a melodii, rozumějí jednoduchým slovům  8 m.-první slůvko  1 r.-6 slůvek  12-18m.-používá jednotlivá slova  18 m. – užívá asi 20-30 slov, 150 slovům rozumí,  18-24m. začínají tvořit dvou a tříslovné kombinace, začíná používat zájmena, reaguje na jednoduché větné celky  2 r.-nad 50 slov, tří až čtyřslovné věty Vývoj řeči-norma-II  24-36m. –chápe názvy jednotlivých částí těla, jména členů rodiny, velikostní rozdíly, slovník se rozšiřuje  3 r.-delší souvětí  36-54 m.-chápe pojmy vzadu vpředu, začíná chápat analogie, užívá minulý čas, plurál, ještě se objevují gramatické chyby, řeč je srozumitelná z 90 %  55 m.-chápe koncept času, čísel, používá řeči k vyprávění příběhů, řeč je 100% srozumitelná  7 let-18 tisíc slov  11 let- 26 tisíc slov  15 leté-30 tisíc slov Specif. vývoj. poruchy řeči  Poruchy artikulace (specifická porucha artikulace řeči) (Dyslalie (patlavost))  Vývojová dysfázie expresivní, receptivní, smíšené  specifické poruchy řeči spojené s SVPU artikulační neobratnost, specifické asimilace  Získaná afázie s epilepsií Další narušení řečového projevu  Jiná etiologie (emoční a vztahové faktory)  koktavost (balbuties)  brebtavost (tumultus sermonis)  elektivní mutismus F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností  -zahrnují poruchy osvojování školních dovedností, které nejsou způsobené výukovým zanedbáváním, MR, postižením zraku, sluchu nebo motoriky  -vznikají jako důsledek dílčích dysfunkcí, potřebných pro osvojení výukových dovedností nebo špatné koordinace a integrace těchto funkcí Specifická porucha čtení  -se vyznačuje potížemi při dekódování jednotlivých slov odrážejícím obvykle nedostatečnou schopnost fonologického zpracování  -3% českých dětí  -etiologie různorodá. Organický základ (drobná postižení různých oblastí mozku. Poruchy koordinace a integrace těchto fcí . Důsl.-omezení rozvoje dílčích kompetencí, vede k narušení jejich komplexního využití. Obvykle: změny na rozhraní T a P laloku).  -dg.-komplexní posouzení struktury všech schopností a dovedností dítěte  -posouzení úrovně schopností, které se podílejí na čtení: Specifická porucha psaní  -dysgrafie-porucha grafomotorického projevu. Etiologie-porucha senzomotorické koordinace a manuální neobratnost, někdy spojená s poruchami zrakové percepce.  dysortografie-specifická porucha pravopisu. Neschopnost se naučit gramaticky správně písemně vyjadřovat, přestože má dítě přiměřené rozumové schopnosti, přiměřenou výukovou stimulaci omezená citlivost pro jazyk.  -typické chyby (tendence zaměňovat tvarově nebo zvukově podobná písmena, resp. zaměňovat slabiky a celá slova, problémy v užívání gramatických pravidel-skloňování, časování, nesprávné tvary, nepřesný slovosled ve větě, těžkopádné a velmi zjednodušené formulace, při těžkých: nedovede odlišit hranice jednotlivých slov)  -často ve spojení s dyslexií a s dysgrafií Specifická porucha počítání  Dysklakulie-neschopnost naučit se počítat, přestože celková int. je alespoň v pásmu široké normy a je vyuč. obvyklým způsobem. Taková porucha narušuje rozvoj základních početních dovedností.  Matematické schopnost -4 zákl. kategorie( zpracování čísel, paměť pro čísla, matematické dovednosti a matematické uvažování)  -etiologie-deficit dílčích funkcí a nebo jejich koordinace  Smíšená porucha školních dovedností  -společný výskyt dysgrafie, dyslexie nebo dyskalkulie F 84 Pervazivní vývojové poruchy  všepronikající  těžké vývojové poruchy, které mají svůj počátek v raném dětství (projevy od narození nebo v batolecím nebo předškolním věku)  etiologie-v souč. se předpokl. orgnaic./biol. faktory  Narušeno především utváření sociálních vztahů a schopnost komunikace.  Obtíže jsou tak závažné, že se promítají do celého života dětí Dětský autismus  objevuje se již před 3.rokem věku dítěte  charakteristická triáda: 1. kvalitativní porucha reciprokých sociálních interakcí 2. Porucha řeči a komunikace-globální selhávání ve všech komunikačních modalitách 3. Odpor ke změně, rigidita a nepružnost myšlenkových procesů(dříve-pouze Kannerův infantilní autismus, nyní i ostatní formy autistického syndromu v dětství)  -další zvláštnosti či přidružené poruchy: -nerovnoměrnost vývoje, porucha pozornosti, hyperaktivita, emoční poruchy, úzkostné reakce až katastrofického charakteru, afektivní záchvaty Další pervazivní vývojové poruchy I  Atypický autismus  -liší se dobou vzniku (zjevné až po 3.roce) nebo chybění jednoho nebo dvou základních kritérií a nesplňuje kritéria pro ostatní do této skupiny zařazené diagnostické kategorie  Aspergerův syndrom  -převážně u chlapců.  -podobné příznaky jako autismus  liší se nepřítomností těžké poruchy řeči -etiol.