PSA_036 Vývojová psychologie I JS 2011 Přednáška 3 Kojenecký věk (4/6 - 12 t.) A. Gesell Formuloval zákony psychomotorického vývoje Zákony psychomotorického vývoje Arnold Gesell: 1. Princip vývojového směru (gradientu) a) Postup kefalokaudální b) Postup proximodistální c) Postup ulnoradiální 2. Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí 3. Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace Princip vývojového směru (dle A. Gesella) Vývoj hrubé motoriky 1.měsíc Vývoj hrubé motoriky 2.měsíc Vývoj hrubé motoriky Tříměsíční dítě – v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkama otevřenýma – v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená – ve stoji se vzpírá jen málo – na bříšku se začíná opírat o předloktí Vývoj hrubé motoriky 3.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4.měsíc Vývoj hrubé motoriky 5.měsíc Vývoj hrubé motoriky Šestiměsíční dítě: – spontánně se přitahuje do sedu – s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) – aktivně se převrací z břicha na záda Vývoj hrubé motoriky 6.měsíc Vývoj hrubé motoriky Šestiměsíční až devítiměsíční dítě – začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena – připravuje se k lezení Vývoj hrubé motoriky 7.měsíc Vývoj hrubé motoriky 8.měsíc Vývoj hrubé motoriky Devítiměsíční dítě: – leze po čtyřech – pokouší se pohybově osamostatnit – dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory – vzpřimuje se do stoje u opory – vnímá hloubku Vývoj hrubé motoriky 9.měsíc Lezení Psychologické aspekty kojeneckého lezení – Dostane se sám – Značky – Velikosti Lezení - pokrač. – sociální implikace – vstupují do nových sociálních situací – jde o výrazný posun směrem k získání sebedůvěry Vývoj hrubé motoriky Dvanáctiměsíční dítě: – chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku – samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období Vývoj hrubé motoriky 11. a 12. měsíc Videa vývoje hrubé motoriky http://library.med.utah.edu/pedineurologice xam/html/03month.html http://library.med.utah.edu/pedineurologice xam/html/06month.html http://library.med.utah.edu/pedineurologice xam/html/12month.html Rané senzorické schopnosti Zraková citlivost Průkopnická práce FANTZ (1963) v oblasti zrakových schopností podnítila celou řadu dalších studií, které ukazují, že vizuální projevy jsou od narození: Zraková citlivost Selektivní Konfigurace Pohyb Experimenty- FANTZ Novorozenec : rozlišuje základní tvary a barvy vnímá vizuální svět organizovaným způsobem upřednostňuje křivky a lomené linie před přímkami zvláště přitažlivý je pro něj lidský obličej a všechny obrazce, které jej připomínají Rozpoznání obličeje vrozená schopnost adaptivní schopnost FANTZ - rozpoznání obličeje 1-2 měsíce se kojenec dívá déle do tváře své matky, než do tváře jiné ženy Důležité: barva vlasů, účes Od 2 týdnů je novorozence schopen rozeznat základní schémata lidských tváří 7-10 měsících je schopen vnímat a reagovat na emocionální složku obrázků FANTZ - rozpoznání obličeje Vnímání barev v prvních měsících velice omezené ve 2 měsících diskriminuje mezi základními barvami spektra 4-5 měsíc schopnost organizovat různé odstíny barev do kategorii Vnímání kontrastu první týdny neschopnost odlišit malé elementy od sebe 2 měsíce schopnost vnímat i tyto elementy – podobné u vizuálního skenování např. obličeje Zraková ostrost Vzhledem k nezralosti zrakových drah je mnohem menší a dospělé ostrosti vidění dosahuje až kolem 1 roku Zraková pozornost Za obvyklých okolností se rychle vyčerpává, ale často může být obnovena přiložením nového podnětu. Sluchová citlivost Již od narození existuje schopnost sluchového rozlišování otáčení hlavičky ke zvukovým podnětům – 3 dny preference komplexních zvuků před tony odlišení melodií zvuk jazyka : diferenciace mezi hláskami ba, ga, da...(dudlík se zvukem) Rozlišování lidské řeči Od prvních dnů umí dítě rozeznat hlas své matky Má tendenci chovat se výběrovým způsobem (preferuje ženský hlas před tichem nebo neutrálním zvukem) Preferuje řeč adresovanou dítěti (miminku) před řeči určené dospělému Hmat a bolest - Hmat se rychle vyvíjí - Rychlý vývoj vnímání bolesti. To vše nasvědčuje o pokročilém neurálním vývoji, o mnohem pokročilejším, než se dříve myslelo Čich a chuť Zkoumání výrazů tváře na čichové podněty chovají se výběrovým způsobem, výrazem obličeje preferují určité vůně před jinými Tyto schopnosti se vyvíjejí až po druhém dni života, předpokládají určitou míru učení chuť – preference sladkého Čich - experimenty Rovnováha a pohyb Informace o poloze těla: – vestibulární aparát – proprioreceptory – přizpůsobení se optickému toku „ optical flow“ • Tuto schopnost mají novorozenci • Vyvinuta zcela 5-9 měsíců Vnímání hloubky schopnost vnímat povrch prostředí vyvíjí se v závislosti na nacvičené pozici Vnímání hloubky Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) Hračka – šňůrka – noha Domácí prostředí Všechny reakce zaznamenávány Schopnost zapamatovat si rozhýbání hračky Krátkodobá paměť Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 2 skupiny dětí– stejné hračky – různé hračky – SCHOPNOST mentálně inkorporovat změnu Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) Dlouhodobá paměť - REAKTIVACE Emocionální vývoj Uvědomování si sama sebe souvisí se sebepoznáním - poznáním své vlastní tváře EXPERIMENT: (M.Lewis,Brooks, 1974) Přítomnost jednotlivých typů emocí Zájem neonatální smích (bez sociální příčiny) úzkost (reakce na bolest) odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) Od narození Přítomnost emocí - pokrač. Sociální úsměv Zlost, překvapení, smutek Strach Empatie, žárlivost, plachost,vina 3 - 6 týdnů 2 - 4 měsíce 5 - 7 měsíců 12 - 18 měsíců Temperament 9 komponent temperamentu, které můžeme pozorovat brzy po narození Komponenty temperamentu 1. Úroveň aktivity 2. Rytmicita, pravidelnost 3. Přiblížení nebo stažení se 4. Adaptabilita Komponenty temperamentu 5. Práh citlivosti 6. Intenzita reakce 7. Kvalita nálady 8. Těkavost 9. Rozsah pozornosti Typologie temperamentu: Thomas, Chess,1977 Snadné dítě Obtížné dítě Pasivní dítě Etologie Konrad Lorenz, Nikolaas Tinbergen Etologie ve vztahu k VP Zabývají se chováním zvířat Kladou větší důraz na genetiku a evoluci Instinkty ve studiu chování Instinktivní chování vrozeně determinováno specifické pro určité druhy musí se objevovat u všech příslušníků druhu ve stejné formě vzorce reakcí, které zvíře projevuje při péči o své mládě je příkladem Vtištění Typ raného učení http://www.youtube.com/watch?v=LGBqQ yZid04&feature=related Spouštěče Jde o podnět z prostředí, který spouští chování, jenž je pro určitý druh specifické. Teorie attachmentu (teorie přimknutí) John Bowlby (1907 - 1990): otázky sociálního a emocionálního vývoje dítěte otázka vytváření citové vazby dítěte k prvním a nejdůležitějším lidem života Attachment -pokrač. Vytvoření bezpečné a jisté citové vazby s tímto pečovatelem (většinou matkou)přimknutí- považuje za jednu ze základních potřeb člověka Vývoj attachmentu 1. Fáze (od narození - 3 měsíce): Nediskriminované reakce k lidem Vývoj attachmentu – Smích prohlubuje attachment :“Když se dítě směje, chce být pečovatel jen s ním, směje se na něj také, „vykládá“ mu, hladí ho a možná ho i zvedne.“Bowlby, 1982. - Smích prohlubuje interakce lásky a péče Vývoj attachmentu 2. Fáze (3. - 6. měsíc) Více diskriminované reakce k lidem Vývoj attachmentu 3. Fáze (6 měsíců - 3 roky) Diskriminované reakce k lidem mezi 7. – 8. měsícem se objevuje „strach z neznámého“ - považován za důkaz attachmentu Attachment – lezení: aktivní následování rodiče. Attachment – Naopak děti se sami vzdalují od matky. To je v situacích, kdy berou matku jako bezpečnou základnu (secure base), ze které provádějí průzkumy. Attachment – Na základě každodenních interakcí si dítě vytváří představu, že matka je dosažitelná a vnímavá Attachment 4. Fáze (3 roky - konec dětství): Partnerství Attachment – „Představa, že zůstanu sám, je jedna z největších obav provázející celý lidský život. Můžete tento strach chápat jako neurotický, hloupý nebo nezralý, ale je pro něj dobré biologické vysvětlení. Během celé lidské existence jsou lidé nejlépe schopni zvládat krize a čelit nebezpečí s pomocí někoho jiného. Potřeba blízkých vztahů (attachmentů) je součástí naší přirozenosti.“ Bowlby, 1973 Bowlby - oblasti výzkumu Institucionální deprivace Tyto jedinci neměli v dětství možnost imprintingu žádné lidské postavy a vytvořit s ní láskyplný vztah. Kritická doba do 8 - 9 měsíců Možnost terapeutické intervence 18 - 24 měsíců Bowlby - oblasti zájmu Separace (Bowlby, Robertson, 1952, 1957) – 1. Fáze protestu – 2. Fáze zoufalství – 3. Fáze: odpoutání od matky. Mary Ainsworth Mary Ainsworth Ainsworth: jak se liší typy výchovy ve smyslu rozvoje zdravého attachmentu Mary Ainsworth Ainsworthová - ovlivněna studiem attachmentu u opic Billy Harlow: http://video.google.com/videoplay?docid=2 310389945258736844&hl=cs# Ainsworth Vyvinula metodu „Test neznámé situace“ “Strange situation test“- Test má 8 následujících sekvencí: 1. matka a dítě vchází do neznámé místnosti 2. matka si sedá a dítě má možnost volně se pohybovat Ainsworth 3.Přichází neznámý člověk 4.Matka jde pryč, opouští dítě s neznámým člověkem 5.Matka se vrací zpět, cizí člověk odchází 6.Matka odchází, nechává dítě samotné v místnosti 7.Neznámý člověk se vrací 8.Cizí člověk jde pryč a matka se vrací Test neznámé situace http://www.youtube.com/watch?v=36GI_1P BQpM&feature=related Ainsworth Pozorovala 1 roční děti a objevila 3 základní typy attachmentu 1.Bezpečné přimknutí. Ainsworth 2. Úzkostné vyhýbavé přimknutí Ainsworth 3. Úzkostné - ambivalentní přimknutí Ainsworth V roce 1986 přidán (Main, Solomon, 1986) ještě jeden typ: 4. Přimknutí desorientované - desorganizované Ainsworth Trvalost vzorců chování Opakované výzkumy: – zjistilo se, že děti klasifikovaní v 1 roce jako bezpečně přimknutí se takto chovaly až do 15 let. Trvalost Attachmentu - dospělost – Dospělí mají určité představy a pocity o vlastním attachmentu a jejich postoje ovlivňují způsob, jakým jednají se svými dětmi 1997 Main, Goldwyn Trvalost attachmentu - dospělost 1. Autonomní respondenti 2. Odmítající respondenti 3. Stále se soustřeďující na dosažení attachmentu Bowlby + Ainsworth shrnutí Nový pohled na chování dětí Podnítili stovky výzkumů: zejm. metoda Ainsworthové - jednoduchá metoda, umožňující predikci chování nový pohled na lidské vztahy.