Kazuistika klientky s mentální anorexií Jarmila Švédová Občanské sdružení Anabell – sociální poradenství pro nemocné anorexií a bulimií 1.sezení n Anna přichází do poradny s podezřením na PPP, problém s jídlem vidí její okolí, ona si problém s jídlem nepřipouští n Cíl sezení: chce vědět, kdo má pravdu, jestli ona nebo okolí n Průběh sezení: základní anamnéza, psychoedukace o poruchách příjmu potravy Psychoedukace o poruchách příjmu potravy n Vysvětlujeme Anně, co jsou poruchy příjmu potravy, jak se projevují, jaké jsou základní příznaky, vysvětlujeme, jak tyto poruchy vznikají n Probíráme, jak by měl vypadat jídelníček, základní výživová doporučení a potravinovou pyramidu Základní anamnéza n 22 let n Studium: střední zdravotnická škola n Rodina: rodiče rozvedeni, žije s otcem (problémy s alkoholem), s matkou se příliš nestýká (konflikty), 2 sourozenci n Udává hmotnost 42kg/160 cm n BMI = 16,4 n Jídelníček: 15:00 zeleninový salát, 20:00 grep n Cvičení excesivní: několik hodin denně Hodnocení tělesného schématu Závěr sezení n Anna vykazuje příznaky poruchy příjmu potravy – mentální anorexie – restriktivní forma n Bez náhledu n Značné narušení vnímání vlastního těla a nadhodnocování tělesných proporcí n Doporučeno: pokusit se dodržovat jídelní režim (minimálně 3x denně malé porce jídla) 2. sezení n Přestože se Anna domnívá, že nemá problémy s jídlem, přichází na další sezení n Dává nám k dispozici jídelní deník n Jídelníček: ráno 1x kousnutí do chleba, sv: ݙalátové okurky, oběd: nic, ve: ݣorce zapékaných brambor, okurkový salát Z deníku n „Je to strašný, furt jenom žeru a mám příšerně nafouklé břicho. Je to hnusný. Jsem nechutný, tlustý dobytek. Takhle to už nejde, musím opravdu zhubnout. Nemůžu sama se sebou vydržet. Jsem z takového množství jídla nervózní.“ Poradenské intervence: n Přepracováváme jídelní režim – minimální porce jídla 5x denně n Doporučení: vyšetření metabolismu, nutriční doplňky n Všímáme si velmi negativních zápisků v deníku, které svědčí o sníženém sebevědomí, sebeúctě, narušeném tělesném vnímání a dominující tendenci po zhubnutí Z deníku n „Můj popis začíná od hlavy až k patě, jsem malá a tlustá…“ n „Jsem zalitá špekem, jak kdybych vážila 200 kg (taky že skoro jo)…“ n „Nelíbí se mi, jak žeru. Jsem na sebe naštvaná a mám sto chutí si ublížit…“ n „I když jsem přidala na cvičení, stejně to nejde nikde poznat, jsem furt stejně špekatá, jestli ne víc…“ n „Musím zhubnout!!!!“ Poradenské intervence - pokračování n Probíráme s Annou její negativní pocity a pomáháme hledat způsob, jak je zvládat n V sezení využíváme práce s tělem, s jejím souhlasem zhotovíme obrys těla Anny na velký papír Práce s tělem – obrys těla n Anna nevěří, že tak štíhlý obrys těla je její n Požádáme ji, aby zakreslila jinou barvou obrys těla tak, jak jej vnímá ona n Využíváme metody externalizace a společně s Annou označujeme zelený obrys těla – tak jak ve skutečnosti vypadá a červený obrys těla – tak jak se vnímá, že vypadá v důsledku onemocnění anorexií Externalizace n Oddělujeme nemocnou část Anny, kterou sama nazývá jako Červenou, a zdravou část Anny, která se chce uzdravit. Tuto část, kterou jsme se rozhodli při sezeních podporovat, Anna nazývá jako Zelenou. n Zadáváme domácí úkol: Anna se má pokusit psát do deníku své pocity z hlediska Červené a Zelené 3. sezení n Anně se nedaří nevyčítat si jídlo n Nedaří se zapisovat do deníku pozitivní myšlenky n Cíl sezení: jak si nevyčítat si jídlo n Průběh sezení: probíráme ambivalentní pocity a myšlenky – Jak jíst a být hubená n Snažíme se s Annou přijít na její cíl, kterého by chtěla prostřednictvím naší poradny dosáhnout Osobní cíl n Anna souhlasí s další spoluprácí n Stanovuje si osobní cíl: normalizace jídelníčku (podle zásad potravinové pyramidy), přibrat na 47 kg n S Annou uzavíráme Smlouvu o poskytování sociální služby na dalších deset sezení 4. sezení n Anně se stále s jídlem nedaří n Intenzivní cvičení (několik hodin denně) přetrvává n Anna mluví o nedostatku spánku – spí 2-3 hodiny denně, udává pocity na omdlení a únavu n Doporučujeme Anně, aby si vytvořila plán, který se bude snažit dodržovat Individuální plán n Přemýšlíme s Annou o tom, co by jí pomohlo: přerušit školu, uvažovat o hospitalizaci, dodržovat pravidelnost v jídelníčku, navštívit praktického lékaře, navštívit psychiatra, zejména kvůli možnosti medikace, zvýšit frekvenci návštěv v poradně 5.sezení n Anně se již daří lépe plnit jídelníček, začíná užívat nutriční doplňky n S Annou vytváříme dlouhodobější jídelní plán n Pocity ohledně jídla a vnímání sebe a svého těla jsou stále negativní n Doporučení: účast na Svépomocné skupině za účelem zlepšení komunikace a získání zpětné vazby Klíčové situace v životě Anny n Poté, co se nám podaří s Annou navázat dobrý kontakt a vztah důvěry a po několika návštěvách v poradně a na skupině, probíráme s Annou zásadní faktory, které mohly vést k tomu, že onemocněla anorexií a nedaří se jí s ní bojovat tak, jak by chtěla Rodina n O dva roky starší sestra n Nechtěné dítě n Ve 4 letech rozvod rodičů n V 5 letech narození nevlastního bratra n Ve 13 letech smrt babičky n Do 15 let trauma ze smrti babičky n Puberta: konflikty s nevlastním otcem n Zákazy jídla, kontrola jídla n Sexuální zneužití Kresba rodiny Kresba začarované rodiny n V 16 letech experimentování s drogami n Nechtěné a traumatické otěhotnění n Potrat n Pokusy o sebevraždu n Matka reaguje žádostí o umístění Anny do dětského domova n Vlastní otec (alkoholik) si bere Annu a její sestru k sobě domů n Anna prožívá strach o mladšího nevlastního bratra, který žije s jejím nevlastním otcem Vliv rodiny na vznik poruchy příjmu potravy n Objevují se pocity nenávisti vůči vlastnímu tělu n Tajemství n Nepochopení ze strany rodiny n Chybí podpora v krizových situacích života Studium n Ve školce i ve škole prospívala dobře n Komunikativní, až hyperaktivní n V 15 letech přestup na střední školu, moc ji nebavila n Změna v osobnosti – obezřetnost, smutná, nevyjadřovala své emoce a názory n Od 16 let řešení problémů drogami n Snaha utéci od rodiny – studium mimo domov, internát n Matka odmítá platit ubytování, otec sám finanční situaci nezvládá n Anna musí ze školy odejít, ÚP, bez maturity, bez uplatnění Vliv studia, práce na poruchu příjmu potravy n Nezaměstnanost a nemožnost uplatnění vede k manipulaci s jídlem – redukce kalorií a potravin, intenzivní cvičení, zvracení n Pocit izolace vedl ke zhoršení psychického stavu, útěk od problémů začala Anna řešit alkoholem n Po roce anorexie, zvracení, nadužívání alkoholu, příležitost práce v zahraničí n Práce jako au-pair- pocity osamocení a nepochopení v rodině vedly k dalšímu poklesu hmotnosti n Návrat domů – obviňování kvůli zanechání práce n Další pokus – „nejšťastnější období“ n Nucené ukončení pracovního poměru – sebenenávist n Studium školy při zaměstnání – zvýšená zátěž Čára života Osobnost a vztahy s druhými lidmi n Formovány hlubokou nedůvěrou, strachem a traumatickými zážitky n Tendence být s lidmi vs. nedůvěra, snaha ze vztahů utéci n Pocit, že ostatní rozhodují o jejím životě n Útěk k drogám – svobodné pocity n Sebenenávist n Sebepoškozování, sebetrestání „zasloužím si trest“, „já všechno dělám špatně“ Vliv osobnosti a mezilidských vztahů na poruchu příjmu potravy n Nesnese dotyky druhých lidí n „Přání po neviditelnosti“ n Tendence testovat hranice mezilidských vztahů n Vše neguje n Mentální anorexie – pocit, že má kontrolu nad svým životem n Konflikty se současným partnerem – snahu pomoci, kontrolovat jídlo Anna odmítá Z deníku n „Můj život za nic nestojí…“ n „Všichni mě musí nenávidět…“ n „Jsem odpad. Navíc. Na obtíž…“ n „K smrti se nenávidím! Musím zhubnout!...“ n „Musím….musím….“ n „Chci být hubená! Chci vážit 37 kilo!“ Kresba stromu Léčba n Odvykací léčba drogové závislosti n Pokusy o sebevraždu – psychiatrické oddělení, opakované hospitalizace (otrava alkoholem, léky) n 2007 hospitalizace na specializovaném oddělení pro léčbu PPP – zde diagnostikována atypická mentální anorexie n V rámci hospitalizace se Anna setkává s nemotivovanými pacientkami, není jí umožněno absolvovat některé programy – narušení její křehké důvěry Současný Annin stav n Díky léčbě se Annin stav zdravotní stabilizoval n Nastoupila opět do školy n Objevila se sociální fobie – neschopnost jíst před spolužáky n Jídelní režim opět vážně narušen n Pocit neschopnosti školu zvládat - z důvodu zvýšené nemocnosti velký počet absencí, pocit utlumenosti po medikaci, učení na úkor spánku a jídla Zaměření poradenských intervencí n Znovunastolení pravidelného jídelního režimu n Obnovení motivace k léčbě a důvěry k odborníkům n Pomoc při vyhledávání odborníků: psychoterapeut (Anna přistoupila na to, že se pokusí zpracovat traumata z minulosti), psychiatr (Anna přistoupila na možnost psychofarmakoterapie, která jí byla doporučena při hospitalizaci n Prevence relapsu n Vytvoření individuálního plánu a kritérií, při kterých je nutné přistoupit k hospitalizaci Zelená n „Přijmi pomoc od toho, kdo ti ji nabízí a nebuď hloupá. Oni chtějí jenom předejít tomu, kam se teď řítíš. Nechtějí ti ublížit. Chtějí ti pomoct, tak to pochop. Vzchop se a přijmi pomoc. Život je boj, tak bojuj!!!!!“ Konec Děkuji za Vaši pozornost.