-větší roli hrají faktory hereditární  -inteligence bývá v normě, myšlení málo flexibilní, obtíže porozumění a rozvoje abstrakce  -neobvykle intenzivní a úzké zájmy. Další pervazivní vývojové poruchy II  Rettův syndrom-neurovývojová porucha neznámé etiologie. Syndrom postihuje převážně dívky. Prognóza nepříznivá a je spojena s omezením délky života  Vývoj do 6 m. normální, poté dochází k zpomalení a k regresu (dítě ztrácí zájem o sociální kontakt, po té se však soc. zájem obnovuje. Dominuje porucha řeči -ztráta schopnosti funkčního užití rukou (zaměstnány stereotypními mycími pohyby)  -zpomalený růst hlavičky, progresivní zhoršování jemné motoriky, kostní abnormity. Další pervazivní vývojové poruchy III  Jiná dětská desintegrační porucha  předchází stadium normálního vývoje  následuje ztráta získaných dovedností  triáda příznaků: 1. není přítomno organické onemocnění 2. porucha komunikace a sociální interakce je autistického typu 3. po ztrátě dovedností může dojít k jejich částečné obnově  -dřívější názvy: infantilní demence, Hellerův syndrom, Mahlerové symbiotická psychóza Některé další poruchy Terminologické vymezení:  LMD x ADHD x Hyperkinetická porucha  mentální retardace x oligofrenie  neuróza x psychóza  emoční poruchy  poruchy chování  další choroby v dětství(které jsou svým průběhem a významem jsou blízké duševním chorobám dospělých) Lehká mozková dysfunkce  -starší pojem  Šturma (in Říčan, Krejčířová, 1997, s. 129-130): ,,Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce centrálního nervového systému. Tyto odchylky se mohou projevit různými kombinacemi oslabení (impairment) ve vnímání, tvoření pojmů (konceptualizaci), řeči, paměti, a v kontrole popudů nebo motoriky. Podobné příznaky mohou nebo nemusí komplikovat problematiku dětí s mozkovou obrnou, mentální retardací, slepotou a hluchotou. Tyto odchylky mohou vznikat z genetických variací, biochemických nepravidelností, perinatálních poškození mozku či jiných onemocnění nebo poškození prodělaných v průběhu let, jež jsou kritická pro rozvoj a zrání centrálního nervového systému, anebo z příčin neznámých.”  hyperaktivní x hypoaktivní typ ADHD x hyperkinetická porucha  -překrývající se, ale ne totožné pojmy:  oba syndromy-triáda příznaků:  porucha pozornosti  hyperaktivita  impulzivita  ADHD (dle DSM-IV, 3 subtypy,zahrnut alespoň jeden z příznaků)  HKP (dle MKN-10, všechny 3 příznaky, + podtyp s poruchou chování)  řada komorbidních poruch Mentální retardace  -dříve: oligofrenie, slabomyslnost  -závažné postižení vývoje rozumových schopností prenatální, perinat. nebo časně postnat. etiologie  -vede k významnému omezení adaptivního fungování  F70 - Lehká MR (IQ 50-69)  F71 -Středně těžká MR (IQ 35-49)  F72 -Těžká MR(IQ 20-34)  F73 –Hluboká MR(IQ pod 20) Emoční poruchy v dětském věku I  zvýraznění běžných emočních výkyvů (jejichž důsledkem nebývá neurotické onemocnění v dospělosti)  -jindy dochází k hlubší poruše emočního prožívání (předzvěst neurotických poruch v dospělosti)  -ovlivňující faktory osobnostní dispozice, stabilita rodinných vztahů a výchovných přístupů Emoční poruchy v dětském věku II Úzkostné poruchy  Separační úzkostná porucha v dětství  Fobická úzkostná porucha  Generalizovaná úzkostná porucha  Sociální úzkostná porucha  tzv. Školní fobie Konverzní poruchy Obsedantně kompulzivní porucha Deprese Poruchy chování I  -opakující se a trvalý vzorec disociálního, agresivního a vzdorovitého chování, které porušuje sociální normy a očekávání přiměřená věku dítěte a) socializované-dítě má přiměřené vazby v rodině i mimo ni b) nesocializované-kdy jakékoliv hlubší vztahy a zejména k vrstevníkům chybí.  Agresivní a neagresivní formy  -vázanost na prostředí Poruchy chování II Podmíněnost poruch chování A) Psychologická:  Náhradní uspokojení  Volání o pomoc  Emoční deprivace  Disharmonický vývoj osobnosti  Psychická porucha B) Rodinná:  Model rodičů  Dítě jako obětní beránek Psychózy v dětském věku Schizofrenie  začátek v pubertě nebo později, 5% před 15.rokem  narušení interpersonálních vztahů, silná úzkost bizarnosti v chování, myšlení i fantazii, děti nejsou sami dostatečně schopny odlišit vlastní fantazii od reality  splnění kritérií pro dospělé Bipolární porucha nebo těžká deprese diag. až v období dospívání zpětně mohou být patrné projevy v ml. školním i před školním věku Ohrožení prostředím  Syndrom týraného dítěte  Zneužívání  Zanedbávání Literatura – Základní Říčan, P., Krejčířová, D. (1997). Dětská klinická psychologie. 3. vyd., Praha: Grada. Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál Švancara, J. (1982). Poruchy psychického vývoje. Brno: FF UJEP. Zvolský, P. a kol. (2001). Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum.